Co się stanie z waszym organizmem gdy codziennie będziecie jeść fasolę?
Flickr
Newsy

Co się stanie z waszym organizmem gdy codziennie będziecie jeść fasolę?

Unikacie roślin strączkowych czy wręcz przeciwnie, jecie, kiedy tylko nadarzy się okazja? Oto dlaczego zawsze warto mieć w kuchni puszkę fasoli czy słoik ciecierzycy.

Niektórzy unikają jedzenia grochu czy fasoli,  bojąc się problemów żołądkowych. A wiecie, skąd biorą się wzdymające właściwości fasoli i innych roślin strączkowych? Ze skórki okalającej strączek. Jej funkcja w roślinie jest taka, że ma chronić ją przed światem zewnętrznym i warunkami atmosferycznymi. 

To dlatego skórki strączków nie są strawne dla człowieka i mogą powodować problemy gastryczne, w tym wzdęcia. Łatwo można jednak zmniejszyć ich negatywne działanie poprzez właściwe gotowanie, a także moczenie, kiełkowanie czy fermentowanie roślin strączkowych. Opowiemy jak to zrobić, aby fasola i inne  strączki w pełni działały na naszą korzyść.

Magda Gessler odpowiada na pytania

Porcja nasion strączkowych dziennie i możecie żyć długo

Tak robią ludzie żyjący w tzw. niebieskich strefach, czyli regionach świata, w których żyje największa ilość stulatków. Badania pokazały, że w ich diecie, niezależnie od tego, czy żyją w Azji, Ameryce czy Europie, jest przynajmniej 20 g dziennie roślin strączkowych. Do roślin strączkowych, których pozytywny wpływ na długość życia, należą:

  • Fasola
  • Groch
  • Bób
  • Ciecierzyca
  • Soczewica
  • Soja

W każdym przypadku o zdrowotnym działaniu mówimy, mając na myśli wszystkie gatunki danej rośliny. W przypadku fasoli, do diety należy włączyć czarną czerwoną fasolę, białą, fasolę Jaś i wszystkie pozostałe. 

Rośliny strączkowe poza tym, że sycą, zawierają też stosunkowo niską ilość kalorii. Jedna porcja warzyw strączkowych (pół szklanki) to tylko ok. 115 kcal. Rośliny strączkowe mają też niski indeks glikemiczny. Wykorzystywanie ich w daniach jest więc mądrym zrównoważeniem diety za pomocą produktu wartościowego, sycącego i niskokalorycznego.

Zobacz także
zupa fasolowa z kiełbasą przepis

Zupa fasolowa ze składnikiem, który wszyscy uwielbiają. Klasyk polskiej kuchni idealny na zimowe chłody

grochówka

Oto sekret żołnierskiej grochówki. Podpułkownik radzi: dodajcie do niej te składniki, a smak was zachwyci

Jakie wartości ma fasola?

Fasola to tylko jedna z wielu wartościowych roślin strączkowych, jakie mamy pod ręką. Zawiera antyutleniacze, dużo błonnika pokarmowego i jest bogata w białko roślinne. Jako produkt z niską zawartością tłuszczu, jest doskonałym składnikiem diet odchudzających. Tym bardziej że po zjedzeniu posiłku z dodatkiem fasoli, czujemy się syci i nie mamy ochoty na podjadanie.

Fasola zawiera też wiele witamin i mikroelementów:

  • Witaminy z grupy B
  • Żelazo
  • Wapń
  • Potas
  • Magnez
  • Miedź
  • Kobalt
  • Mangan
  • Cynk 
  • Fosfor

Jak prawidłowo gotować fasolę żeby uniknąć wzdęć? 

Fasola i rośliny strączkowe mogą mieć działanie wzdymające. Aby je zminimalizować, pamiętajcie o właściwym przygotowaniu ziaren. Moczenie jest jednym z nich. Namaczanie fasoli i grochu na noc, jest bardzo mądrym krokiem rozpoczynającym przygotowanie dań z roślin strączkowych, obecnym już w recepturach naszych babć.

5 zasad gotowania suchych strączków:

  1. Zawsze namoczcie je na noc.
  2. Gotujcie bez przykrycia i zdejmujcie z powierzchni „szum”.
  3. Uważajcie, gotujące się strączki kipią! Gotujcie na małym ogniu i kontrolujcie cały proces.
  4. Posólcie dopiero pod koniec gotowania.
  5. Gotujcie do miękkości, ale nie dłużej, nie przegotowujcie roślin strączkowych

Źródło: zdrowie.radiozet.pl, medonet, A jak nie mięso, to co/ Dorota Jaworska

sałatka warstwowa przepis
Gotujmy.pl/MałaMi89
Newsy
Ta sałatka jest hitem każdej imprezy. Banalna do zrobienia, a efekt powala na kolana
Żadna impreza nie mogłaby istnieć bez… sałatki oczywiście! W tym dziale kompozycji może być naprawdę mnóstwo, jednak najlepiej sprawdzają się te, które nie tylko dobrze smakują, ale również wyglądają. Nie inaczej jest w przypadku sałatki warstwowej. Sami się przekonajcie!

Szynka, warzywa i majonez – te składniki kochają wszyscy Polacy. Ich połączenie jest wprost idealne na długie, imprezowe noce. Z racji tego, że jedna z nich właśnie się zbliża, będziecie mieli okazję przetestować poniższy przepis. Przepis na sałatkę warstwową Składniki 250 gramów ulubionej szynki 250 gramów żółtego sera 6 ogórków konserwowych 5 jajek 3 marchewki 1 puszka czerwonej fasoli 1 puszka kukurydzy 1 słoik cebuli konserwowej Majonez  Przygotowanie Marchewki umieśćcie w garnku z wodą doprawioną szczyptą soli i ugotujcie. Po lekkim wystudzeniu obierzcie warzywo ze skórki i pokrójcie w kosteczkę (możecie też użyć marchewek z rosołu, wtedy wystarczy tylko je pokroić). Jajka umieśćcie w rondelku z wodą i ugotujcie na twardo (w zależności od wielkości jajek powinny być gotowe po ok. 8-10 minutach od pojawienia się bąbelków). Tak przygotowane jajka odstawcie do lekkiego wystudzenia, a następnie również pokrójcie w kosteczkę. Ulubioną szynkę pokrójcie w paseczki o szerokości ok. 1 cm. Jeśli ma skórkę, najlepiej ją odkroić. Cebulę, kukurydzę i czerwoną fasolę odcedźcie z zalewy. Z kolei ogórki konserwowe pokrójcie w niewielką kostkę. Ser żółty zetrzyjcie na tarce o grubych oczach, chyba że używacie sypanej mozzarelli, wtedy już nic nie musicie robić. W wysokim, szklanym naczyniu zacznijcie umieszczać składniki warstwami. Możecie to zrobić w dowolny sposób, wedle upodobań. Jednak najładniej zaprezentuje się tak: cebulka konserwowa, marchewka, kukurydza, szynka, czerwona fasola, ogórek konserwowy, jajka, majonez, ser żółty. Tak przygotowaną umieśćcie w lodówce do lekkiego schłodzenia. Gotowe, smacznego! Źródło: gotujmy.pl