depresja sezonowa sposoby
Adobe Stock
Zdrowie

Masz wahania nastroju? Zwalcz je w naturalny sposób. Oto najlepsza dieta na zimowe przygnębienie

Kiedy do Polski przychodzi jesień, a wraz z nią długie i ciemne wieczory, wielu osobom zaczyna doskwierać obniżony nastrój i złe samopoczucie. Temu problemowi można jednak łatwo zaradzić. Wystarczy, że włączysz do swojej diety kilka kluczowych produktów.
Weronika Kępa
grudzień 01, 2020

Niewielu wie, że obniżony nastrój w okresie jesienno-zimowym, potocznie nazywany przez wielu depresją, bądź chandrą, w rzeczywistości ma swój fachowy termin. Sezonowe zaburzenie afektywne, dotykające większość społeczeństwa, to istotnie rodzaj depresji związanej ze zmianami pór roku i przestawionym zegarkiem. 

Wiele osób, nie zdając sobie sprawy z powagi sytuacji, za wszelką cenę chce poprawić swoje samopoczucie łykając tabletki, oglądając seriale, bądź zajadając słodycze. Jednak każda z tych dróg prowadzi donikąd. W tym stanie twój nastrój może poprawić tylko właściwie zbilansowana dieta. 

Kotlety schabowe bez bułki tartej

Kwasy tłuszczowe omega-3

Badania przeprowadzone na jednym z amerykańskich uniwersytetów dowiodły, że spożywanie kwasów tłuszczowych omega-3, zawartych między innymi w łososiu, pozytywnie wpływa na nastrój. Bowiem osoby z ich wysoką zawartością w organizmie doświadczały o wiele łagodniejszych objawów depresji sezonowej niż pozostali.

Witamina D

Organizm każdego człowieka czerpię tę witaminę przede wszystkim ze słońca, którego tak brakuje jesienią i zimą. Jej niedobór bardzo negatywnie wpływa na samopoczucie. Na szczęście witaminę można również suplementować lub wchłaniać wraz z pożywieniem. Nie brakuje jej przecież w mleku, rybach, grzybach oraz jajkach.

Słodycze

Wbrew powszechnemu przekonaniu, słodycze wcale nie sprawiają, że czujesz się lepiej. Zawarty w nich cukier pobudza twój organizm tylko na chwilę. Po kilku minutach twoje samopoczucie jest jeszcze gorsze niż przed ich zjedzeniem. Zamiast żelków, ciastek i lodów, spróbuj włączyć do swojej diety jedną kostkę gorzkiej czekolady dziennie. Na pewno poczujesz różnicę.

Banany

Zawarty w bananach tryptofan, potas oraz magnez przede wszystkim wspomagają pracę mózgu, ale również mogą poprawić jakość twojego snu oraz zmniejszyć niepokój. Ich częste spożywanie szybko zminimalizuje objawy sezonowej depresji.

Kwas foliowy

Liczne badania dowodzą, że kwas foliowy jest wykorzystywany przez organizm do produkcji serotoniny, czyli neuroprzekaźnika, który bezpośrednio wpływa na nastrój. Związek ten można znaleźć między innymi w płatkach owsianych, pomarańczach, ale również liściastych warzywach. Uzupełnienie diety o tego typu żywność z pewnością sprawi, że poczujesz się lepiej.

Komentarze