Rzeszowska stacja sanitarno-epidemiologiczna przeprowadziła ostatnio kontrolę 90 lokali gastronomicznych na Podkarpaciu. Ta niestety obnażyła brutalną prawdę. Właściciele restauracji nie tylko karmią swoich klientów przeterminowanym jedzeniem, ale też dopuszczają się wielu innych zaniedbań w prowadzeniu swoich lokali. W związku z naruszeniami, policja wystawiła 8 mandatów na łączną kwotę 2,3 tys. złotych.
Zaniedbania w podkarpackich restauracjach
Przedstawiciele sanepidu postanowili skontrolować działalność podkarpackich restauracji, barów, lodziarni i innych punktów gastronomicznych. Wyniki ich kontroli szokują. Tylko w dniach od 26 lipca do 1 sierpnia, właściciele tych lokali dopuścili się szeregu zaniedbań takich jak m.in. podawanie klientom przeterminowanego jedzenia, brak porządku i czystości w restauracji czy niewłaściwy stan techniczny wyposażenia.
Rzeszowski sanepid skontrolował:
- 9 restauracji
- 3 stołówki
- 12 zakładów małej gastronomii
- 4 wytwórnie ciast i lodów
- 7 automatów do lodów
- oraz 55 innych obiektów żywnościowo-żywieniowych (m.in. sklepy spożywcze, piekarnie, mobilne punkty gastronomiczne i punkt sprzedaży żywności)
Lista uchybień może szokować
W wyżej wymienionych lokalach stwierdzono:
Zobacz także:
- niewłaściwy stan sanitarno-techniczny ścian, podłogi, sufitów i regałów,
- brak pełnego wyposażenia przy umywalkach do mycia rąk – brak środków myjących, dezynfekcyjnych, środków do higienicznego osuszania rąk,
- niewłaściwy stan sanitarno-techniczny urządzenia chłodniczego i zamrażalniczego,
- brak udokumentowanych szkoleń personelu zakładu z zakresu higieny,
- brak dostępu do umywalki do mycia rąk w pomieszczeniu produkcyjnym,
- wprowadzanie do obrotu środków spożywczych po upływie terminu przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości,
- niewłaściwe przechowywanie surowców do produkcji posiłków,
- brak segregacji asortymentowej w urządzeniach chłodniczych i zamrażalniczych,
- brak zabezpieczenia żywności przed zanieczyszczeniami krzyżowymi,
- nieprawidłowe oznakowanie daty produkcji wyrobów gotowych,
- niewłaściwe przechowywanie środków spożywczych przeznaczonych do wycofania z obrotu,
- środki spożywcze przechowywane bezpośrednio na posadzce,
- nieprawidłowa dezynfekcja stanowiska obsługi klienta,
- brak czystości i porządku w komorze fermentacyjnej przeznaczonej do produkcji pieczywa,
- nieprawidłowy stan sanitarny urządzeń przeznaczonych do wypieku pieczywa,
- niewłaściwy stan sanitarny pomieszczeń magazynowych,
- brak porządku i czystości w pomieszczeniach zakładu,
- brak udokumentowanej jakości wody wykorzystywanej w zakładzie,
- nieprawidłowe przechowywanie opakowań przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
- niewłaściwe przechowywanie sprzętu pomocniczego oraz utrzymania czystości i porządku,
- nieprawidłowe przechowywanie odzieży ochronnej pracowników lub jej brak,
- brak utrzymanych procedur opartych na zasadach systemu HACCP, GMP i GHP,
- brak właściwego zabezpieczenia pomieszczeń zakładu przed dostępem owadów i gryzoni.
Źródło: eska.pl