jak sprawdzić czy mięso jest świeże
AdobeStock
Newsy

Jak sprawdzić świeżość towaru na dziale mięsnym? Zastosujcie 1 trik i wszystko będzie jasne

Supermarkety stosują mnóstwo sztuczek, które sprawiają, że sprzedawane tam produkty, wydają się być wyjątkowo atrakcyjne. Jak jest naprawdę i jak nie dać się na to złapać?

Handlowcy nieustannie pracują nad tym co zrobić, by klienci kupili w sklepach jak najwięcej produktów. Stosowanie różnych technik wpływających na konsumentów, dostało swoją własną nazwę (merchandising) i napisano na ten temat wiele podręczników.

Nawet nie zdajecie sobie sprawy, jak dobrze przemyślany jest każdy metr kwadratowy dowolnego supermarketu! Specjaliści projektują cały sklep od wyboru kolorów, przez ustawienie regałów, półek, dobór oświetlenia czy muzyki. Dowiedzcie się, jakie sztuczki są stosowane, by skłonić was do kupienia jak największej ilości produktów i jak nie dać się na nie złapać!

Magda Gessler odpowiada na pytania

Triki marketingowe w sklepach

Specjaliści od zachowań klientów doskonale wiedzą, jak na was wpłynąć. Używają różnych sztuczek i sposobów, które mają sprawić, że zrobicie o wiele większe zakupy niż planowaliście. Niektóre z tych trików czasami podchodzą wręcz pod oszustwo, dlatego lepiej dobrze je poznać, by być bardziej świadomym konsumentem. Poznajcie niektóre z nich.

Ustawienie regałów

Badacze zachowań konsumentów w sklepach dowiedli, że ludzie wchodząc do sklepu automatycznie patrzą najpierw w prawą stronę. To właśnie dlatego najczęściej na prawo od wejścia znajdują się bardzo atrakcyjne towary, choć część sklepów po prostu ustawia w tym miejscu na przykład koszyki, żeby klienci nie musieli ich szukać.

Zobacz także
Jak przechowywać kapustę? Przyda wam się… linka

Jak przechowywać kapustę? Przyda wam się… linka. Dzięki 1 trikowi przedłużycie jej świeżość

Co zrobić z pękniętym jajkiem? Czy można je jeszcze zjeść?

Co zrobić, żeby przedłużyć świeżość jajek? Przyda wam się oliwa

Innym trikiem związanym z odpowiednim rozstawieniem regałów w sklepie, jest znajomość ścieżki klientów. Badacze obserwują sposób, w jaki ludzie poruszają się po sklepie i dzięki tej wiedzy mogą tak zaplanować rozstawienie regałów z różnymi kategoriami produktów, by zmusić was do przejścia przez cały sklep. Zauważyliście, że często dział z pieczywem znajduje się dość daleko od wejścia?

Muzyka

To kolejny sposób oddziaływania na ludzi w sklepie. Celem puszczania muzyki w sklepie, jest wprawienie was w dobry nastrój i sprawienie, że stracicie poczucie czasu. Im wolniejsza muzyka, tym wolniej chodzicie po sklepie i obejrzycie więcej produktów.

Zapach

Myśleliście, że naprawdę w kawiarniach i cukierniach, unosi się tak silny zapach przyrządzanych tam smakołyków? Nic podobnego! Już od wielu lat sklepy korzystają z gotowych mieszanek zapachowych, które sprawiają, że aż wam ślinka cieknie. W efekcie kupicie o wiele więcej rzeczy, niż planowaliście.

Światło

Najczęściej światło wykorzystuje się na działach ze świeżą żywnością. Zwróćcie uwagę na barwę światła w dziale warzyw i owoców. Jest lekko żółte, ponieważ to sprawia, że owoce wydają się być bardziej dojrzałe i świeższe! Z kolei na dziale mięsnym używa się lamp delikatnie różowych, dzięki czemu mięso wygląda na krwiste i soczyste. Dlatego jedynym sposobem na to, by sprawdzić czy mięso, które chcecie kupić rzeczywiście jest świeże, jest poproszenie ekspedienta o wyjęcie wybranego przez was kawałka z lady, byście mogli go sobie dokładnie obejrzeć. Pamiętajcie, że jako konsumenci macie do tego pełne prawo!

Źródło: wp.pl

aldi ciche godziny
AdobeStock
Newsy
Znana sieć sklepów wprowadza „ciche godziny”. Kogo dotyczą?
Współcześnie supermarkety to bardzo ruchliwe i głośne miejsca, w których część osób czuje się niekomfortowo. Pewna sieć sklepów wyszła tym oczekiwaniom naprzeciw i wprowadza ciche godziny.

Zarząd sieci sklepów Aldi zadecydował, że od 1 lutego we wszystkich sklepach wprowadzone zostaną tak zwane „ciche godziny”. Co to dokładnie znaczy i dlaczego sieć zdecydowała się na taki krok? Techniki handlowe Sklepy chcąc uprzyjemnić swoim klientom robienie zakupów, umilają im ten czas muzyką, kuszącymi zapachami oraz dostosowują barwę światła tak, by prezentowane towary wyglądały jeszcze atrakcyjniej. Dotyczy to szczególnie owoców i warzyw, które oświetlane są ciepłym światłem – dzięki temu wydają się być bardzo świeże i dojrzałe. Ważna jest też muzyka, która wydobywa się ze sklepowych głośników. Jeżeli jest szybka i rytmiczna, to klienci mają więcej energii, poruszają się szybciej po sklepie i niestety też prędzej z niego wychodzą. Zwróćcie uwagę na to, jakie jest tempo muzyki granej w waszym ulubionym sklepie. W supermarketach najczęściej używa się spokojnych, powolnych utworów, które mają za zadanie wprowadzać relaksujący i spokojny nastrój. To sprawia, że w sklepie zaczyna się tracić poczucie czasu, klienci chodzą powoli i zostają w sklepie dłużej, a to oznacza większe zakupy! W sklepach nic nie dzieje się przypadkiem – ustawienie regałów i rozłożenie towarów na półkach jest ściśle zaplanowane. Specjaliści od handlu cały czas badają zachowania klientów w sklepach, znają ich sposób poruszania się, a nawet to, w którą stronę patrzą wchodząc do sklepu! W ten sposób właśnie projektuje się całe supermarkety. Ciche godziny w Aldi Techniki stosowane przez specjalistów od handlu sprawdzają się, ponieważ są projektowane z myślą o większości ludzi. Pomijają jednak tych klientów, którzy znajdują się w mniejszości. Mowa o osobach niepełnosprawnych lub cierpiących na różne...

Coraz więcej Polaków robi zakupy codziennie. Gdzie najczęściej?
AdobeStock
Newsy
Tak supermarkety wyciągają od nas pieniądze. To bardzo powszechne praktyki!
W supermarketach nic nie jest przypadkowe. Poznajcie te sztuczki i nie dajcie się nabrać!

Jeśli wydaje się wam, że jesteście odporni na sztuczki supermarketów i nie dajecie się na nie nabrać? Na pewno nie wiedzieliście o tych wszystkich trikach, przez które podświadomie kupujecie więcej. Sztuczki sklepów by klienci kupili więcej Światło, układ półek, muzyka… w supermarketach nic nie jest przypadkowe. Wszystko przemyślane jest w ten sposób, żebyście kupili jak najwięcej. Poznajcie te triki: Przemeblowanie w sklepach Co jakiś czas wasze supermarkety zmieniają układ produktów i robią tak zwane „przemeblowanie”? To nie przypadek. Wszystko ma na celu zatrzymanie was w sklepie. Jeśli macie stały asortyment produktów, które kupujecie zawsze w danym supermarkecie, być może poruszacie się w nim od półki do półki i nie rozglądacie się za mocno za innymi produktami. To powód dla którego co jakiś czas sklepy zmieniają swój układ. Chodzi o to żeby zatrzymać klienta jak najdłużej w sklepie. Jeśli będziecie pogubieni w różnych alejkach, większa szansa, że traficie na różne produkty, które postanowicie kupić. Rozpylanie zapachu pieczywa W sklepach w których występuje świeże pieczywo , często rozpyla się zapach świeżych wypieków , by pobudzić wasze zmysły i zachęcić do zakupów. Piekarnie w marketach nie działają przez całą dobę, ale atrakcyjny zapach unosi się tam przez cały czas. To nie przypadek. Rozkładanie podstawowych produktów w różnych miejscach sklepu Jeśli osoby odpowiedzialne za układ sklepu chciałyby ułatwić wam zakupy, wszystkie podstawowe produkty znajdowałyby się blisko siebie. Tymczasem często zęby kupić chleb, masło, jajka i wędliny trzeba przejść przez cały sklep. To także okazja do wrzucania innych produktów do koszyka. Słodycze i inni kusiciele...

W Lidlu co tydzień organizowane są "ciche godziny". Co to znaczy?
AdobeStock
Newsy
W Lidlu co tydzień organizowane są „ciche godziny”. Co to znaczy?
W każdy piątek i sobotę w Lidlu zrobicie zakupy w nieco innych warunkach. Sprawdźcie szczegóły akcji.

W każdy piątek i sobotę we wszystkich sklepach sieci Lidl w godzinach 8-10 (w piątek) i 19-21 (w sobotę) organizowane są „ciche godziny”. Co to znaczy i skąd się wzięła taka inicjatywa? Cel jest bardzo szlachetny! „Ciche godziny” w Lidlu Sieć zdecydowała się na wprowadzenie „cichych godzin” w każdy piątek i sobotę w określonych godzinach. Ma to związek ze Światowym Dniem Świadomości Autyzmu. Inicjatywa ma na celu zwiększenie wśród społeczeństwa świadomości na temat autyzmu – w Polsce żyje bowiem aż 400 tysięcy osób dotkniętych autyzmem. W każdym przypadku objawy i sposób radzenia sobie z nimi wygląda nieco inaczej, jednak jednym z nich jest ograniczanie bodźców z zewnątrz. Wiele osób z autyzmem radzi sobie w codziennych sytuacjach tak, jak zdrowi ludzie, jednak wiele czynności sprawia im trudność. Jedną z nich jest robienie zakupów – ostre światło w sklepach i głośna muzyka, powodują duży dyskomfort u osób dotkniętych autyzmem. Świadomość na temat autyzmu w Polsce Na stronie internetowej sieci Lidl można przeczytać informacje o szczegółach na temat akcji „ciche godziny”: W celu ułatwienia codziennego funkcjonowania osobom ze spektrum autyzmu, Lidl Polska jako pierwsza sieć wprowadziła we wszystkich swoich sklepach tzw. ciche godziny. Głównym założeniem rozwiązania, jest zapewnienie odpowiednich warunków codziennego funkcjonowania osobom ze spektrum autyzmu. Raport z analizy badania ankietowego w sprawie dostosowania sklepów do potrzeb osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przygotowany przez Fundację JiM wskazuje, że dla większości osób ze spektrum zakupy są negatywnym doświadczeniem, a najbardziej uciążliwymi czynnikami w ich trakcie jest hałas, mocne oświetlenie czy kolejki do kasy. Właśnie dlatego sieć...

Nie tylko Biedronka! W tych sklepach też źle oznaczają towar. Uważajcie!
AdobeStock
Newsy
Nie tylko Biedronka! W tym sklepie też źle oznaczają towar. Uważajcie!
Błędna cena lub brak informacji o kraju pochodzenia produktów – kolejne sklepy znajdują się na celowniku UOKiK z powodu tych nieprawidłowości.

Przynajmniej raz w życiu każdemu zdarzyła się sytuacja, w której przy kasie towar okazywał się być droższy, niż wskazywała cena podana na półce. Taka sytuacja zwykle wynika ze złej organizacji w sklepie – jeden z pracowników nie zdążył zmienić etykiet z cenami i klienci zostali wprowadzeni w błąd. Pamiętajcie, że wówczas macie prawo do kupienia towaru za cenę, która znajdowała się na półce! Jednak niektóre sklepy wydają się celowo stosować takie zabiegi, żeby klienci płacili więcej za zakupy. Sprawdźcie. Kara dla Biedronki od UOKiK Niedawno pisaliśmy o tym, że sieć sklepów Biedronka dostała karę od UOKiK za utrudnianie klientom składania reklamacji oraz nieprawidłowe oznaczanie towarów. W oficjalnym oświadczeniu sieć tłumaczy się tak: Biorąc pod uwagę skalę działalności naszej sieci – ponad 3 tys. sklepów, blisko 70 tys. pracowników, ponad 4 mld odwiedzin klientów w okresie od 2017 r. do lipca 2020 r. – nie możemy wykluczyć indywidualnych przypadków, w których niezamierzony błąd ludzki doprowadził do braku ceny lub braku jej natychmiastowej aktualizacji. W trosce o naszych klientów podjęliśmy zdecydowane, znacznie wykraczające poza rynkowe standardy, działania mające na celu ograniczenie liczby tego typu przypadkowych błędów. Już teraz widzimy pozytywne efekty wdrażanych rozwiązań Tłumaczeniem był zbulwersowany Tomasz Chróstny, który jest prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: Sieć Biedronka co najmniej od 2016 r. na dużą skalę naruszała podstawowe prawa konsumentów. Chodzi o ich zbiorowe interesy, dlatego UOKiK musiał wkroczyć bezpośrednio. W porównaniu do uchybień innych sieci, mamy do czynienia z przepaścią. Tłumaczenie się skalą działalności jest absolutnie...