Złapaliście się kiedyś na tym, że nuciliście sobie pod nosem melodię, która gra w sklepie? Lub wręcz przeciwnie - może zrezygnowaliście z zakupów, bo muzyka była dla was nie do zniesienia? Tutaj nic nie dzieje się przypadkowo. Melodia płynąca z głośników w supermarkecie ma bardzo ważną funkcję i nawet nie zdajecie sobie z niej sprawy.
Czemu służy muzyka w sklepie?
Bywa, że nawet nie zwracamy uwagi na dźwięki, gdy robimy zakupy. Do momentu, gdy ktoś nie wyłączy muzyki. Nagle hałas klimatyzacji, rozmowy, kroki, kaszlnięcia, chrząknięcia i inne ludzkie dźwięki stają się irytujące, a nawet krępujące. W takiej atmosferze robienie zakupów przestaje być przyjemnością i wiele osób pragnie jak najszybciej znaleźć się przy kasie i wyjść ze sklepu.
Dopiero wówczas uświadamiamy sobie, jak ważna jest muzyka w sklepie. Jej funkcja to nie tylko maskowanie różnych dźwięków, ale też tworzenie atmosfery sprzyjającej zakupom. Gdy słyszymy miłą, powolną melodię, wówczas tracimy poczucie czasu, poruszamy się wolniej i wizyta w sklepie się przedłuża - w rezultacie, kupujemy więcej rzeczy, niż zaplanowaliśmy.
Zobacz także:
Jaką muzykę można usłyszeć w sklepach?
W zależności od charakteru sklepu, można w nim usłyszeć różne gatunki muzyczne. W sklepach odzieżowych skierowanych do młodzieży muzyka jest głośna i szybka, a w eleganckich salonach ze strojami wieczorowymi - dyskretna i nienarzucająca się.
Z kolei w dyskontach i supermarketach najczęściej można usłyszeć np. utwory z zasobów „RFM”, czyli „Royalty Free Music”, co oznacza po prostu darmową muzykę bez tantiem. Wówczas sieci sklepów, które korzystają z takiej muzyki, nie muszą płacić za możliwość jej odtwarzania u siebie. Jak wiadomo, szczególnie w dyskontach, ważne jest ograniczenie kosztów do minimum - w tym muzyki.
Jakie triki stosuje się w sklepach?
Stosowanie odpowiedniej muzyki to nie jedyny sposób na to, by zachęcić klientów do zakupów. W sklepach stosuje się różne sprytne triki, które mają sprawić, że kupimy więcej:
-
Gra światłem - owoce i warzywa oświetla się lampami o ciepłym kolorze, by wyglądały na bardziej dojrzałe.
-
Ustawienie regałów - zauważcie, że w niektórych sklepach dział z pieczywem znajduje się bardzo daleko od wejścia. Chodzi o to, by klient przeszedł przez cały sklep i kupił więcej produktów, zanim dotrze do tego, po co przyszedł.
-
Kolory - dla zwrócenia naszej uwagi na promocje, w sklepach używa się kontrastowych połączeń kolorów, które mocno rzucają się w oczy. Najczęściej jest to kolor żółty i czerwony.