dynia zimowa
Pixabay
Newsy

Wszystko, co należy wiedzieć o zimowych odmianach dyni. Mało kto o tym wiedział

Koniec jesieni nie oznacza, że pora zrezygnować z dyni. Wciąż możecie kupić ją w warzywniakach, tylko teraz występuje ona częściej w odmianach zimowych.
Anna Borkowska
grudzień 09, 2020

Dynia zimowa nie jest tak popularna, jak klasyczna dynia, ale warto kupić ją w lokalnym warzywniaku. Czym się różnią dynie zimowe od jesiennych dyni? Przede wszystkim tym, że owoce te zazwyczaj potrzebują więcej czasu na to, żeby dojrzeć w porównaniu do ich letnich odpowiedników. Warto również dodać, że zimowe odmiany dyni nie psują się tak szybko, jak tradycyjne, pomarańczowe dynie i mogą być przechowywane nawet przez kilka miesięcy, pod warunkiem, że trzymamy je w chłodnym i suchym miejscu.

Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Jak rozpoznać dynię zimową?

Dynia zimowa cechuje się rozmaitymi kształtami i kolorami. Do wyboru mamy owalną dynię makaronową, butelkowatą dynię piżmową czy ciemnozieloną dynię szparagową. Każda z nich nieco różni się smakiem i zawartością składników odżywczych.

Zimowe odmiany dyni mają zwykle twardą skórkę i twarde nasiona. Jeśli skórka jest trochę miękka, nie nadaje się już do zbioru. Twarda skorupa tego owocu jest znakiem rozpoznawczym, że jest on gotowy do zerwania z winorośli.

Korzyści zdrowotne zimowej dyni

Zimowe dynie mają mnóstwo walorów zdrowotnych. Przedstawiamy tylko niektóre z nich!

  • dynia zimowa zawiera więcej składników odżywczych niż dynia letnia
  • ten bogaty w skrobię owoc o wysokiej zawartości węglowodanów, może być doskonałym źródłem beta-karotenu (ludzki organizm przekształca beta-karoten w witaminę A, która jest niezbędna dla utrzymania silnego układu odpornościowego i zdrowego wzroku)
  • dynia zimowa zawiera dużą ilość witaminy C, która jest potrzebna do wzmocnienia naszego układu odpornościowego
  • dynia zimowa zawiera sporo błonnika, dzięki czemu po jej zjedzeniu czujemy sytość
  • dynia zimowa jest również pełna potasu, który może pomóc w obniżeniu ciśnienia krwi

Jak przygotować zimową dynię?

Istnieje mnóstwo przepisów na przygotowanie zimowej dyni. Możemy zrobić z niej puree, placki, ciasto lub ją upiec. Nie brakuje też osób, które przygotowują z niej zupę, makaron lub dodają ją do risotto.

Bez względu na to, w jaki sposób zdecydujesz się przyrządzić dynię, najlepiej jest ugotować ją  na parze. Zanim to zrobisz, najpierw musisz ją obrać, usunąć z niej nasiona i pokroić w kostkę. Gotowanie na parze zajmie ci tylko około siedmiu minut. To wystarczy, by dynia doszła. Później wystarczy ją tylko przyprawić i cieszyć się jej wspaniałym smakiem.

Przepis na spaghetti z dyni makaronowej z pieczarkami

Składniki:

  • 1 dynia makaronowa
  • 1 cebula
  • 1 ząbek czosnku
  • 2 łyżki oleju
  • 30 dag pieczarek
  • kilka łyżek startego sera cheddar
  • gruby szczypior z dymki
  • sól i pieprz do smaku

Sposób przygotowania:

Dynię zalej w całości wodą i gotuj przez około 40 minut. Po upływie tego czasu wyjmij ją z garnka i ostudź. Następnie przekrój dynię wzdłuż na pół, usuń z niej gniazda nasienne z pestkami i wyskrob miąższ przy użyciu widelca.

Umyj i osusz pieczarki, a następnie pokrój je w plasterki. Cebulę i czosnek obierz, pokrój w kosteczkę i usmaż na rozgrzanym oleju. Następnie dodaj pieczarki i smaż do odparowania sosu.

Teraz możesz dodać połowę miąższu dyni, wymieszać i smażyć razem, aż się zagrzeje. Danie dopraw do smaku solą i pieprzem. Całość posyp startym cheddarem i posiekanym szczypiorkiem.

Źródło: Gotujmy.pl

Komentarze
Prosta sałatka
gotujmy.pl/monikaT83
Newsy Przepyszna sałatka za kilka złotych. Składniki z pewnością masz w lodówce. Sekretem jest wyjątkowy sos
Tak prostej sałatki jeszcze nie przyrządzaliście. Ma jeszcze jeden plus. Na jej przygotowanie wydasz grosze.
Magdalena Kieblesz
grudzień 08, 2020

Trochę ryżu, sera żółtego, papryki, groszku oraz wyjątkowy sos, stworzy zaskakujące połączenie smaków. Jeśli jesteście fanami szybkich i smacznych sałatek, ten przepis podbije wasze serca. Sałatka jest niezwykle prosta i przygotujecie ją z najpopularniejszych składników z domowej kuchni. Zdrowy, brązowy ryż  Brązowy ryż, na którego bazie przyrządzimy naszą sałatkę, jest zdrowszy i bardziej wartościowy niż ryż biały, więc powinniśmy często wykorzystywać go w naszej kuchni. Wspomaga on układ trawienny, reguluje właściwy poziom cukru we krwi oraz redukuje poziom złego cholesterolu, dzięki dużej zawartości witaminy E. Ryż brązowy wykazuje również działanie antyoksydacyjne, przeciwnowotworowe i jest doskonałym źródłem energii. Stanowi cenne wsparcie dla naszego układu immunologicznego, zmniejszając podatność na infekcje. Na zrobienie tej sałatki będziecie potrzebować tylko 30 minut. Co musimy przygotować? Składniki na prostą sałatkę ryżową: 1 szklanka suchego brązowego ryżu 150 g szynki w kawałku 120 g sera żółtego w kawałku 1 mała papryka czerwona 1 puszka groszku 3 łyżki majonezu 1 łyżka ketchupu pikantnego Sól, pieprz  Przygotowanie: Ryż przepłukujemy pod bieżącą wodą a następnie gotujemy około 30 minut do miękkości. W czasie, gdy ryż będzie się gotować, przygotowujemy nasze pozostałe składniki. Ser i szynkę kroimy w kostkę o średniej wielkości. Paprykę myjemy i kroimy w mniejszą kostkę. Groszek z puszki odcedzamy, przepłukujemy wodą.  Gdy ryż będzie gotowy, odcedzamy go i studzimy, a następnie przekładamy go do miski. Dodajemy nasze składniki do ryżu. Doprawiamy do smaku solą i pieprzem. Nasz wyjątkowy sos przyrządzamy z majonezu i ketchupu  Do wymieszanych w misce...

Przeczytaj