Czosnek
Pixabay/Anrita1705
Newsy

Wy też nie lubicie obierać małych ząbków czosnku? Wystarczy jeden prosty trik a łupina sama odpadnie

Mogłoby się zdawać, że polska kuchnia nie istnieje bez niektórych prostych składników. Jednym z nich jest z pewnością czosnek, który wzbogaca swoim aromatem mięsa, sałatki i wiele innych polskich dań.
Aleksandra Jaworska
styczeń 21, 2021

Czosnek ma nie tylko szerokie możliwości kulinarne. Czosnek przede wszystkim leczy. Jeśli macie problem z odpornością i sezonowymi infekcjami, ale nie lubicie obierać szczególnie małych ząbków czosnku, podpowiadamy, jak obierać je w łatwy i nieinwazyjny sposób.

Kotlety schabowe bez bułki tartej

Czosnek na zdrowie

Najważniejszym składnikiem w czosnku jest allicyna, która odpowiada za charakterystyczny smak i zapach czosnku. Oprócz tego ta niepozorna roślina zawiera także:

  • liczne związki flawonoidowe,

  • aminokwasy,

  • związki śluzowe,

  • witaminy (A, B1, B2, PP, C),

  • minerały (wapń, magnez, kobalt, chrom, nikiel).

Czosnek działa jak łagodny antybiotyk. Potrafi poradzić sobie z licznymi bakteriami chorobotwórczymi, w tym z niektórymi szczepami wywołującymi zakażenie jamy ustnej, dróg oddechowych czy dróg moczowych. 

Oprócz tego działa przeciwgrzybiczo i przeciwwirusowo. W przeziębieniu pomaga także dzięki swoim właściwościom przeciwgorączkowym, napotnym i przeciwzapalnym. Może być wykorzystywany w przebiegu biegunki.

Czosnek ma korzystny wpływ na układ krążenia

Ponadto, wspomaga działanie prostacykliny i innych substancji. Substancja ta wpływa także na obniżenie poziomu cholesterolu. Regularne spożywanie czosnku powoduje rozkurcz naczyń krwionośnych, co ma duży udział w profilaktyce miażdżycy, udarów mózgu i zawałów serca. 

Czosnek jako remedium na dolegliwości ze strony układu pokarmowego

Czosnek działa żółciopędnie, rozkurczowo i przyspiesza pracę jelit. To wszystko sprawia, że spożywanie czosnku zapobiega powstawaniu wzdęć. Poza tym, pomimo ostrego smaku, nie dopuszcza do wystąpienia zgagi. Dzięki właściwościom przeciwutleniającym, chroni wątrobę. Spożywanie czosnku jest zalecane osobom na diecie redukcyjnej, gdyż poprawa pracy całego układu pokarmowego sprzyja utracie wagi.

Jak obierać świeży czosnek?

Najlepszy, zachowujący najwięcej właściwości leczniczych i odżywczych, jest świeży czosnek. Poddany obróbce termicznej, traci część swoich właściwości. Jeśli zdecydujecie się zjeść surowy czosnek, nawet mały ząbek potrafi sprawić problem przy obieraniu. Przyda się mały trik, aby to zmienić.

Wystarczy, że położycie ząbek czosnku na desce do krojenia i za pomocą boku noża, naciśniecie na ząbek, dosyć mocno. Dzięki naciskowi noża, cała łupina powinna "odchodzić" i dać się szybko usunąć. Świeży czosnek możecie wrzucić do dressingu lub domowego syropu na przeziębienie. Na zdrowie!

Komentarze