Po 50 roku życia zachodzi w organizmie ta zmiana. Musicie zareagować w porę i zmienić nawyki
Pixabay
Newsy

Po 50 roku życia zachodzi w organizmie ta zmiana. Musicie zareagować w porę i zmienić nawyki

Musicie przygotować się odpowiednio i dostosować do zmieniającej się fizjologii, by żyć długo w zdrowiu…
Anna Urbańska
maj 01, 2021

Pewnie każdy z was zdaje sobie sprawę z tego, że wraz z wiekiem w organizmie zachodzą różne zmiany. Niektóre możecie obserwować każdego dnia w lustrze: pojawiające się siwe włosy, coraz głębsze zmarszczki i zmniejszające się napięcie skóry. Tak samo starzeje się też stopniowo wasz organizm wewnątrz.

Ciało to naprawdę niesamowita machina, która każdej sekundy przeprowadza skomplikowane procesy chemiczne, które pozwalają wam wykonywać wszystkie czynności. By odpowiednio działało, potrzebuje dobrych warunków: pokarmu, snu i odpowiedniej ilości wody. Niestety im starsi jesteście, tym mniej jesteście w stanie ocenić realne potrzeby własnego organizmu… Nie odczuwacie już pragnienia tak, jak powinniście.

Magda Gessler odpowiada na pytania

Dlaczego organizm potrzebuje wody?

Wraz z wiekiem stopniowo spada odczucie pragnienia. Woda jest substancją absolutnie niezbędną do zapewnienia właściwego funkcjonowania organizmu. To w środowisku wodnym przeprowadzane są reakcje chemiczne. Organizm składa się w ponad 75% właśnie z wody! To właśnie woda odpowiada za:

  • Odpowiednie trawienie
  • Właściwą krzepliwość krwi (odpowiednie nawodnienie może zapobiec zakrzepicy)
  • Nawilżenie stawów
  • Zapewnienie środowiska do przebiegu wszystkich procesów w organizmie
  • Oczyszczanie organizmu z toksyn - w postaci moczu

Dlaczego trzeba zmuszać się do picia wody?

Nie w każdym aspekcie można ufać tylko naturalnym instynktom. Wykazano, że wraz z wiekiem osłabia się odczucie pragnienia i zwiększa się ryzyko silnego odwodnienia. Odwodniony organizm gorzej radzi sobie z infekcjami i różnorodnymi chorobami, słabiej trawi i ogólnie nie działa w pełni dobrze.

Jak pić więcej wody?

Jeśli macie problem z tym, by pić więcej wody, skorzystajcie z tych wskazówek.

  • Zawsze miejcie wodę na widoku, w zasięgu ręki
  • Nalewajcie wody do szklanki i trzymajcie ją w miejscu, w którym najczęściej przebywacie np. przy telewizorze, burku lub w kuchni
  • Pijcie wodę przez słomkę – to dla niektórych przyjemne
  • Zróbcie rytuał z picia wody – szklanka po obudzeniu, szklanka przed kąpielą, szklanka przed spacerem…
  • Dodawajcie do wody owoce lub zioła, które poprawią jej walory smakowe
  • Wiosną możecie pić też wodę brzozową

Zobacz także

Ile wody trzeba pić codziennie?

Każdy dorosły powinien wypijać co najmniej 1,5 litra wody dziennie. Zapotrzebowanie na płyny jest co prawda wyższe, ale płyny to nie tylko woda. Płyny to także zupy, owoce, warzywa, koktajle oraz oczywiście wypijana kawa i herbata. Ważne jednak, by oprócz tego każdy pił też po prostu wodę. Może być to woda mineralna, gazowana, woda źródlana lub woda z kranu.

Źródło:

Kenney WL, Chiu P. Influence of age on thirst and fluid intake. Med Sci Sports Exerc. 2001 Sep;33(9):1524-32. doi: 10.1097/00005768-200109000-00016. PMID: 11528342.

Czytaj także:

Komentarze