jedzenie które zwiększa stres
Adobe Stock
Zdrowie

5 pokarmów, które zwiększają poziom stresu. Numeru 3 się nie spodziewaliście

Stres to nie tylko reakcja organizmu na różnego typu sytuacje i wydarzenia. Za uczucie napięcia odpowiedzialne są również niektóre pokarmy, a w zasadzie ich składniki!
Weronika Kępa
listopad 26, 2020

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak ogromną rolę w naszym życiu odgrywa jedzenie. W końcu nie bez powodu mówi się „jesteś tym, co jesz”. Jeśli więc jesteś tykającą z nerwów bombą, być może przyczyny należy szukać właśnie w spożywanych posiłkach.

Magda Gessler odpowiada na pytania

1. Pikantne jedzenie

Jeśli często się stresujesz powinnaś ograniczyć spożywanie pikantnych posiłków. Te podrażniają żołądek i mogą prowadzić do powstawania wrzodów. Tak przyprawione potrawy muszą więc zostać dobrze i szybko strawione. Stres sprawia jednak, że ten proces przebiega o wiele wolniej niż zazwyczaj. Stąd pikantne jedzenie zostaje w organizmie dłużej niż powinno, powodując niestrawność i utrzymanie uczucia stresu.

2. Przetworzona żywność

Przetworzona żywność to źródło tłuszczu, sztucznych dodatków, ale przede wszystkim sodu. Ten, wraz z potasem, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie systemu nerwowego. Spożywanie go w nadmiernych ilościach podnosi ciśnienie i przyspiesza bicie serca. Oznacza to, że po zjedzeniu na przykład fast-fooda, możesz czuć się bardzo napięcie i obniżenie nastroju.

3. Chleb

Zawarta w chlebie mąka pszenna również może stanowić źródło stresu. Bowiem jej spożywanie niekorzystnie wpływa na układ pokarmowy i zakłóca jego pracę. Taki stan rzeczy dodatkowo obciąża organizm, a co za tym idzie - naszą psychikę. Postaraj się więc wyeliminować mąkę pszenną ze swojej diety. Na rynku dostępnych jest wiele zamienników tego produktu, na przykład mąka kokosowa lub migdałowa.

4. Napoje

Jeśli często zmagasz się ze stresem powinnaś również ograniczyć spożywanie kawy, herbaty, napojów energetycznych oraz kakao. Produkty te, mimo że dodają energii, zawierają składniki, które w rzeczywistości podwyższają poziom stresu. Kofeina pobudza bowiem nasz układ nerwowy i zwiększa produkcję hormonu odpowiedzialnego za stres. Zamień je na szklankę ciepłej wody z cytryną. Ta pomaga wyciszyć organizm.

5. Słodycze

Mimo że wszelkiego rodzaju słodkości powszechnie uchodzą za poprawiacz nastroju, w rzeczywistości sprawiają, że czujesz się dobrze tylko przez chwilę. Bowiem cukier zwiększa produkcję noradrenaliny, czyli hormonu odpowiedzialnego za stres. Jeśli więc masz ochotę na coś słodkiego, zjedz kawałek gorzkiej czekolady.

Komentarze
wigilijne produkty których nie można jeść w ciąży
Adobe Stock
Newsy Tych potraw wigilijnych należy unikać będąc w ciąży. Zaskakujące informacje
Już wkrótce Polacy znów zasiądą do najważniejszej kolacji w ciągu roku. Na stole pojawi się więc mnóstwo smakowitości. Jeśli jednak spodziewasz się dziecka powinnaś wiedzieć, że spożywanie niektórych z nich, w tym pierogów i makowca, nie wpłynie pozytywnie na twój organizm.
Weronika Kępa
grudzień 13, 2020

Stan błogosławiony, choć piękny, niestety wiąże się z pewnymi ograniczeniami. W ciągu tych wyjątkowych 9 miesięcy, szczególnie powinnaś uważać na to, co jesz. Niektóre produkty, również wigilijne, mogą powodować nieprzyjemne wzdęcia. Te, choć niegroźne dla dziecka, sprawiają duży dyskomfort.  Makowiec Jeśli jesteś wielbicielką maku, tym razem musisz go sobie odmówić. Produkt oprócz tego, że jest ciężkostrawny i wywołuje zaparcia, wykazuje również silne właściwości uspokajające. Bowiem zawiera w sobie śladowe ilości związków narkotycznych. Kutia Skoro już o deserach mowa, będąc w ciąży powinnaś również unikać jedzenia kutii. Choć na pierwszy rzut oka smaczna i zdrowa, w rzeczywistości jest bardzo kaloryczna i ciężkostrawna. Spożywanie jej nie wpłynie pozytywnie na twój organizm. Sałatka jarzynowa Choć to podstawa wigilijnej kolacji, nie sięgaj po nią. Połączenie surowych produktów z gotowanymi warzywami z pewnością nie będzie ci służyć. W ten sposób możesz jedynie nabawić się wzdęć. Jeśli naprawdę ją lubisz, zjedz tylko odrobinę! Pierogi  W kwestii pierogów sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Lepiej postawić na te prosto z wody. Spożywanie ich w wersji smażonej może mieć przykre konsekwencje. Jeśli przygotowujesz je sama zadbaj również o porcję tylko z kapustą. Pamiętaj, że grzyby są ciężkostrawne. Karp Wigilijna ryba to niemniej delikatna kwestia. Jeśli spodziewasz się dziecka nie powinnaś spożywać dużych ilości ryb słodkowodnych, do których zalicza się karpia.  Śledź w oleju Jeśli już o rybach mowa, tego dnia stroń również od śledzi w oleju. Bowiem zawarta w nich sól zatrzymuje wodę w organizmie, co może prowadzić do powstawania obrzęków, a nawet nadciśnienia.

Przeczytaj
przerywany post
Pixabay
Zdrowie Wszystko, co powinnaś wiedzieć o przerywanym poście. Przeczytaj, zanim zrobisz sobie krzywdę
Przerywany post z pewnością ma więcej wspólnego z odchudzaniem niż religią. Ten coraz bardziej popularny sposób odżywiania może bowiem pomóc w utracie zbędnych kilogramów. Zanim jednak podejmiesz się tej diety musisz zrozumieć jej specyfikę.
Weronika Kępa
listopad 24, 2020

W ostatnich latach przerywany post stał się bardzo popularną formą odżywiania, szczególnie wśród gwiazd i celebrytek. Choć na pierwszy rzut oka dieta wydaje się restrykcyjna, w rzeczywistości może przynieść wiele korzyści. Jednak nie ma diet idealnych i ta też taka nie jest. Zanim zrobisz sobie krzywdę przeczytaj, z czym to się je. Czym jest przerywany post? Przerywany post to dieta pozwalająca na spożywanie wszystkiego na co masz ochotę. Haczyk polega jednak na tym, że możesz to robić tylko przez określony czas w ciągu doby. Najpopularniejszą metodą postu przerywanego jest 16:8, czyli 16 godzin postu i 8 godzin na jedzenie.  Tę zasadę możesz stosować dowolnie. Niektórzy jedzą pierwszy posiłek o 8, inni o 12. Tak naprawdę to już nie ma większego znaczenia. W ciągu tych 8 godzin należy przede wszystkim zaspokoić swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne i na tym poprzestać. Wady przerywanego postu Niestety, żadne dotychczasowe badania nie dowiodły, że ów styl odżywiania jest korzystniejszy od normalnego jedzenia zbilansowanych posiłków 5 razy dziennie w równych odstępach czasowych. Wręcz przeciwnie, udowodniono, że długotrwałe stosowanie takiej diety może prowadzić do nudności, odwodnienia oraz zwiększenia poziomu cholesterolu.  Zalety przerywanego postu Jednak przerywany post ma również swoje plusy. Przede wszystkim wyrabia lepsze nawyki żywieniowe - sprawia, że nie podjadasz, bo nie masz takiej możliwości. Kiedy na przykład twoje 8 godzin jedzenia kończy się o 20, to logicznym jest, że przed telewizorem już nie zasiądziesz z paczką ulubionych chipsów. Brak podjadania wieczorem może również sprawić, że wcześniej pójdziesz spać, a jak wiadomo sen to zdrowie. Kolejną zaletą przerywanego postu jest fakt, że dzięki niemu można naprawdę łatwo schudnąć . Osoby,...

Przeczytaj
Właściwości gorącej czekolady
Pixabay
Zdrowie Dlaczego warto pić gorącą czekoladę? Zdębiejesz, gdy poznasz korzyści!
Gorąca czekolada, to zaraz obok rozgrzewającej herbaty z pomarańczą i goździkami, jeden z najpopularniejszych zimowych napojów, szczególnie uwielbiany przez dzieci. Oprócz nieziemskiego smaku ma też wiele innych korzyści!
Weronika Kępa
listopad 07, 2020

Większość Polaków traktuje ją tylko jako wysokokaloryczną słodycz. Tymczasem okazuje się, że czekolada może mieć bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie oraz samopoczucie! Każda tabliczka czekolady, szczególnie tej gorzkiej, jest bogata w przeciwutleniacze, które między innymi minimalizują ryzyko zachorowania na serce, a nawet raka. Podobnie jest w przypadku filiżanki gorącej czekolady, której lecznicze właściwości są zaskakujące! Dla lepszej pracy mózgu Badania dowodzą, że gorąca czekolada pozytywnie wpływa na pracę mózgu. Dzięki niej zwiększa się bowiem przepływ krwi oraz tlenu, co sprawia, że lepiej i sprawniej myślimy. Dla lepszego nastroju Nie od dziś wiadomo, że czekolada, w tym gorąca, to niezastąpiony poprawiacz nastroju! Osoby, które piją ją regularnie są mniej podatne na depresje, stres, a nawet lęk. Ten niewinnie wyglądający napój stymuluje bowiem wydzielanie endorfin. Dla zdrowych tętnic Gorąca czekolada zawiera tak zwane flawonoidy spełniające funkcję przeciwutleniaczy. Te zmniejszają ryzyko zachorowania na serce poprzez obniżenie ciśnienia krwi. Dla smukłej sylwetki Co zaskakujące, dobrze przygotowana gorzka czekolada na gorąco może pomóc nawet w zrzuceniu wagi! Miazga kakaowa i tłuszcz to przecież produkty, które wspomagają spalanie tkanki tłuszczowej. Gorzką czekoladę możesz przygotowywać na wiele sposobów, na przykład z chili, imbirem i cynamonem, a nawet winem. Jeśli lubisz możesz ją posłodzić. Jednak wtedy musisz pamiętać, by pić ją z umiarem. Nie przekraczaj dwóch filiżanek dziennie! Źródło: womanitely.com

Przeczytaj
zaparcia domowe sposoby
AdobeStock
Zdrowie Są najlepsze na wstydliwy problem 99% Polaków. Jedz je regularnie i będzie po kłopocie
Cierpisz na zaparcia? Sprawdź te sposoby, dzięki którym zapomnisz o swoim problemie!
Katarzyna Wyborska
listopad 14, 2020

W ciąży, podróży i w stresie – zaparcia to wstydliwa przypadłość, która dotyka naprawdę wiele osób w różnych sytuacjach. Ciągły ból brzucha i dyskomfort zdecydowanie wpływają na ogólne samopoczucie. Jak walczyć z zaparciami? Zaparcia – co to jest? Zaparcia są zaburzeniem rytmu wypróżnień. Zdrowy człowiek powinien wypróżniać się przynajmniej raz dziennie. Jeżeli chodzimy do toalety rzadziej, boli nas brzuch i nie mamy apetytu to znaczy, że męczą nas zaparcia. Ich przyczyną może być stres, ciąża, choroba lub niewłaściwa dieta. Najczęściej to ten ostatni czynnik odpowiada za zaparcia, dlatego aby ich uniknąć, należy zacząć jeść odpowiednie produkty! Dieta przy zaparciach Bardzo często zaparcia spowodowane są niewłaściwą dietą. Jedzenie dużych ilości potraw mącznych bogatych w węglowodany powoduje, że układ pokarmowy jest „zablokowany” – gluten trawi się naprawdę długo. Podobnie sprawa się ma w przypadku ciastek i wypieków bogatych w margarynę i olej palmowy. Zawierają one ciężkostrawne tłuszcze trans, które mogą się przyczyniać do powstawania zaparć. Również przetworzona żywność źle wpływa na układ trawienny – zaliczamy do niej konserwy, gotowe dania w słoikach, sosy i zupki instant oraz pakowane dania garmażeryjne. Organizm źle znosi także produkty mocno słodzone, w tym jogurty owocowe, dżemy, słodycze i soki. Najlepsze sposoby na zaparcia Jeżeli chcecie pozbyć się zaparć, wprowadźcie do swojej diety zmiany według poniższych wskazówek: Pij więcej wody! Woda reguluje procesy trawienne i oczyszcza organizm. Nawadnia jelito grube, dzięki czemu treść pokarmowa łatwiej się przesuwa i jest wydalana z organizmu. Jeśli pijesz niewiele, to zalega ona w przewodzie pokarmowym i powoduje dyskomfort związany z...

Przeczytaj