Warto zacząć od krótkiego spojrzenia na sytuację na rynku spożywczym w Polsce. Oto przybliżona liczba sklepów konkretnych marek w naszym kraju:

  • Lidl – ponad 700 marketów
  • Biedronka ok. 3100 marketów
  • Kaufland ok. 225 sklepów
  • Żabka – ponad 7 tys. sklepów
  • Delikatesy Centrum – ok. 1 tys. sklepów
  • Groszek – Ok. 2 tys. sklepów

Z jednej strony podane przez nas szacunkowe liczby mogą robić duże wrażenie. Z drugiej warto jednak dodać, że trudno o rzeczowe porównania liczby placówek marketów-dyskontów takich jak Biedronka ze sklepami typu delikatesowego jak nomen omen Delikatesy Centrum.

Dlaczego Delikatesy Centrum nie osiągnęły takiego sukcesu jak Żabki?

Należąca do spółki Eurocash marka Delikatesy Centrum w przeciwieństwie do sklepów Biedronka oparta jest w dużej mierze o system franczyzy. W ten sam sposób działają także popularne i niezwykle liczne Żabki. Polega on w skrócie na współpracy lokalnych inwestorów i przedsiębiorców ze spółką-matką.

Sklepy Żabka zanotowały w ostatnich latach niezwykły rozwój. Nie tylko zwiększyła się liczba sklepów tej marki w piorunującym tempie, ale także spółka zanotowała olbrzymie zyski, co zaowocowało chęcią i potrzebą dalszego rozwoju. Na przykład na gruncie nowatorskich sklepów zupełnie samoobsługowych.

Zobacz także:

Wydaje się, że nie będzie nadużyciem stwierdzenie, że za sukces Żabek odpowiada w dużej mierze specyfika tych małych sklepów – przed dłuższy czas to właśnie Żabki jako pierwsze „ratowały” Polaków chcących zrobić zakupy w niedziele niehandlowe.

Przyszłość sieci Delikatesy Centrum

Patent z placówką pocztową na terenie sklepów po czasie podchwyciły także i inne sieci spożywcze. Wśród nich oprócz Carrefoura, Intermarche i ostatnio Biedronki, znalazła się także grupa Eurocash ze swoją marką Delikatesy Centrum.

Tego typu zabiegi nie pozwoliły jednak uniknąć kryzysu Delikatesów Centrum. Właściciele spółki realizują programy naprawcze, zakładające m.in. walkę o klienta poprzez promocje i rabaty. Nie obędzie się jednak bez bardziej radykalnych kroków.

Chodzi oczywiście o zamknięcia sklepów. Eurocash postanowiło, że zamknie 59 nieprzynoszących zysków sklepów w całej Polsce, którym plan odnowy nie był w stanie pomóc. Czy taka przyszłość czeka kolejne Delikatesy Centrum walczące z mocną konkurencją?

Źródło: wiadomoscihandlowe.pl