Wszystko zaczęło się w 1989 r. Przejście z gospodarki centralnie planowanej do kapitalizmu w czystej postaci wpłynęło na rynek spożywczy w Polsce w sposób bardzo wyraźny. W krótkim czasie poprawiło się zaopatrzenie w sklepach, które jeszcze w latach 80. świeciły pustkami.

Dla niektórych jedynym minusem zmian ustrojowych i gospodarczych w okresie transformacji jest zalew polskiego rynku przez produkty z innych krajów. W takich realiach coraz bardziej powszechnym zjawiskiem stał się patriotyzm ekonomiczny, zwany niekiedy patriotyzmem gospodarczym.

Tego typu postawa opisuje kierowanie się kryterium pochodzenia danego produktu w czasie zakupów. Patriotyczna postawa w sklepie – dla niektórych to hasło może brzmieć dumnie, dla innych nieco bardziej patetycznie. Tak czy siak, tego typu postawę prezentuje coraz większa liczba klientów.

Jaka część Polaków sprawdza, skąd pochodzi dany produkt ze sklepu?

Takie dane płyną z najnowszego badania UCE Research dla grupy Blix. Ankieta wykazała, że około 63% Polaków sprawdza przed zakupem danego produktu, gdzie został on wyprodukowany. Zaledwie 32% konsumentów znad Wisły zadeklarowało, że jest to im zupełnie obojętne.

Zobacz także:

Sondaż przyniósł dość nietypowe wyniki z jeszcze jednego względu. Okazało się, że w gronie osób sprawdzających pochodzenie danego produktu można wyróżnić dwie grupy społeczne. Po pierwsze są to starsze osoby z mniejszych ośrodków miejskich i ze wsi.

Tacy klienci, pochodzący często z terenów wiejskich, przykładają dużą wagę do tego, czy jedzenie przez nich kupowane jest owocem pracy lokalnych rolników. Ponadto emeryci i renciści dysponują także większym czasem na tego typu praktyki. Inna sprawa, że niezamożni starsi Polacy często są zmuszeni do rezygnacji z polskich produktów ze względu na konkurencyjność cenową zagranicznych produktów.

Dlaczego zamożni Polacy wybierają polską żywność?

Co ciekawe, drugą grupą konsumentów sprawdzającą pochodzenie produktu i wybierającą głównie polskie produkty są osoby deklarujące zarobki powyżej 7 tys. zł na rękę. Bogatsi Polacy wybierają nie tylko produkty ekologiczne i te ze znaczkiem bio, ale także polskie – choćby ze względu na jakość.

Obie badane grupy łączy także właśnie przekonanie co do jakości żywności „made in Poland”. Polskie produkty są utożsamianie z większymi walorami zdrowotnymi, świeżością. Ponadto wybieranie polskich produktów to także pośrednio zapewnianie miejsc pracy innym rodakom, o czym przekonywał ostatnio choćby premier Mateusz Morawiecki.

Źródło: wiadomoscihandlowe.pl