Opakowania w sklepach towarzyszą nam niemal na każdym kroku. Praktycznie każdy produkt spożywczy ma jakieś opakowanie – najczęściej foliowe. Czym to skutkuje? Oczywiście górą niepotrzebnych odpadów. W supermarketach nawet warzywa i owoce coraz częściej sprzedawane są w foliowych opakowaniach. Niemieccy przedsiębiorcy znaleźli jednak sposób, jak temu przeciwdziałać. W imię ekologii.

W Niemczech powstały sklepy bez opakowań

W wielu niemieckich miastach a nawet mniejszych miejscowościach, możemy zrobić zakupy w sklepach, w których nie używa się opakowań. Zdaniem Niemców, opakowania są nie tylko nieekologiczne, ale też zupełnie zbędne. Jak wyglądają zakupy w takich sklepach?

Na zakupy z własnym słoikiem

Przychodząc do takiego sklepu na zakupy, warto zaopatrzyć się we własny słoik, zakręcany kubek lub worek. Dla tych, którzy o tym zapomnieli, ekspedienci mają przygotowane papierowe torby. Co ciekawe, w sklepach tych nie znajdziemy mięsa, ryb ani serów, czyli produktów, które łatwo się psują. Możemy w nich za to kupić owoce, warzywa, makarony, ryż, słodycze czy kaszę. Wystarczy podejść do dozownika i nabrać do własnego opakowania tyle produktu, ile nam potrzeba i gotowe! W sklepach bez opakowań poza jedzeniem, możemy też kupić kosmetyki oraz detergenty, które są sprzedawane w szklanych buteleczkach. Czy to się opłaca?

Sklepy bez opakowań nie są tanie

Sklepy bez opakowań być może są ekologiczne, ale wcale nie są tanie. Robienie w nich zakupów jest droższe niż w niemieckich marketach czy dyskontach, które sprzedają artykuły w standardowych opakowaniach. Z czego to wynika? Jak przekonują pomysłodawcy tego typu sklepów, sprzedawany w nich towar jest wyższej jakości i pochodzi z ekologicznych upraw. To dlatego ma on „swoją cenę".

Zobacz także:

Czy klienci rzeczywiście tego chcą?

Ankieta przeprowadzona przez niemiecki portal NABU pokazuje, że klienci akceptują opakowania tylko jako „zło konieczne" i woleliby zrezygnować z odpadów opakowaniowych. Zgodnie z badaniem, 76 proc. ankietowanych preferowało owoce i warzywa, które nie są zapakowane. Tylko cztery procent wolało kupować produkty żywnościowe z opakowaniem. Aby uniknąć plastikowych odpadów, aż 85 proc. klientów chętnie zabierało na zakupy własną torbę na owoce i warzywa.

Źródło: money.pl, nabu.de