Zdziwicie się, czego nie zaleca się pić przed snem. Noc będziecie mieli z głowy
AdobeStock
Newsy

Zdziwicie się, czego nie zaleca się pić przed snem. Noc będziecie mieli z głowy

Nocne wycieczki do toalety to prawdziwa zmora. Sprawdźcie, co zrobić by ich uniknąć.
Katarzyna Wyborska
kwiecień 23, 2021

To, co znajdzie się w waszym żołądku tuż przed położeniem się spać ma ogromne znaczenie oraz duży wpływ na jakość waszego snu. Nie spodziewacie się, czego nie powinno się pić przed snem – a powody są całkiem rozsądne! Sprawdźcie sami.

Magda Gessler odpowiada na pytania

Częstomocz nocny – co to jest?

Nocny częstomocz, inaczej nykturia, to jeden z problemów ze zbyt częstym oddawaniem moczu, który ma miejsce tylko w nocy. O nykturii mówi się wtedy, gdy odczuwacie potrzebę pójścia do toalety więcej niż 2 razy w ciągu nocy. To spory problem, który pogarsza jakość snu i obniża samopoczucie w ciągu dnia.

Ludzki organizm w nocy wytwarza hormony, które spowalniają pracę nerek i zmniejszają wydzielanie moczu. Jednak jeżeli pijecie dużo płynów przed snem, wówczas ryzyko wystąpienia częstomoczu nocnego wzrasta.

Zobacz także

Przyczyny częstomoczu nocnego

Głównym powodem, dla którego często wstajecie w nocy do toalety, jest najczęściej fakt, że pijecie przed snem za dużo wody, herbaty albo alkoholu. Inne przyczyny występowania nykturii to:

  • Cukrzyca
  • Infekcje pęcherza i układu moczowego
  • Choroby serca
  • Zaparcia
  • Niektóre leki

Wpływ picia wody przed snem na zdrowie

Picie dużych ilości wody przed snem zdecydowanie wpływa na częstotliwość pobudek w ciągu nocy. Jeżeli co noc budzicie się kilka razy, by skorzystać z toalety, możecie niedługo zaobserwować u siebie takie objawy, jak:

  • Rozdrażnienie
  • Brak energii
  • Bóle głowy
  • Problemy z koncentracją
  • Podwyższone ciśnienie krwi
  • Zwiększenie poziomu cholesterolu
  • Przybieranie na wadze

Co więcej, zaburzony rytm snu podwyższa ryzyko zawału i udaru.

Kiedy powinno się pić wodę?

Czy to oznacza, że nie powinno się w ogóle pić wody przed snem? Oczywiście, że nie. Jednak ważny jest umiar – najlepiej jest nie pić wody lub herbaty tuż przed położeniem się spać, ale na przykład godzinę wcześniej. Pamiętajcie, by w ciągu dnia wypijać odpowiednią ilość płynów, czyli co najmniej 1,5-2 litry, zależnie od poziomu waszej aktywności fizycznej.

Czytaj także:

Komentarze