arszenik w ryżu
Adobe Stock
Zdrowie

Źle ugotowany ryż może poważnie zaszkodzić zdrowiu. Sprawdź, czy nie przygotowujesz go w ten sposób

Badania nad zawartością arszeniku w pożywieniu już wiele lat temu wykazały, że związek ten powszechnie występuje w jedzeniu. Jego największe ilości gromadzą się między innymi w ryżu. Można je jednak zmniejszyć poprzez prawidłowe gotowanie produktu.
Weronika Kępa
grudzień 02, 2020

Arszenik to silnie trujący i toksyczny związek chemiczny. Niestety, powszechnie występuje w spożywanym przez nas jedzeniu. Jednak w większości produktów jego ilości są śladowe i nie zagrażają życiu w sposób bezpośredni. Sprawa jest nieco bardziej skomplikowana w przypadku ryżu. Ten niewłaściwie przygotowany i jedzony zbyt często może bardzo źle wpłynąć na nasze zdrowie.

Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Arszenik w ryżu

Faktem jest, że arszenik można znaleźć w każdym ryżu dostępnym na sklepowych półkach. Jednak najwięcej tego toksycznego związku zawiera przede wszystkim odmiana brązowa. Bowiem w powszechnie spożywanym ryżu białym jest aż 80 proc. mniej arszeniku. To jednak wciąż dużo. 

Należy pamiętać, że ta szkodliwa substancja znajduje się nie tylko w czystym ryżu, ale również w produktach z niego zrobionych, takich jak mleko, kaszki, kleiki czy przekąski. Na jego działanie są więc narażone zarówno dzieci, jak i dorośli. 

Ryż w zbyt dużych ilościach szkodzi zdrowiu

Zbyt częste spożywanie ryżu i jego pochodnych może mieć bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie. Zatrucie arszenikiem objawia się bowiem między innymi krwiomoczem, utratami przytomności, bólami głowy, a także metalicznym posmakiem w ustach. 

Długotrwałe faszerowanie się tego typu daniami może z kolei podwyższyć ryzyko zachorowania na raka płuc, pęcherza oraz skóry, a nawet śmierci. Na szczęście istnieje łatwy sposób, aby zmniejszyć ilość arszeniku w tak uwielbianym przez Polaków ryżu.

Jak zmniejszyć zawartość arszeniku w ryżu?

Przede wszystkim przed rozpoczęciem gotowania ryż, bez względu na jego odmianę, należy bardzo dokładnie wypłukać pod zimną bieżącą wodą. Następnie umieść go w garnku w proporcji 1:6. Oznacza to, że na każdą szklankę ryżu powinno przypadać aż 6 szklanek wody, a nie dwie, tak jak z reguły zaleca producent. Pamiętaj również że woda, w której jest gotowany ryż powinna być czysta i najlepiej przefiltrowana. 

Tak przygotowany ryż, jedzony stosunkowo rzadko, raz na jakiś czas, nie powinien stanowić zagrożenia dla naszego zdrowia.

Komentarze
Ziemniaki
Tomek/Adobe Stock
Newsy Co zrobić, by ziemniaki nie tuczyły? Takich bezwzględnie unikaj
Ziemniaki to podstawa naszego odżywiania. Często jednak posądza się je o to, że są zbyt tuczące. Mamy na to swoje sposoby!
Hubert Rój
grudzień 02, 2020

Uprawa ziemniaków na wielką skalę zaczęła się na przełomie XVIII i XIX wieku. Niewielkie wymagania glebowe, duży plon i wartości odżywcze sprawiły, że poczciwe kartofle ratowały miliony ludzi od głodu. O historii ziemniaka nieco dowiecie się z naszego innego artykułu, w którym pisaliśmy o jednej małej sztuczce podczas gotowania ziemniaków, o której mało kto słyszał… T en artykuł znajdziecie klikając w ten link: KLIK! Czy ziemniaki tuczą? Pszenny kłos od dawna jest symbolem dobrobytu i pomyślności. Nie ma więc w tym przypadku, że ziemniak dorobił się nawet pomników…  Sława tych bulw ostatnimi czasy lekko przyblakła. Ziemniaki trafiły bowiem na czarną listę wśród osób dbających o linię. Czy ziemniaki rzeczywiście są tak tuczące? Wbrew pozorom nie są tak kaloryczne jak produkty mączne, czyli na przykład makarony. Ziemniaki zawierają ponadto całkiem sporo korzystnych dla zdrowia mikroelementów. Przygotowujmy je z głową Tajemnica tkwi oczywiście w ilości spożywanych ziemniaków – podobnie jak w przypadku innych źródeł węglowodanów. W spożywaniu ziemniaków potrzebny jest więc umiar. Oprócz tego warto stosować się do kilku rad i przygotowywać ziemniaki w zdrowy sposób. Oto kilka tego typu porad: Wkładajmy ziemniaki do wrzącej wody, kiedy wybieramy tradycyjne gotowanie. Nie stracą w ten sposób tak dużo wartości odżywczych, jak w przypadku gotowania ziemniaków zalanych zimną wodą. Jeżeli to możliwe, spożywajmy ziemniaki przygotowywane w mundurkach – pod skórką kryje się najwięcej cennych mikroelementów. Unikajmy dodawania do ziemniaków tłuszczów, takich jak śmietana czy masło. Zrezygnujmy z częstego jedzenia frytek i placków ziemniaczanych...

Przeczytaj