Zupa, ziemniaki w zupie
Pixabay/Reniz
Newsy

Zupa jest gotowa a ziemniaki nadal są twarde? To wina jednej rzeczy. Przeczytajcie a nigdy więcej nie popełnicie tego błędu

Trudno wyobrazić sobie polską kuchnię bez zup. Szczególnie w sezonie jesienno-zimowym, kiedy występuje ona w połączeniu z ziemniakami i aromatycznymi przyprawami.
Aleksandra Jaworska
styczeń 30, 2021

Ziemniak jako warzywo idealnie nadaje się do zupy. Można łączyć go z krupnikiem, ogórkową, a nawet gulaszową.

Kotlety schabowe bez bułki tartej

Ziemniaki to przede wszystkim bogate źródło witaminy C

Młody ziemniak średniej wielkości, zawiera 16 mg tej witaminy, podczas gdy dzienne zapotrzebowanie to 60 mg. Wystarczą więc 4 ziemniaki, abyście mogli zapewnić sobie odpowiednią dawkę witaminy C w ciągu jednego dnia.

Witamina C jest bardzo ważna w okresie przeziębień i infekcji. Regularne i systematyczne dostarczanie jej w pokarmach, zapewni waszemu organizmowi większą odporność, której nie złamie nawet siarczysty mróz i minusowa temperatura. 

W żółtych odmianach ziemniaków znajduje się także sporo beta-karotenu, natomiast we wszystkich ich rodzajach, znajdziemy witaminę A, B1, B2, B6, D, E, H, K oraz PP. Oprócz nich, w  tych popularnych warzywach znajdziecie też cenne minerały:  siarkę, wapń, potas, żelazo, magnez, fluor, mangan i jod.

Jak gotować ziemniaki do zupy? 

Sam gotowany ziemniak jest lekkostrawny, a jego składniki są łatwo przyswajalne dla organizmu. W 100 g tego warzywa znajduje się zaledwie 75 kalorii. 

Ziemniaki gotowane, dzięki wysokiej zawartości skrobi, polecane są osobom, których dolegliwości układu pokarmowego zmuszają do stosowania lekkostrawnej diety.

Jeśli chcecie dodać je do zupy, należy się zastanowić czy gotować je osobno czy razem z innymi warzywami, albo może wrzucać je na końcu? 

Zobacz także

Ziemniaki w zupie na obiad

Główna zasada jest taka, że pokrojone ziemniaki wrzucacie do wrzącej, najlepiej lekko osolonej wody, wtedy zachowują najwięcej witamin i minerałów, które naturalnie w nich występują.

Należy również pamiętać, by nie obierać ziemniaków zbyt wcześnie i nie trzymać ich długo w zimnej wodzie. Po 15 minutach, mogą zacząć tracić swoje cenne właściwości odżywcze. 

Kwaśne składniki wrzucajcie do zupy na końcu

Jeśli przyrządzacie zupę, w której jednym ze składników są ziemniaki, wrzućcie je do wywaru, gdy już zaczyna się gotować. Jedynym wyjątkiem są zupy kwaśne, jak ogórkowa, szczawiowa czy kapuśniak. Na początku najpierw trzeba ugotować wywar z ziemniakami, a dopiero potem dodać do niego kwaśne składniki. Gdy zrobicie odwrotnie ziemniaki nie ugotują się, pozostaną twarde lub al dente.

Taki ziemniak nie jest ani smaczny, ani zdrowy. Pewnie są wśród was osoby, które zawsze gotują ziemniaki do zupy oddzielnie. To nawet zaleta, zwłaszcza gdy chcecie zostawić zupę na następny dzień. Po kilkunastu godzinach ziemniaki często zmieniają smak, a przez to wpływają na walory smakowe całej zupy. Ugotowane oddzielnie nie sprawią za to żadnego problemu.

Komentarze