Makaron ryżowy czy pszenny
jiri hera, la_vanda/Adobe Stock
Triki kulinarne

Makaron ryżowy czy zwykły? Który jest bardziej zdrowy i pożywny?

Na rynku pojawiają się coraz to ciekawsze produkty. Są wśród nich różnego rodzaju makarony. Czy nietypowy makaron ryżowy jest lepszy niż ten tradycyjny, pszenny? Sprawdźmy to.
Hubert Rój
listopad 18, 2020

Ślady najstarszego makaronu na świecie prowadzą do Chin. To tam właśnie archeolodzy znaleźli szczątki tego mącznego dania sprzed 4 tysięcy lat! W Państwie Środka nie tylko od tysiącleci jedzą już różnego rodzaju kluseczki, ale także używają do nich różnego rodzaju mąk.

Moda na makarony inne niż pszenne wzięła się właśnie z kuchni azjatyckiej. Makarony sojowe, makarony ryżowe – wszystko to przybyło do nas właśnie z Dalekiego Wschodu.
Jeżeli lubicie eksperymenty, być może mieliście już możliwość skosztowania tych specjałów. Przed  ewentualną pierwszą degustacją warto dowiedzieć się czy makaron ryżowe jest odpowiedni dla naszego organizmu i jak wypada jego porównanie z makaronem pszennym.

Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Blaski i cienie makaronów

Makaron ryżowy wytwarzany jest z ryżu pozbawionego łupin, a więc z tak zwanego ryżu białego. Zabieg łuskania ryżu powoduje, że w znaczny sposób pozbawia się ziaren cennych wartości odżywczych.
Niestety na naszym rynku ze świecą szukać możemy makaronów z ryżu pełnoziarnistego.
Taki typ makaronu nazywany jest także makaronem z brązowego ryżu lub makaronem ryżowym tapioka.

Zwolennicy zdrowej diety łatwo znajdą za to na półkach sklepowych pszenny makaron pełnoziarnisty. Jego smak jest co prawda nieco inny od tego zwykłego, ale to temat na inną dyskusję. Mąka pszenna z zachowanymi otrębami zawiera znacznie dużo więcej mikroelementów, niż ta wielokrotnie pytlowana (przesiewana z otrębów).

Ponadto makaron pszenny możemy znaleźć pod wieloma różnymi postaciami – od nitek, przez rurki, aż po różnego rodzaju gniazdka. Z kolei wybór makaronu ryżowego ogranicza się do dwóch postaci – cienkich i grubszych nitek. Pierwsze lepiej sprawdzą się w zupie, a te drugie w różnego rodzaju smażonych potrawach.

Opcja dla niektórych

Przewagą makaronu ryżowego nad makaronem pszennym jest jego lekkostrawność i mała ilość kalorii. 100 g tego rodzaju wyrobu zawiera ledwie 100 kcal. Z kolei makaron pszenny w podobnej dawce zawiera już 140 kcal. Makaron ryżowy dłużej dostarcza organizmowi uczucie sytości, a ponadto nie zawiera glutenu, co może być ratunkiem dla osób na diecie bezglutenowej.

Nie da się ukryć, że makaron ryżowy jest mniej dostępny i droższy od tradycyjnego makaronu pszennego. Jednak jego liczne zalety powodują, że może być dla niektórych osób ciekawą opcją – zwłaszcza gdy z jakichś powodów nie powinny one jeść zwykłego makaronu.

Źródła: mashed.com, zywienie.abc.zdrowie.pl

Komentarze
Kuleczki twarogowe
Flickr/Jimmie
Przepisy Dla tych, co dbają o figurę. Dietetyczne twarogowe kuleczki. 20 minut i na talerzu
Źródło białka, energii, a przede wszystkim dobrego smaku. Te twarogowe kulki przygotujecie szybko, w sam raz na pożywne śniadanie.
Hubert Rój
listopad 18, 2020

Niejedna z pań marzy o smukłej sylwetce. Tylko jak tu zrzucić parę kilogramów, skoro wokół same smakowitości? Jest jedno rozwiązanie. Warto gotować smacznie, ale w miarę dietetycznie i zdrowo. Dobrą drogą do utraty kilogramów, może być usunięcie ze swojego menu zbędnej ilości węglowodanów. Cóż, to zła wiadomość dla osób gustujących w białym pieczywie, bułkach i drożdżówkach. Jeżeli decydujemy się na pracę nad sobą, musimy o nich zapomnieć. Alternatywą dla bogatego w węglowodany śniadania, jest śniadanie białkowe. Co więc przygotować sobie na dobry start dnia? Tutaj naturalnym składnikiem i sprzymierzeńcem osób odchudzających się jest chudy twaróg . Sęk w tym, by przygotować go w smaczny sposób. My dzisiaj skupimy się na opcji „słodkiej”. A będą nią nasze tytułowe twarogowe kuleczki.  „Kulki mocy” to prawdziwa bomba białkowa. W sam raz na śniadanie przed trudnym i wyczerpującym dniem. Ich przygotowanie to pestka. Wystarczy kilkanaście minut wyrabiania i chwila w lodówce. Mamy świadomość, że są osoby, które nie lubią jedzenia „deserów” na śniadanie. Spokojnie, bez obaw. Dietetyczne twarogowe kuleczki zawierają naprawdę niewiele cukru, a smakują bardzo dobrze. Panie i panowie, którzy dbają o figurę, powinni spać więc spokojnie. Przy zakupie składników musimy pamiętać o wyborze odpowiedniego rodzaju sera białego . Tak, wiemy, że twaróg tłusty jest najsmaczniejszy, ale w tym przypadku stawiamy na walory dietetyczne i zdrowotne. Wybierzmy zatem ser biały w wersji chudej , o małej zawartości tłuszczu. Składniki: 40 dag twarogu Ok. 5 dag posiekanych drobno orzechów (wybierzmy włoskie lub laskowe) 200 g pokruszonych herbatników Cukier - łyżeczka Cukier waniliowy...

Przeczytaj