Handlowcy nieustannie pracują nad tym co zrobić, by klienci kupili w sklepach jak najwięcej produktów. Stosowanie różnych technik wpływających na konsumentów, dostało swoją własną nazwę (merchandising) i napisano na ten temat wiele podręczników.

Nawet nie zdajecie sobie sprawy, jak dobrze przemyślany jest każdy metr kwadratowy dowolnego supermarketu! Specjaliści projektują cały sklep od wyboru kolorów, przez ustawienie regałów, półek, dobór oświetlenia czy muzyki. Dowiedzcie się, jakie sztuczki są stosowane, by skłonić was do kupienia jak największej ilości produktów i jak nie dać się na nie złapać!

Triki marketingowe w sklepach

Specjaliści od zachowań klientów doskonale wiedzą, jak na was wpłynąć. Używają różnych sztuczek i sposobów, które mają sprawić, że zrobicie o wiele większe zakupy niż planowaliście. Niektóre z tych trików czasami podchodzą wręcz pod oszustwo, dlatego lepiej dobrze je poznać, by być bardziej świadomym konsumentem. Poznajcie niektóre z nich.

Ustawienie regałów

Badacze zachowań konsumentów w sklepach dowiedli, że ludzie wchodząc do sklepu automatycznie patrzą najpierw w prawą stronę. To właśnie dlatego najczęściej na prawo od wejścia znajdują się bardzo atrakcyjne towary, choć część sklepów po prostu ustawia w tym miejscu na przykład koszyki, żeby klienci nie musieli ich szukać.

Zobacz także:

Innym trikiem związanym z odpowiednim rozstawieniem regałów w sklepie, jest znajomość ścieżki klientów. Badacze obserwują sposób, w jaki ludzie poruszają się po sklepie i dzięki tej wiedzy mogą tak zaplanować rozstawienie regałów z różnymi kategoriami produktów, by zmusić was do przejścia przez cały sklep. Zauważyliście, że często dział z pieczywem znajduje się dość daleko od wejścia?

Muzyka

To kolejny sposób oddziaływania na ludzi w sklepie. Celem puszczania muzyki w sklepie, jest wprawienie was w dobry nastrój i sprawienie, że stracicie poczucie czasu. Im wolniejsza muzyka, tym wolniej chodzicie po sklepie i obejrzycie więcej produktów.

Zapach

Myśleliście, że naprawdę w kawiarniach i cukierniach, unosi się tak silny zapach przyrządzanych tam smakołyków? Nic podobnego! Już od wielu lat sklepy korzystają z gotowych mieszanek zapachowych, które sprawiają, że aż wam ślinka cieknie. W efekcie kupicie o wiele więcej rzeczy, niż planowaliście.

Światło

Najczęściej światło wykorzystuje się na działach ze świeżą żywnością. Zwróćcie uwagę na barwę światła w dziale warzyw i owoców. Jest lekko żółte, ponieważ to sprawia, że owoce wydają się być bardziej dojrzałe i świeższe! Z kolei na dziale mięsnym używa się lamp delikatnie różowych, dzięki czemu mięso wygląda na krwiste i soczyste. Dlatego jedynym sposobem na to, by sprawdzić czy mięso, które chcecie kupić rzeczywiście jest świeże, jest poproszenie ekspedienta o wyjęcie wybranego przez was kawałka z lady, byście mogli go sobie dokładnie obejrzeć. Pamiętajcie, że jako konsumenci macie do tego pełne prawo!

Źródło: wp.pl