Każdego dnia w supermarketach marnuje się niesprzedana żywność. Co robią z nią sklepy?
AdobeStock
Newsy

Każdego dnia w supermarketach zalega niesprzedana łatwo psująca się żywność. Co robią z nią sklepy?

W każdej sekundzie przez cały rok w Polsce wyrzucanych do kosza jest blisko 153 kg żywności Co dzieje się z jedzeniem wyrzucanym przez sklepy spożywcze? Sprawdźcie.

Problem marnowania żywności dotyczy coraz więcej krajów na świecie. Każdego roku wyrzucane tam są ogromne ilości jedzenia, podczas gdy wiele osób potrzebujących chętnie przyjęłoby chociaż część żywności, która nadaje się jeszcze do zjedzenia. Supermarkety codziennie muszą pozbywać się produktów spożywczych, które nie zostały danego dnia sprzedane – co dalej się z nimi dzieje? Przekonajcie się.

Magda Gessler odpowiada na pytania

Marnowanie żywności w Polsce

W Polsce każdego roku marnowane są gigantyczne ilości jedzenia. Robert Łaba z Instytutu Ochrony Środowiska zwraca uwagę na skalę problemu w naszym kraju:

W Polsce w każdej sekundzie przez cały rok wyrzucanych do kosza jest blisko 153 kg żywności w całym łańcuchu żywnościowym, a aż 92 kg w polskich domach. To tak jakby każdego dnia, przez cały rok, w każdej sekundzie Polacy tylko w swoich domach wyrzucali 184 bochenki chleba

Jednym z winowajców są supermarkety, które każdego dnia wyrzucają niesprzedaną żywność – dotyczy to głównie produktów szybko psujących się, czyli owoców, warzyw, pieczywa oraz mięsa i ryb. Z tego powodu zarówno detaliści, jak i hurtownie spożywcze muszą, na mocy ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, przekazywać niesprzedaną żywność organizacjom pozarządowym, które następnie zajmują się dystrybucją tych produktów do osób, które najbardziej ich potrzebują. Jeżeli sklep nie przekaże niesprzedanej żywności, wówczas musi zapłacić karę w wysokości 10 groszy za każdy kilogram wyrzuconego jedzenia.

Zobacz także
Nowalijki w zastraszających cenach. Nawet 68 zł za kilogram!

Nowalijki w zastraszających cenach. Nawet 68 zł za kilogram fasolki szparagowej!

Polacy wykupili je z półek Biedronki w jeden dzień. Opakowania można sprzedać za 200 tys. złotych

Promocje w Biedronce się nie kończą: nawet 60 proc. mniej za mięso, warzywa, słodycze i napoje

Kto oddaje najwięcej żywności?

Najchętniej odwiedzane przez Polaków supermarkety to Biedronka i Lidl – właśnie one przodują w oddawaniu jedzenia organizacjom dobroczynnym. Okazuje się, że absolutnym przodownikiem jest Biedronka. Sieć w 2020 roku oddała łącznie ponad 12,4 tys. ton niesprzedanej żywności! O wiele niższym wynikiem może się pochwalić Lidl, który w tym samym roku przekazał fundacjom 76,9 ton żywności. Produkty spożywcze trafiły do fundacji Caritas oraz Polskich Banków Żywności.

Walka z marnowaniem żywności

Czy niższy wynik Lidla świadczy o porażce? Okazuje się, że to tylko efekt innej strategii. Sieć Biedronka postawiła na oddawanie niesprzedanej żywności do fundacji, podczas gdy Lidl regularnie organizuje akcję promocyjną „Kupuję, nie marnuję”. W ramach promocji klienci Lidla mogą kupić takie produkty spożywcze jak warzywa, owoce, mięso, ryby oraz pieczywo w bardzo atrakcyjnych cenach, gdy kończy się termin ważności tych produktów. Co więcej, nawet gdyby sieć Lidl zdecydowała się oddawać większość żywności tak jak Biedronka, to przekazywałaby jej znacznie mniej ze względu na niższy obrót – w całej Polsce działa 760 sklepów Lidl i aż 3120 Biedronek.

Czytaj także:

Martyna Wojciechowska radzi, co zrobić z czerstwym chlebem. Przygotujcie... kostkę lodu
ONS.pl, AdobeStock
Newsy
Martyna Wojciechowska radzi, co zrobić z czerstwym chlebem. Przygotujcie... kostkę lodu
W Polsce co roku marnują się miliony ton żywności. Części jedzenia nie trzeba od razu wyrzucać – na przykład chleb można w łatwy sposób odświeżyć, by znów był chrupiący. Poznajcie ciekawy trik Martyny Wojciechowskiej!

Znana podróżniczka Martyna Wojciechowska znana jest z prowadzenia programów podróżniczych oraz angażowania się w różne społeczne inicjatywy. Ostatnio dziennikarka zwróciła uwagę na duży problem, jakim jest marnowanie jedzenia oraz zdradziła swój sposób na odświeżenie pieczywa. Dzięki temu prostemu trikowi, z łatwością dacie suchemu chlebowi „drugie życie” i nie trzeba go będzie wyrzucać. Sprawdźcie sami! Problem marnowania żywności W Polsce co roku marnują się tony jedzenia. Co ciekawe, według badań przeprowadzonych w ramach projektu PROM, za aż 60% odpadów są odpowiedzialne gospodarstwa domowe! Aż o połowę mniej, bo 30% śmieci z jedzenia generują zakłady przemysłowe. Z kolei jedzenie wyrzucane przez supermarkety (za co są często krytykowane) stanowi niecałe 7% marnowanej w Polsce żywności. W gastronomii wyrzuca się jeszcze mniej jedzenia: 1,17% z 4,8 mln ton zmarnowanej żywności w całym kraju. Robert Łaba z Instytutu Ochrony Środowiska, zwrócił uwagę na duży problem, jakim jest marnowanie jedzenia przez gospodarstwa domowe: W Polsce w każdej sekundzie przez cały rok wyrzucanych do kosza jest blisko 153 kg żywności w całym łańcuchu żywnościowym, a aż 92 kg w polskich domach. To tak jakby każdego dnia, przez cały rok, w każdej sekundzie Polacy tylko w swoich domach wyrzucali 184 bochenki chleba Jak odświeżyć czerstwe pieczywo: sposób Martyny Wojciechowskiej Właśnie dlatego tak ważne jest, by nauczyć się sposobów na rozsądne planowanie zakupów tak, by nie wyrzucać jedzenia, które się zmarnowało. Z kolei, takie produkty jak pieczywo, które po kilku dniach są suche i niezbyt smaczne, można w prosty sposób odświeżyć. Na swoim profilu na Instagramie, Martyna Wojciechowska zwróciła uwagę na problem marnowania żywności i...

Biedronka
Flickr/Tomasz Musial
Newsy
Biedronka przeszła samą siebie. Nie przegap! Tylko do środy rozdaje za darmo…
Jeśli wybieracie się w najbliższym czasie do Biedronki, musicie coś wiedzieć. Mamy bardzo dobre wieści! Biedronka wychodzi do swoich klientów z ciekawą propozycją promocyjną!

Biedronka to jeden ze sklepów, w którym Polacy robią zakupy często i chętnie. Najbardziej kuszące są promocje. Tych, w nadchodzącym tygodniu, będzie więcej niż trochę! Tani poniedziałek Początek tygodnia z oszczędzaniem wydaje się dobrym pomysłem. Szczególnie jeśli mamy do zrobienia pilne zakupy dla siebie i rodziny. W poniedziałek Biedronka oferuje klientom polskie masło za obniżoną kwotę. Zapłacimy za kostkę tylko 3,59 zł. Objęte specjalną ofertą są również słodycze. Dużą czekoladę znanej marki Milka kupimy za jedyne 7,89 zł. Promocja dotyczy nie tylko produktów spożywczych. Przecenione zostały także popularne produkty chemiczne. Bezcenne Promocje ustępują jednak produktom darmowym. Choć supermarkety rzadko decydują się na rozdawanie żywności, Biedronka postanowiła zrobić ten krok. W tym tygodniu, licząc do 18 listopada, wszystkie nieopakowane pieczywo i bułki możemy zabrać do domu gratis! Biedronka to sieć sklepów należąca do spółki akcyjnej Jerónimo Martins Polska, której właścicielem jest portugalskie konsorcjum Jerónimo Martins. Pod względem liczby sklepów jest to największa sieć handlowa w Polsce. Obecnie mamy w kraju blisko 3000 jej placówek.  Główną konkurencją Biedronki w Polsce jest równie lubiany przez konsumentów Lidl. Podobne asortymenty sklepów nie znaczą jednak, że w jednym czy drugim znajdziemy to samo. Obecnie w Biedronce, choć nie od początku jej istnienia, można korzystać z wygodnych transakcji mobilnych. To jak, wybieracie się do Biedronki?   Źródło: Superbiz.se.pl  

Sklep spożywczy
Pixabay/Squirrel_photos
Newsy
Na zawsze znikną z półek w Biedronce. Inne sklepy również wycofują popularny produkt
Popularna sieć zrobiła poważny krok w kierunku wycofania pewnego produktu, który kupujecie wszyscy. Za moment nie będzie dostępny w żadnym sklepie sieci Biedronka.

Drogę w kierunku ekologii widać na różnych płaszczyznach życia. Często ma ona powiązanie ze sposobem hodowli zwierząt lub humanitarnym rodzajem ich chowu. Sklepy, w których zaopatrujemy się w produkty spożywcze, są zmuszone do szybkiego reagowania na zmiany. W trosce o dobro zwierząt Biedronka podjęła decyzję w sprawie jajek z określonej hodowli kur. Chodzi w kury nioski, które mieszkają w klatkach i to w Polsce najczęstszy, hodowlany drób. Jeszcze w tym roku roku sieć rozpocznie wycofywanie jaj klatkowych z oferty. W roku 2022 nie kupicie ich już w żadnym sklepie.  Jak donoszą portale internetowe, średnio w Polsce blisko 50 milionów kur znosi ponad 10 miliardów jaj przeznaczonych do spożycia. Zdecydowana większość tych zwierząt spędza całe życie w klatce. Chów ściółkowy i ekologiczny to zaledwie 20% udziału w hodowli niosek. Od 1 stycznia 2021 roku sieć będzie sprzedawała jedynie jaja oznaczane jako 2, 1 lub 0, a wycofa te z symbolem 3. Proces wycofywania jaj klatkowych zaczyna się już teraz. Pierwszy region wycofa jaja klatkowe od 1 stycznia 2021 roku. Ponad 150 sklepów sieci Biedronka na terenie Warszawy, obsługiwanych przez centrum dystrybucyjne w Parzniewie, będzie oferowało klientom jaja świeże tylko z chowu alternatywnego. - Bardzo dokładnie przygotowywaliśmy się do ogłoszenia tej decyzji. To wyzwanie operacyjne także dla naszych partnerów i dostawców. Jednakże wiemy, że tak jak dla nas w Biedronce, dla wielu Polaków dobrostan zwierząt jest bardzo istotny. Nasza decyzja to odpowiedź na oczekiwania konsumentów oraz sygnał do zmiany dla całego rynku - informuje Marcin Domański, dyrektor handlowy w sieci Biedronka. Decyzja dotyczy jajek marki Biedronka, jak i jajek innych producentów. W kolejnych miesiącach kolejne regiony doczekają...

Lidl ogłosił konkurs „Noc w Lidlu”. O co chodzi? Uśmiechniecie się, gdy to przeczytacie
Screen YouTube
Newsy
Lidl ogłosił konkurs „Noc w Lidlu”. O co chodzi? Uśmiechniecie się, gdy to przeczytacie
Przedstawiciele sieci handlowej Lidl ogłosili konkurs dla wszystkich fanów sklepu. Do wygrania jest coś niesamowitego! Przeczytajcie!

Lidl cieszy się ogromną popularnością w naszym kraju. Niemiecka sieć handlowa po raz pierwszy pojawiła się na rynku jeszcze w latach 30. w niemieckim Neckarsulm, w Badenii-Wirtembergii, gdzie powstała hurtownia żywności, która z czasem przerodziła się w sieć sklepów spożywczych. Lidl rozpoczął międzynarodową działalność w latach 80. Pierwszy oddział w Polsce założono w 2002 roku w Poznaniu. Obecnie sieć posiada ponad 11 tys. sklepów w 29 krajach świata i zatrudnia w całej Europie około 80 tys. pracowników. Niezwykły konkurs Lidla Przedstawiciele irlandzkiego Lidla ogłosili właśnie nietypowy konkurs o nazwie „Noc w Lidlu”, w którym do wygrania jest bardzo ciekawa nagroda. Zwycięzca konkursu będzie mógł spędzić niezapomnianą noc w Lidlu z osobą towarzyszącą. Zapytacie - noc w... Lidlu? Dokładnie. Na osobę, która wygra konkurs, będzie czekał cały szereg niespodzianek. Po pierwsze – będzie mogła zjeść wraz z osobą towarzyszącą wykwintną kolację z najlepszych produktów Lidla, którą specjalnie przygotuje dla nich szef kuchni. Jak smaczna kolacja to i dobre wino . Degustacja wina jest kolejną niespodzianką, która jest do wygrania w konkursie, ale na tym nie koniec przyjemności! W alejce z kosmetykami para będzie mogła poddać się... zabiegowi upiększającemu. Następnie, zwycięzcy konkursu spędzą w sklepie wieczór filmowy, zajadając się lidlowymi przekąskami . Najciekawsze jest jednak to, co wydarzy się na sam koniec! Pod koniec tego szalonego dnia, para będzie mogła zasnąć w luksusowym podwójnym łóżku z baldachimem, które zostanie specjalnie ustawione w środkowej alejce sklepu. Czy jest lepszy sposób na relaks i odprężenie niż w lokalnej alejce Lidla, skosztowanie naszego pysznego letniego asortymentu i...