łosoś
Pixabay
Zdrowie

Ta witamina zmniejsza ryzyko zachorowania na raka! Znajdziesz ją m.in. w tłustych rybach i jajkach

Niedobór witamin może bardzo negatywnie wpływać na cały nasz organizm. Szczególnie niebezpieczny jest niedobór witaminy D, który, jak wykazały badania, może zwiększać ryzyko zachorowania na raka piersi, jelita grubego, jajnika i prostaty. Czym jest witamina D i gdzie możemy ją znaleźć? Podpowiadamy!
Anna Borkowska
listopad 17, 2020
Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Czym jest witamina D?

Witamina D to witamina, która pomaga naszemu organizmowi wchłaniać wapń, który jest niezbędny dla utrzymania zdrowych kości. Wspiera ona również prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, mięśniowego i nerwowego. Większość witaminy D powstaje, gdy nieaktywna forma składnika odżywczego jest aktywowana w skórze, gdy jest wystawiona na działanie promieni słonecznych. Mniejsze ilości witaminy D znajdują się w mleku i innych produktach spożywczych, takich jak np. tłuste ryby i jajka. Z uwagi na fakt, że większość z nas spędza sporą część dnia w pracy, przebywając poza bezpośrednim działaniem promieni słonecznych lub będąc na słońcu używa filtrów przeciwsłonecznych, produkcja witaminy D jest niestety ograniczona.

Jak niedobór witaminy D wpływa na ludzki organizm?

Panuje błędne przekonanie, że tylko dzieci i osoby starsze potrzebują suplementacji witaminą D. Niestety, to nieprawda. Tak naprawdę wszyscy potrzebujemy witaminy D. Niedobór witaminy D wpływa negatywnie na cały ludzki organizm – m.in. na układ nerwowy i sercowo-naczyniowy oraz zwiększa ryzyko wystąpienia wielu nowotworów.

Większość badań wykazała związek między wystarczającym poziomem witaminy D a niższym ryzykiem raka. Dowody sugerują, że wysiłki zmierzające do poprawy poziomu witaminy D, na przykład poprzez suplementację witaminy D, mogą zmniejszyć zachorowalność na raka i śmiertelność przy niewielkich kosztach oraz przy niewielkich lub zerowych skutkach ubocznych - czytamy na stronie Narodowej Biblioteki Medycyny Stanów Zjednoczonych.

Liczne badania wykazały, że niedobór witaminy D wiąże się również z wyższą częstotliwością chorób psychicznych i zakaźnych, w tym gruźlicy, chorób autoimmunologicznych: stwardnienia rozsianego, cukrzycy typu 1 i wrzodziejącego zapalenia jelita grubego. Nie bez powodu wiele rządowych programów na świecie dąży do wzbogacania żywności w witaminę D, co tylko świadczy o ogromnym znaczeniu tej substancji.

Gdzie znajdziemy źródło witaminy D?

Istnieją trzy kroki, które możemy podjąć w celu zwiększenia poziomu witaminy D w organizmie.

1. Wystawienie na bezpośrednie działanie promieni słonecznych

Jak wykazały liczne badania, chcąc zwiększyć poziom witaminy D w organizmie, wystarczą krótkie okresy bezpośredniej, szczytowej ekspozycji na słońce – przykładowo 15 minut 3 razy w tygodniu. Taka ekspozycja zapewni nam więcej witaminy D niż zalecana dzienna ilość tej witaminy. Tak naprawdę nie da się przedawkować witaminy D pochodzącej z naturalnego słońca. Należy jednak pamiętać, że zwiększona ekspozycja na promienie słoneczne zwiększa ryzyko raka skóry, w tym czerniaka.

2. Przyjmowanie suplementów witaminy D3

Dobrym sposobem na zwiększenie poziomu witaminy D w organizmie jest również suplementacja. Jeśli zamierzasz zacząć przyjmować suplement witaminy D, większość ekspertów zaleca przyjmowanie formy D3, a nie formy D2. Jeżeli zaś chodzi o przyjmowaną dawkę, zaleca się, aby wszyscy ludzie otrzymywali 600 jednostek międzynarodowych (IU) witaminy D dziennie, bez względu na wiek.

3. Jedzenie produktów bogatych w witaminę D

Istnieje wiele pokarmów bogatych w witaminę D, jak chociażby tłuste ryby oraz jaja.

Pokarmy bogate w witaminę D:

  • łosoś
  • śledź
  • węgorz
  • tuńczyk
  • ostrygi
  • makrela
  • sardynki
  • pstrąg stalogłowy
  • masło
  • żółtko jajka
  • ser

Przy wyborze tych ryb należy jednak zachować ostrożność i starać się wybrać te, które nie zawierają w sobie rtęci. Przyjmowanie 1 do 3 łyżeczek oleju z wątroby dorsza dziennie jako suplementu, również może pomóc w zaspokojeniu zapotrzebowania na witaminę D.

Jak sprawdzić czy mamy niedobór witaminy D?

Zanim rozważysz suplementację witaminy D, ważne jest, abyś poznała poziom witaminy D w surowicy. Odbywa się to za pomocą prostego badania krwi, które zleci ci twój lekarz.

 

Źródło: Breastcancer.org, Narodowa Biblioteka Medycyny Stanów Zjednoczonych

 

Komentarze
zaparcia domowe sposoby
AdobeStock
Zdrowie Są najlepsze na wstydliwy problem 99% Polaków. Jedz je regularnie i będzie po kłopocie
Cierpisz na zaparcia? Sprawdź te sposoby, dzięki którym zapomnisz o swoim problemie!
Katarzyna Wyborska
listopad 14, 2020

W ciąży, podróży i w stresie – zaparcia to wstydliwa przypadłość, która dotyka naprawdę wiele osób w różnych sytuacjach. Ciągły ból brzucha i dyskomfort zdecydowanie wpływają na ogólne samopoczucie. Jak walczyć z zaparciami? Zaparcia – co to jest? Zaparcia są zaburzeniem rytmu wypróżnień. Zdrowy człowiek powinien wypróżniać się przynajmniej raz dziennie. Jeżeli chodzimy do toalety rzadziej, boli nas brzuch i nie mamy apetytu to znaczy, że męczą nas zaparcia. Ich przyczyną może być stres, ciąża, choroba lub niewłaściwa dieta. Najczęściej to ten ostatni czynnik odpowiada za zaparcia, dlatego aby ich uniknąć, należy zacząć jeść odpowiednie produkty! Dieta przy zaparciach Bardzo często zaparcia spowodowane są niewłaściwą dietą. Jedzenie dużych ilości potraw mącznych bogatych w węglowodany powoduje, że układ pokarmowy jest „zablokowany” – gluten trawi się naprawdę długo. Podobnie sprawa się ma w przypadku ciastek i wypieków bogatych w margarynę i olej palmowy. Zawierają one ciężkostrawne tłuszcze trans, które mogą się przyczyniać do powstawania zaparć. Również przetworzona żywność źle wpływa na układ trawienny – zaliczamy do niej konserwy, gotowe dania w słoikach, sosy i zupki instant oraz pakowane dania garmażeryjne. Organizm źle znosi także produkty mocno słodzone, w tym jogurty owocowe, dżemy, słodycze i soki. Najlepsze sposoby na zaparcia Jeżeli chcecie pozbyć się zaparć, wprowadźcie do swojej diety zmiany według poniższych wskazówek: Pij więcej wody! Woda reguluje procesy trawienne i oczyszcza organizm. Nawadnia jelito grube, dzięki czemu treść pokarmowa łatwiej się przesuwa i jest wydalana z organizmu. Jeśli pijesz niewiele, to zalega ona w przewodzie pokarmowym i powoduje dyskomfort związany z...

Przeczytaj