ile wody do ryżu: metoda na palec
Adobe Stock
Newsy

Ile wody do gotowania ryżu? Azjatycka metoda "na palec" to pewnik

Jeśli nigdy nie wiesz, ile wody dodać do garnka z ryżem, ta metoda odmieni twoje życie. Sprawdza się w garnkach o średnicy do 25 cm.
Karolina Stępniewska
kwiecień 19, 2021

Gotowanie ryżu może okazać się wyzwaniem. Niewiele potraw jest mniej apetycznych od rozgotowanej paćki ryżowej na talerzu. Jak więc ugotować ryż, żeby był idealnie sypki? Nie tylko czas gotowania ma tu znaczenie, kluczowa jest także ilość wody, którą wlewacie do garnka. Tutaj z odsieczą przychodzą Azjaci i ich metoda odmierzania proporcji ryż-woda. A kto jak kto, ale mieszkańcy Azji na ryżu znają się najlepiej!

Magda Gessler odpowiada na pytania

Gotowanie ryżu metodą „na palec"

Zacznijmy od tego, że mówimy tu o ryżu na wagę, a nie tym w plastikowych torebkach. Nie bez powodu: sypki ryż jest bardziej ekologiczny, zdrowszy i łatwiej ugotować go perfekcyjnie. Pod warunkiem oczywiście, że dostosujecie czas gotowania do odmiany ryżu i ilość wody do ilości ryżu. W tym ostatnim pomoże wam azjatycka metoda na palec. Nie potrzebujecie żadnych miarek ani wagi kuchennej, wystarczy palec wskazujący!

Proporcje wody i ryżu - sprawdzanie palcem:

  • dokładnie wypłuczcie ryż przed wsypaniem go do garnka
  • wsypcie ryż do garnka i połóżcie palec na środku
  • dodajcie wody do poziomu pierwszego knykcia
  • zakryjcie garnek pokrywką i gotujcie przez ok. 15 minut (lub do momentu, gdy ryż wchłonie wodę)

Taki sposób odmierzania proporcji wody do ryżu działa zawsze, bez względu na ilość ryżu, którą chcecie ugotować. Możecie zobaczyć to na tym filmie:

Zobacz także

Rodzaje ryżu i czas gotowania

Metoda gotowania ryżu „na palec" jest też o tyle przydatna, że bez względu na gatunek ryżu, czas gotowania kontrolujecie przede wszystkim, sprawdzając poziom wody w garnku. Kiedy ryż ją wchłonie, jest gotowy. Jeśli jednak chcecie wiedzieć, jak długo gotuje się różne rodzaje ryżu, przyda się wam ta ściągawka:

  • biały - najpopularniejsza w Polsce odmiana ryżu, ale też niestety najmniej zdrowa. Łatwo go rozgotować. Gotujcie biały ryż przez 15-20 minut.
  • długoziarnisty - podobnie jak krótki biały ryż, gotujcie go przez 15-20 minut
  • jaśminowy - wspaniale pasuje do dań tajskich i indyjskich, gotujcie go przez ok. 12 minut, a potem zostawcie jeszcze na 10 minut pod przykryciem
  • basmati - najlepszy wybór, jeśli lubicie, kiedy jest sypki i nie skleja się. Przed gotowaniem namoczcie go przez ok. 20 minut, następnie gotujcie przez ok. 10 kolejnych
  • arborio - idealny ryż do risotto, klejący i kremowy, wymaga gotowania przez ok. 20 minut
  • brązowy - pełnoziarnisty, nieprzetworzony ryż - jest najzdrowszy i zawiera najwięcej składników odżywczych. Gotuje się go najdłużej, bo 30-45 minut

Czytaj także:

Komentarze