Jajko
Pixabay/Aline Ponce
Newsy

Wypróbujcie ten trik, a skorupka jajek już nigdy nie popęka podczas gotowania

Gotowanie jajek, choć należy do całkiem zwyczajnych i popularnych działań kuchennych, może przysparzać problemów.
Aleksandra Jaworska
styczeń 07, 2021

Trudno wyobrazić sobie polską kuchnię bez jajek. Szczególnie że stale towarzyszą w przyrządzaniu wielu potraw. Jajka to element nie tylko codziennych śniadań, ale i świątecznych biesiad wielkanocnych.

Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Ile jajek można zjeść codziennie?

Wokół jajek urosło do tej pory wiele legend. Jedni twierdzą, że jajka wcale nie są takie zdrowe, inni wręcz przeciwnie. Namawiają do regularnego spożywania jajek. Ich ilość ma jednak znacznie. Jakkolwiek świeże by nie były, wystarczy wam 6 sztuk na dobę.

Przekroczenie tej liczby może się przyczynić do zwiększenia chorób serca, a nawet wczesnej śmierci. Cholesterol zawarty w jajkach jest bowiem dla organizmu konieczny, ale w nadmiarze, może szkodzić. Warto mieć to na uwadze głównie przez fakt, że z jajek do gotowania korzysta się prawie codziennie.

Zawartość cholesterolu w jajkach

U osób z problemami z kontrolą stężenia cholesterolu, cukrzycą lub cukrzycą i chorobą serca, rozsądne wydaje się wybieranie białek jajka niż bogatych w cholesterol żółtek czy ograniczenie spożycia żółtek, np. do 3 dobrej jakości jajek w ciągu tygodnia. Pamiętajcie, że pomiary cukru i cholesterolu można kontrolować na wizycie lekarskiej lub przy użyciu dostępnych na rynku urządzeń. 

Z czym łączyć jajka 

Jajka z dużą ilością pieczywa i bekonu mogą być prawdziwie zabójczym połączeniem. Mimo że wydaje się ono smaczne, zawiera dużo tłuszczu i może obciążyć wasz system trawienny. Najważniejsze, by wiedzieć, w jakim towarzystwie je podawać. Zamiast bekonu sięgnijcie po warzywa i siekane zioła. Pycha!

Wartości odżywcze jajek

Jajka są bogatym źródłem witaminy A, B2, B5, B12 oraz kwasu foliowego, fosforu, miedzi, selenu i manganu. Zawarte w nich luteina działała korzystnie w prewencji zaćmy i zwyrodnienia dotyczących ostrości widzenia. Jajko wpłynie pozytywnie także na wasze mózgi. 

Jak ugotować jajko?

Najczęściej spożywamy jajka po ugotowaniu, na gorąco. Mimo tego, że często je przygotowujecie to możecie mieć sporo problemów z odpowiednim ugotowaniem jajek. Pękająca w trakcie gotowania skorupka i wylewające się białko potrafią zepsuć humor do końca dnia. Na szczęście, mamy na to sprawdzone sposoby: 

  • do gotującej się wody dodajcie odrobinę soku z cytryny lub octu. Zakwaszona woda zapobiega pękaniu skorupki jajka.

  • nakłujcie czubek jajka igłą. Ciśnienie zgromadzone w jajku może w ten sposób ulecieć.

  • do garnka z wodą, w której zamierzacie gotować jajka, wsypcie szczyptę soli. Powinna zaradzić problemowi pękających skorupek.

Jajka na twardo gotuje się 8-10 minut od momentu zagotowania wody, a to na miękko potrzebuje jedynie 2 minut.

Komentarze
Banany
Pixabay/Gianni Crestani
Newsy Ciągle wyrzucacie przejrzałe banany? Jeden prosty trik i nie dojrzeją za szybko
Banany sprawdzą się w każdej diecie. To zdrowy owoc, bogaty w witaminy i minerały. Jak je przechowywać?
Aleksandra Jaworska
styczeń 07, 2021

Owoce te są polecane przez wszystkich, bez wyjątku, dietetyków. Głównie przez swój bogaty skład, który zapewni waszemu organizmowi to, czego akurat potrzebuje. Po banany możecie sięgać bez limitu! Banany zawierają mnóstwo potasu Osoby, które mają problemy z sercem, ale i nadciśnieniem, powinny decydować się na banany w pierwszej kolejności. U mniejszych smakoszy pomogą na biegunkę. To także owoce, do których bardzo łatwo przekonać nawet największego niejadka.  Jeśli jesteście ekologiczni, wykorzystajcie też skórkę do banana. Będzie przydatna przy problemach z kurzajkami, ukąszeniami komarów, a także do wybielania zębów. Właściwości bananów poznano już tysiące lat temu. Są uprawiane od blisko 7000 lat! Prawdopodobnie przybyły do Indii, a potem do Malezji. Do dzisiaj są uprawiane w Afryce i na Bliskim Wschodzie. Plantacje bananów można również znaleźć w Azji i Australii. Egzotyczni plantatorzy zrywają jeszcze zielone owoce, by móc zapakować je na statki pełniące funkcję chłodni i dostarczyć do Europy w idealnym do konsumowania stanie.  Świeże banany mają najwięcej składników odżywczych W bananie znajdziecie prawie wszystkie najważniejsze witaminy. Można wymienić m.in. A, C, E, K oraz te z grupy B. W owocach nie brakuje także błonnika oraz składników mineralnych - magnezu, fosforu i wapnia. W średniej wielkości bananie może być aż około 350 mg potasu! Banany poleca się w dietach o niskiej zawartości sodu. Mogą się przyczynić do obniżenia poziomu cholesterolu. Jeden banan ma około 90 kalorii, w tym: biało 1 g, tłuszcz 0,33 g, węglowodany, 22 g i błonnik 2,6 g. Prócz tego znajduje się w nim niacyna, kwas foliowy, ryboflawina oraz cynk. Jak przedłużyć świeżość bananów? Jak możecie się...

Przeczytaj