Cebula, przechowywanie cebuli
Pixabay/cocoparisienne
Newsy

Jak przechowywać cebulę, aby zawsze była świeża i się nie psuła? Mało kto wie o tej sztuczce

Cebula to popularne i bardzo tanie warzywo. Nadaje ostrości potrawom, a bez okrasy z cebuli trudno wyobrazić sobie chociażby domowe pierogi.
Aleksandra Jaworska
styczeń 05, 2021

Cebulę, zaraz po czosnku, można uznać za jedno z najzdrowszych, polskich warzyw. Co więcej, jej kulinarne zastosowanie nie ma w zasadzie końca. Pasuje do placków ziemniaczanych, mięs i wytrawnego śledzia.

Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Co znajdziecie w cebuli?

Nie sposób wymienić całego bogactwa, jakie znajdziecie w cebuli. Jej właściwości lecznicze są znane od lat i właśnie dzięki nim zyskała sympatyków na całym świecie. To tani i uniwersalny produkt, który działa na zdrowie jak tarcza ochronna. Cebula może wam pomóc wyjść z przeziębienia i złagodzić przechodzoną właśnie infekcję. Sięgajcie po nią szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

Składniki cebuli, za które podziękuje wasze zdrowie:

  • Kwercetyna - antyoksydant, który neutralizuje szkodliwy wpływ wolnych rodników. Obniża ciśnienie krwi i ma właściwości przeciwcukrzycowe oraz przeciwnowotworowe.

  • Związki siarki - o silnym działaniu bakteriobójczym, przeciwcukrzycowym i przeciwnowotworowym. Pomagają zmniejszać stężenie cholesterolu i obniżyć ciśnienie krwi.

  • Witamina C - działająca jak przeciwutleniacz, niezbędna do funkcjonowania układu odpornościowego. Używana w kosmetyce do pielęgnacji skóry i włosów.

  • Żelazo - uczestnik produkcji czerwonych krwinek, wzmacniacz układu odpornościowego i pomocnik w zmniejszaniu uczucia zmęczenia. Jego odpowiednie stężenie zapobiega anemii.

Płacz przy krojeniu cebuli. Jak obejść?

Cebula zawiera duże ilości siarki, która ulatnia się podczas krojenia i zmienia w związek chemiczny. Dostając się do oczu, działa jak gaz łzawiący. To substancja wysoce drażniąca! Aby zmniejszyć jej działanie, wystarczy włożyć cebulę na godzinę przed krojeniem do lodówki lub płukać kilkakrotnie pod bieżącą wodą.

Warzywo, które warto mieć zawsze pod ręką

Korzyści dla zdrowia cebuli są nieocenione. Zazwyczaj nie przyznajecie jej wielkich zaszczytów, głównie przez nieprzyjemny zapach. Cebulę warto jednak mieć w domu i jej odpowiednie przechowywanie zapobiegnie problemowi, w którym będzie wam gnić lub nie nadawać się do jedzenia.

Sprytnym rozwiązaniem jest zamknięcie jej w domowej spiżarce lub odcięcie od warzywa wszelkich źródeł światła. Cebula lubi zacienione pomieszczenia, o niewielkiej wilgoci. Równie ważne jest wybranie odpowiednio świeżej cebuli. Najlepsza będzie ta wprost z gruntu u lokalnego sprzedawcy.

Lodówka to niekoniecznie dobre miejsce do jej trzymania. W bardzo niskich temperaturach cebula traci swoje właściwości, zmięknie i będzie niezdatna do dalszego używania. Lepszym pomysłem będzie piwnica, koszyk postawiony w cieniu, dobra wentylacja i brak wilgoci. Efekt? Cebula bez szwanku przez długi czas.

 

Komentarze
Obieranie czosnku
Pixabay/Ulrike Mai
Newsy Prawie każdy z nas wyciska czosnek w niewłaściwy sposób. 1 rzecz robimy zupełnie niepotrzebnie
Trudno wyobrazić sobie polską kuchnię bez czosnku. Dodaje aromatu potrawom mięsnym, lekkim sałatkom, a także może wspomóc waszą walkę z sezonową infekcją.
Aleksandra Jaworska
styczeń 05, 2021

Jeśli chodzi o lecznicze właściwości, żadna z roślin nie jest w stanie dorównać czosnkowi. To naturalny antybiotyk, podstawowy składnik detoksu, hamulec dla bakterii i produkt, który obniża ciśnienie krwi. Specyficzny zapach czosnku Są wśród was zwolennicy czosnku, są też pewnie jego przeciwnicy. Wszystko za sprawą ostrego, gryzącego zapachu, który nie pasuje wszystkim. Mimo niekoniecznie przyjemnej woni, trudno odmówić mu mnóstwa leczniczych właściwości. Wystarczy zjadać jeden ząbek czosnku dziennie, by odczuć różnicę w zdrowiu. Co znajduje się w czosnku? W tym małym warzywie kryje się cała apteka. Mamy na myśli m.in. związki flawonoidowe, aminokwasy, saponiny, związki śluzowe, witaminy oraz liczne sole mineralne, jak i cenne mikroelementy. Kobalt, chrom i nikiel to składowe czosnku. Najcenniejsze w czosnku są olejki eteryczne bogate w siarczki i allicynę. Najzdrowszy jest czosnek surowy, choć rzadko jadacie go w tej postaci. Znajduje jednak szerokie zastosowanie w kuchni. Czosnku dokładacie z pewnością do wyrobu domowych wędlin, aromatycznych makaronów i dressingów.  Wieloletnie badania pokazują, że czosnek bardzo skutecznie zapobiega infekcjom wirusowym układu oddechowego. To zasługa lotnych, wspomnianych wcześniej związków siarkowych i olejków eterycznych. Okres jesienno-zimowy to najlepszy czas na wprowadzenie tego warzywa do codziennej diety. Mleko ze zmiażdżonym czosnkiem ułatwi wam odksztuszanie, a dodatek do mikstury masła i miodu wzmaga potliwość, rozgrzewa i pozwoli skutecznie obniżyć gorączkę. Jeśli sięgacie często po aspirynę, zamieńcie ją na czosnek. Warzywo i lek mają bowiem bardzo podobne właściwości.  Praska do czosnku - podstawowy gadżet kuchenny Przeciskanie czosnku przez praskę nie wydaje się bardzo...

Przeczytaj