Dodajecie to rano do jajek? Nic dziwnego, że po chwili chce wam się spać
Pixabay
Newsy

Dodajecie to rano do jajecznicy? Nic dziwnego, że po chwili chce wam się spać

Odpowiednio skomponowane śniadanie ma nas pobudzać i zapewniać energię na cały dzień. Często jednak zamiast produktów o wysokich wartościach odżywczych, sięgamy po prostu po te tłuste…
Aleksandra Zaborowska
kwiecień 10, 2021

Jajka nie bez powodu są jednym z częstszych śniadaniowych wyborów na całym świecie. To klasyczny element śniadania irlandzkiego czy brytyjskiego, ale również w Polsce jajka bardzo często trafiają na nasze talerze – zwłaszcza rano. Z czym należy je podać, aby wyciągnąć z nich jak najwięcej korzyści dla zdrowia?

Kotlety schabowe bez bułki tartej

Wpływ jajek na zdrowie

Jajka to przede wszystkim źródło białka oraz tłuszczu. Chociaż wielu dietetyków przestrzega przed spożywaniem ich w bardzo dużej ilości z racji na cholesterol, zdrowy dorosły może z powodzeniem jeść je nawet kilka razy w tygodniu.

Zobacz także

Tłuszcze znajdujące się w jajkach są w dużej mierze tłuszczami zdrowymi – to nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Jeśli potrawy jajeczne nie są smażone na dużej ilości tłuszczu bądź podawane z majonezem, mają bardzo wiele korzystnych właściwości takich jak:

  • wysoka zawartość pełnowartościowego białka bogatego w aminokwasy (to rodzaj białka, którego organizm sam nie umie wyprodukować, dlatego tak ważne jest dostarczenie ich za pomocą diety)
  • wysoka zawartość witamin A, E, D, K i B
  • bogactwo pierwiastków takich jak fosfor, potas, sód, wapnia, żelazo, selen czy magnez
  • zawartość beta-karotenu czy luteiny, które mają korzystny wpływ na wzrok.

Z czym nie powinno się podawać jajek?

Chociaż jednym z ulubionych połączeń śniadaniowych są jajka z bekonem, absolutnie należy ich unikać – zwłaszcza jeśli często doświadczamy spadków energii i uczucia ospałości. Połączenie wysokiej zawartości białka w jajku z ogromną ilością tłuszczów nasyconych, które znajdują się w boczku to zastrzyk energii – niestety jedynie chwilowy. Jej pokłady bardzo szybko się wyczerpują i pozostawiają po sobie uczucie ciężkości, zmęczenia i senności.

Z czego warto więc skomponować wartościowe śniadanie oparte na jajkach? Przede wszystkim z warzyw oraz z pełnowartościowych produktów zbożowych takich jak ciemne pieczywo. Dużym powodzeniem cieszy się połączenie jajek z awokado. Chociaż jest to bardzo sycąca i tłusta propozycja, owoc ten jest nieocenionym źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych i ma zbawienny wpływ na cerę czy włosy.

Czytaj też:

Komentarze