Gotowanie brokułu
Adobe Stock
Newsy

Warzywo, które całe życie jedliście nieprawidłowo. Jest o wiele lepsze na surowo niż ugotowane

Zjedzenie surowego brokułu dla niektórych może wydawać się najgorszą torturą. Okazuje się, że właśnie tak powinniście go spożywać!
Hubert Rój
styczeń 11, 2021

Walory smakowe brokułu są powszechnie znane. Świetnie komponuje się jako element do gęstych sosów.

Inni preferują dodawanie tego warzywa do zup i innych warzywnych dań. Brokuł świetnie pasuje także jako odrębny dodatek do dań podawanych z ryżem. Wystarczy skropić go cytryną i zamiennik surówki gotowy.

Okazuje się jednak, że nie tak powinno wyglądać jedyne przeznaczenie brokułów. To warzywo należy do grupy produktów, które sporo tracą po obróbce termicznej.

Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Czy brokuł jest zdrowy?

Chodzi tu głównie o witaminę C. Po ugotowaniu brokułu czy to w garnku, czy na patelni, czy nawet na parze stracimy od 30% do 40% tej cennej witaminy z jego składu.

Inne zdrowotne mikroelementy brokułu również lepiej wchłaniane są przez ludzki organizm, jeśli spożywa się go na surowo.

Mowa tu na przykład o sulforafanie. Ta tajemniczo brzmiąca substancja jest związkiem o bardzo silnym działaniu przeciwnowotorowym!

Nie wszystko złoto, co się świeci. Zjedzenie surowego zielonego „drzewka” wydaje się dość nieprzyjemne. Szczególnie dla osób z problemami trawiennymi.

Jednak tego typu przekąska może być dobrym dodatkiem podczas jedzenia humusu, dipu czy jogurtu naturalnego. Wypróbujcie również sałatki z dodatkiem tego surowego warzywa.

Surowy czy gotowany brokuł?

Na sam koniec należy zaznaczyć, że jedzenie gotowanych brokułów niczym nie grozi.
Podobno nawet te warzywa dopiero po obróbce termicznej nabierają większej wartości w kontekście wzmacniania ludzkiej odporności.

Jaki brokuł więc wybrać? Gotowany czy surowy? Nie powinno się ograniczać do tylko jednej, tej podstawowej wersji. Surowy brokuł to witaminy, mikroelementy i cenne źródło błonnika.

Pamiętajcie tylko o tym, że przed zjedzeniem surowego brokułu należy go solidnie umyć!

Komentarze
brokuły
Pixabay
Przepisy Jak poprawić smak brokułów gotowanych na parze? PROSTY TRIK i będą jak ta lala!
Brokuły to jedne z najzdrowszych i najbardziej wartościowych warzyw. Nie oszukujmy się jednak – nie są one zbyt bogate w smaku. Co zrobić, żeby poprawić smak brokułów gotowanych na parze? Podpowiadamy!
Anna Borkowska
listopad 10, 2020

Właściwości zdrowotne brokułów Brokuły posiadają niezliczone właściwości zdrowotne. To chrupkie i soczyście zielone warzywo zawiera związek o nazwie sulforafan, który nie tylko blokuje kluczowy destrukcyjny enzym uszkadzający chrząstkę, zapobiegając chorobie zwyrodnieniowej stawów, ale też może znacząco poprawić ciśnienie krwi i pracę nerek. Badanie na szczurach wykazało, że osoby cierpiące na nadciśnienie wykazywały poprawę czynności nerek i obniżenie ciśnienia krwi po podaniu sulforafanu. Sulforafan pomaga też w walce z rakiem. Związek ten może hamować enzym, który jest zaangażowany w rozwój komórek rakowych. Oprócz tego związki zawarte w brokułach zwane izotiocyjanianami, blokują zmutowane geny związane ze wzrostem raka. Ale to nie wszystko! Brokuły obniżają również poziom cholesterolu, skutecznie ograniczają reakcje alergiczne i stany zapalne oraz zawierają dużo kwasu foliowego, który chroni nas przed rakiem żołądka, okrężnicy, trzustki i szyjki macicy. Zaobserwowano, że kwas foliowy pomaga też zmniejszyć ryzyko raka piersi u kobiet. Problem w tym, że wiele osób nie może się przekonać do jedzenia tych warzyw. Czy da się jakoś temu zaradzić? Jak przygotować przepyszne brokuły? Brokuły można przyrządzić na kilka sposobów. W zależności od tego na jaki się zdecydujemy, mogą one być smacznym dodatkiem lub nawet głównym posiłkiem dnia. Do wyboru mamy brokuły w wersji pieczonej, blanszowanej lub podsmażonej. Każda z tych metod wydobędzie nieco inny smak z tego warzywa. Możecie też spróbować ugotować je na parze. Brokuły gotowane na parze Gotowanie na parze jest doskonałym rozwiązaniem, aby zwiększyć naturalny smak brokułów i zachować jak najwięcej ich właściwości odżywczych. Jak przygotować przepyszne brokuły na parze,...

Przeczytaj
Sposób na pleśń na brokułach
Pixabay
Triki kulinarne Co zrobić, gdy znajdziemy PLEŚŃ na brokułach? Wykorzystaj ten prosty trik!
Pleśń pojawiająca się na produktach spożywczych zdecydowanie nie zachęca do jedzenia. W wielu przypadkach nie musisz ich jednak wyrzucać!
Weronika Kępa
listopad 08, 2020

Jednym z najzdrowszych warzyw na rynku są oczywiście brokuły. Niektórzy je kochają, inni nienawidzą. Jednak trzeba przyznać, że pod względem zdrowotnym nie mają sobie równych! Tym trudniej wyrzucić je do śmieci, kiedy zobaczymy na nich pleśń. Pleśń na brokułach Pleśń najczęściej występuje w produktach mających w sobie dużo wody . Problem ten dotyczy więc między innymi warzyw i owoców. Im są miększe, tym trudniej je uratować. Inaczej jest w przypadku twardszych źródeł witamin, takich jak marchew, pietruszka, dynia oraz wspomniany już brokuł. Nie trzeba ich wyrzucać! Prosty trik Przechowywane w lodówce brokuły mogą się zepsuć w ciągu 7 do 14 dni. Najlepiej więc zjadać je od razu po zrobieniu zakupów. Jeśli jednak tego nie zrobisz i po pewnym czasie zaobserwujesz białe, brązowe, a nawet czarne plamy oznacza to, że warzywo zaczęło się psuć. W takiej sytuacji najlepiej jest odciąć zgrzybiały fragment . Spleśniałą część możesz też zetrzeć na tarce (to zależy od rodzaju pleśni, która się pojawiła). Pamiętaj jednak, że dotyczy to sytuacji, w której większość warzywa jest zdatna do jedzenia! Kupuj z głową Brokuły mogą być skazane na zepsucie już w momencie ich kupowania. W sklepie zwróć uwagę na ich kolor. Powinny być intensywnie zielone. Nie wybieraj tych z żółtymi lub brązowymi główkami. Oznaczają one, że produkt już wcześniej był niewłaściwie przechowywany! Brokuł jest nieświeży również wtedy, gdy jego łodyga jest bardzo wysuszona i ma nietypowy kolor. Źródło: mashed.com

Przeczytaj