Zero mąki, zero jajek. Placki ziemniaczane robię z 2 składników i wychodzą petarda
Getty Images
Newsy

Zero mąki, zero jajek. Placki ziemniaczane robię z 2 składników i wychodzą jak marzenie

Z pewnością dobrze znacie przepis na placki ziemniaczane bez mąki - wystarczy je odcisnąć i dodać do nich więcej jajek. Ale da się zrobić to danie pomijając zarówno mąkę, jak i jajka. Sprawdźcie, jak to możliwe.

Chyba nie ma w Polsce osoby, która nigdy nie jadła placków ziemniaczanych. To w końcu jedna z najbardziej popularnych potraw naszej kuchni. Przepis jest mało skomplikowany i można go lekko modyfikować pod własne potrzeby - na przykład pominąć zupełnie mąkę i dodać w zamian więcej jajek do masy.

Wyobrażacie sobie jednak placki ziemniaczane, w których nie ma ani mąki, ani jajek? Brzmi jak coś niemożliwego, ale jak najbardziej można je zrobić bez tych składników. To przepis także w sam raz dla wegan oraz osób, które z różnych względów nie jedzą glutenu i nabiału.

Sekretnym składnikiem tych placków jest siemię lniane - po zalaniu wodą gęstnieje, dzięki czemu masa ziemniaczana jest zwarta i nadaje się do smażenia. Weźcie poniższy przepis i przekonajcie się sami, jakie to proste. 

Przepis na placki ziemniaczane z 2 składników

Składniki:

  • 1 kg ziemniaków

  • 2 łyżki siemienia lnianego

  • sól

  • pieprz

Zobacz także
Latem zawsze ścieram  to do placków ziemniaczanych. Tak lekkie, że pytają mnie o przepis

Latem zawsze ścieram to do placków ziemniaczanych. Tak lekkie, że pytają mnie o przepis

Wsypcie 2 łyżki zamiast zwykłej mąki do masy na placki ziemniaczane, a wyjdą złociste i chrupiące

Wsypcie 2 łyżki zamiast zwykłej mąki do masy na placki ziemniaczane. Wyjdą złociste i chrupiące

Przygotowanie:

  1. Obierzcie ziemniaki. Jeżeli macie malakser, pokrójcie je na mniejsze kawałki i wrzućcie do malaksera wraz 2 łyżkami siemienia lnianego. 

  2. Kto nie ma malaksera, ten może zmielić siemię lniane w młynku do kawy na proszek. Wówczas ziemniaki wystarczy zetrzeć na tarce jak zwykle do placków. Wymieszajcie oba składniki.

  3. Do masy wlejcie 1 łyżkę gorącej wody i mieszajcie dalej, aż konsystencja będzie jednolita. W razie potrzeby, wlejcie jeszcze 1 łyżkę wrzątku. Odstawcie na 10 minut.

  4. Po tym czasie rozgrzejcie olej na patelni. Łyżką wykładajcie masę i smażcie z obu stron na średnim ogniu, aż się zarumienią. 

  5. Odłóżcie na talerz wyłożony ręcznikami papierowymi, które wchłoną nadmiar tłuszczu z placków. 

Placki można też upiec w piekarniku - będą wówczas o wiele mniej tłuste. Wyłóżcie masę na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia i pieczcie przez około 10 minut w 180 stopniach Celsjusza. Po tym czasie obróćcie wszystkie placki na drugą stronę i pieczcie jeszcze przez 7 minut. 

Jak można wykorzystać siemię lniane w kuchni?

Siemię lniane, czyli inaczej nasiona lnu, można określić jednym z najlepszych „superfood”, jakich używa się w polskiej kuchni. Zawiera bardzo dużo błonnika, kwasów omega-3 i wpływa pozytywnie na jelita, żołądek oraz układ krążenia.

Siemię lniane można z powodzeniem dodawać do wielu potraw, np. sałatek czy koktajli. Nasiona lnu są naturalnym zagęszczaczem, dlatego można zastąpić nimi mąkę w gulaszu, sosie do pieczeni czy zupie.