Wmawiali wam, że to mięso jest zdrowe. Lekarze radzą unikać go jak ognia
AdobeStock
Newsy

Wmawiali wam, że to mięso jest zdrowe. Lekarze radzą unikać go jak ognia

Mięso powinno stanowić jeden z elementów zbilansowanej diety. Ale czy każdy rodzaj mięsa jest zdrowy? Nie. Jakie więc wybierać?
Katarzyna Wyborska
kwiecień 28, 2021

Czerwone mięso w diecie i jego wpływ na zdrowie to sporna kwestia. Coraz częściej zaleca się zastępowanie czerwonego mięsa białym, które jest delikatniejsze i zdrowsze. Ale czy rzeczywiście należy całkowicie rezygnować z jedzenia czerwonego mięsa? Sprawdźcie wypowiedzi ekspertów.

Magda Gessler odpowiada na pytania

Właściwości czerwonego mięsa

W czerwonym mięsie znajdziecie takie witaminy jak witaminę B3, B6 i B12, a także selen, cynk i przede wszystkim żelazo. Ze względu na wysoką zawartość żelaza, czerwone mięso jest szczególnie polecane osobom cierpiącym na niedokrwistość.

Do czerwonego mięsa zalicza się:

  • Wołowinę
  • Wieprzowinę
  • Dziczyznę
  • Baraninę
  • Gęsinę
  • Kaczkę
  • Koninę

Czy czerwone mięso jest zdrowe?

Kwestia wpływu czerwonego mięsa na zdrowie wciąż jest przedmiotem debat wśród lekarzy i specjalistów ds. żywienia. Jedni uważają, że powinno się spożywać czerwone mięso ze względu na wymienione powyżej witaminy i minerały. Przeciwnicy twierdzą z kolei, że jedzenie czerwonego mięsa prowadzi do chorób serca i układu krążenia.

Dr hab. n. med. Daniel Śliż uważa, że czerwone mięso nie ma negatywnego wpływu na zdrowie pod warunkiem, że spożywa się je rzadko, szczególnie ze względu na zawarte w nim tłuszcze trans:

Nie ma kontrowersji co do negatywnego wpływu mięsa na układ sercowo-naczyniowy. Jest ono produktem, który powinniśmy spożywać rzadko, co udowadnia najnowsza piramida zdrowego żywienia. Mięso jest produktem bogatym głównie w białko komplementarne, zawierające komplet aminokwasów, które jednakże możemy pozyskiwać z roślin. Warto wspomnieć, że trudno jest pozyskać je tylko z jednej rośliny i trzeba komponować dietę w taki sposób, aby uzupełniać wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Warto pamiętać ponadto, że mięso jest bogate w tłuszcze nasycone, których spożycie według wytycznych Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego należy ograniczyć, a mięso przeżuwaczy jest także bogate w szczególnie niekorzystne tłuszcze trans.

Zobacz także

Czerwone mięso w diecie

Z powyższą wypowiedzią zgadza się prof. Artur Mamcarz, który dodaje, że czerwone mięso nie powinno stanowić podstawy zdrowej diety:

Produkty zawierające tłuszcze nasycone zaburzają gospodarkę lipidową, a w efekcie przyczyniają się do rozwoju miażdżycy, zawałów serca, udarów mózgu i skrócenia życia. Mięso nie jest podstawą piramidy żywienia, u której podstawy znajdują się przede wszystkim warzywa, określone tłuszcze. Konieczna jest zamiana produktów zwierzęcych na roślinne w diecie

Z kolei prof. Andrzej Pająk, kierownik Zakładu Epidemiologii i Badań Populacyjnych Instytutu Zdrowia Publicznego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie twierdzi, że czerwone mięso wcale nie jest aż tak niezdrowe, jak się niektórym wydaje. Co więcej, profesor zwraca uwagę na fakt, że całkowita rezygnacja z jedzenia mięsa nie odnajduje potwierdzenia w badaniach:

Nie ma badań klinicznych dotyczących cudownych właściwości diety wegetariańskiej, ale jak podkreślają specjaliści, racjonalnie zbilansowana dieta wegetariańska może zapewnić odpowiedni poziom białka w organizmie.

Sądzicie, że warto jeść czerwone mięso, czy wolicie je ograniczać?

Czytaj także:

Komentarze