Rzeszowska stacja sanitarno-epidemiologiczna przeprowadziła ostatnio kontrolę 90 lokali gastronomicznych na Podkarpaciu. Ta niestety obnażyła brutalną prawdę. Właściciele restauracji nie tylko karmią swoich klientów przeterminowanym jedzeniem, ale też dopuszczają się wielu innych zaniedbań w prowadzeniu swoich lokali. W związku z naruszeniami, policja wystawiła 8 mandatów na łączną kwotę 2,3 tys. złotych.

Zaniedbania w podkarpackich restauracjach

Przedstawiciele sanepidu postanowili skontrolować działalność podkarpackich restauracji, barów, lodziarni i innych punktów gastronomicznych. Wyniki ich kontroli szokują. Tylko w dniach od 26 lipca do 1 sierpnia, właściciele tych lokali dopuścili się szeregu zaniedbań takich jak m.in. podawanie klientom przeterminowanego jedzenia, brak porządku i czystości w restauracji czy niewłaściwy stan techniczny wyposażenia.

Rzeszowski sanepid skontrolował:

  • 9 restauracji
  • 3 stołówki
  • 12 zakładów małej gastronomii
  • 4 wytwórnie ciast i lodów
  • 7 automatów do lodów
  • oraz 55 innych obiektów żywnościowo-żywieniowych (m.in. sklepy spożywcze, piekarnie, mobilne punkty gastronomiczne i punkt sprzedaży żywności)

Lista uchybień może szokować

W wyżej wymienionych lokalach stwierdzono:

Zobacz także:

  • niewłaściwy stan sanitarno-techniczny ścian, podłogi, sufitów i regałów,
  • brak pełnego wyposażenia przy umywalkach do mycia rąk – brak środków myjących, dezynfekcyjnych, środków do higienicznego osuszania rąk,
  • niewłaściwy stan sanitarno-techniczny urządzenia chłodniczego i zamrażalniczego,
  • brak udokumentowanych szkoleń personelu zakładu z zakresu higieny,
  • brak dostępu do umywalki do mycia rąk w pomieszczeniu produkcyjnym,
  • wprowadzanie do obrotu środków spożywczych po upływie terminu przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości,
  • niewłaściwe przechowywanie surowców do produkcji posiłków,
  • brak segregacji asortymentowej w urządzeniach chłodniczych i zamrażalniczych,
  • brak zabezpieczenia żywności przed zanieczyszczeniami krzyżowymi,
  • nieprawidłowe oznakowanie daty produkcji wyrobów gotowych,
  • niewłaściwe przechowywanie środków spożywczych przeznaczonych do wycofania z obrotu,
  • środki spożywcze przechowywane bezpośrednio na posadzce,
  • nieprawidłowa dezynfekcja stanowiska obsługi klienta,
  • brak czystości i porządku w komorze fermentacyjnej przeznaczonej do produkcji pieczywa,
  • nieprawidłowy stan sanitarny urządzeń przeznaczonych do wypieku pieczywa,
  • niewłaściwy stan sanitarny pomieszczeń magazynowych,
  • brak porządku i czystości w pomieszczeniach zakładu,
  • brak udokumentowanej jakości wody wykorzystywanej w zakładzie,
  • nieprawidłowe przechowywanie opakowań przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
  • niewłaściwe przechowywanie sprzętu pomocniczego oraz utrzymania czystości i porządku,
  • nieprawidłowe przechowywanie odzieży ochronnej pracowników lub jej brak,
  • brak utrzymanych procedur opartych na zasadach systemu HACCP, GMP i GHP,
  • brak właściwego zabezpieczenia pomieszczeń zakładu przed dostępem owadów i gryzoni.

Źródło: eska.pl