W Niemczech pojawiły się sklepy, w których sprzedają produkty bez opakowań. Popieracie ten pomysł?
AdobeStock
Newsy

W Niemczech pojawiły się sklepy, w których sprzedają produkty bez opakowań. Popieracie ten pomysł?

Od 2016 roku przez Niemcy przetoczyła się prawdziwa fala sklepów bez opakowań. Zakupy w takich sklepach są teraz możliwe w prawie każdym większym mieście. Czemu właściwie to służy?

Opakowania w sklepach towarzyszą nam niemal na każdym kroku. Praktycznie każdy produkt spożywczy ma jakieś opakowanie – najczęściej foliowe. Czym to skutkuje? Oczywiście górą niepotrzebnych odpadów. W supermarketach nawet warzywa i owoce coraz częściej sprzedawane są w foliowych opakowaniach. Niemieccy przedsiębiorcy znaleźli jednak sposób, jak temu przeciwdziałać. W imię ekologii.

Magda Gessler odpowiada na pytania

W Niemczech powstały sklepy bez opakowań

W wielu niemieckich miastach a nawet mniejszych miejscowościach, możemy zrobić zakupy w sklepach, w których nie używa się opakowań. Zdaniem Niemców, opakowania są nie tylko nieekologiczne, ale też zupełnie zbędne. Jak wyglądają zakupy w takich sklepach?

Na zakupy z własnym słoikiem

Przychodząc do takiego sklepu na zakupy, warto zaopatrzyć się we własny słoik, zakręcany kubek lub worek. Dla tych, którzy o tym zapomnieli, ekspedienci mają przygotowane papierowe torby. Co ciekawe, w sklepach tych nie znajdziemy mięsa, ryb ani serów, czyli produktów, które łatwo się psują. Możemy w nich za to kupić owoce, warzywa, makarony, ryż, słodycze czy kaszę. Wystarczy podejść do dozownika i nabrać do własnego opakowania tyle produktu, ile nam potrzeba i gotowe! W sklepach bez opakowań poza jedzeniem, możemy też kupić kosmetyki oraz detergenty, które są sprzedawane w szklanych buteleczkach. Czy to się opłaca?

Zobacz także
Zawyżone i niewłaściwe ceny w sklepach? To niemal norma w polskich sklepach. Mamy raport UOKIK-u

Zawyżone i niewłaściwe ceny? To niemal norma w polskich sklepach. Mamy raport UOKIK-u

Auchan też otworzy sklepy w niedzielę. To ostatni dzwonek, zanim w życie wejdzie nowa ustawa

Sklepy bez opakowań nie są tanie

Sklepy bez opakowań być może są ekologiczne, ale wcale nie są tanie. Robienie w nich zakupów jest droższe niż w niemieckich marketach czy dyskontach, które sprzedają artykuły w standardowych opakowaniach. Z czego to wynika? Jak przekonują pomysłodawcy tego typu sklepów, sprzedawany w nich towar jest wyższej jakości i pochodzi z ekologicznych upraw. To dlatego ma on „swoją cenę".

Czy klienci rzeczywiście tego chcą?

Ankieta przeprowadzona przez niemiecki portal NABU pokazuje, że klienci akceptują opakowania tylko jako „zło konieczne" i woleliby zrezygnować z odpadów opakowaniowych. Zgodnie z badaniem, 76 proc. ankietowanych preferowało owoce i warzywa, które nie są zapakowane. Tylko cztery procent wolało kupować produkty żywnościowe z opakowaniem. Aby uniknąć plastikowych odpadów, aż 85 proc. klientów chętnie zabierało na zakupy własną torbę na owoce i warzywa.

Źródło: money.pl, nabu.de

Szykuje się nowy zakaz: warzywa i owoce nie będą pakowane w folię. Czy jesteście za?
Adobe Stock
Newsy
Warzywa i owoce nie będą już pakowane w folię? Szykuje się nowy zakaz?
Plastik pozostawiony w środowisku naturalnym rozkłada się od 100 do 1000 lat. Jego ilość zastraszająco rośnie i zalewa nasz kraj i planetę. Czy przyszedł czas na opamiętanie?

Doszliśmy do punktu, że warzywa zapakowane w folię traktujemy jako coś normalnego. Kupując zwykłe jabłka, możemy wybrać te na tacce z folią. To samo dotyczy pomidorów czy sałaty. Przynosząc zakupy do domu, dokładnie widzimy, ile wraz z produktami spożywczymi przynosimy, a chwilę potem wyrzucamy, plastikowych opakowań. Hiszpanie i Francuzi już przygotowują się do wprowadzenia zakazu sprzedaży owoców i warzyw w folii. We Francji zacznie on obowiązywać w 2022 roku, w Hiszpanii rok później. Czy Polacy także przestaną kupować ogórki obciągnięte folią i marchew w torebkach z tworzywa sztucznego? Posłowie Koalicji Obywatelskiej za zakazem sprzedaży warzyw w folii Grupa posłów KO, pod koniec września, złożyła w Ministerstwie Klimatu interpelację w sprawie zakazu pakowania owoców i warzyw w folię. Posłowie uważają, że zanieczyszczenie plastikiem jest ogromne, a wprowadzenie zakazu sprzedaży świeżej żywności pakowanej w plastik, będzie dobrym sposobem na ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych. Powołują się na podobne przepisy wprowadzane w innych krajach Unii Europejskiej. Dają przykład Francji, która w zakresie ograniczania warzyw w plastiku jest najbardziej zaawansowana i już od początku nowego roku przestanie sprzedawać sałatę w folii. Także Hiszpanie intensywnie pracują nad wdrożeniem podobnych pomysłów. W interpelacji można przeczytać: (...) według hiszpańskich mediów sprzedaż owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach zostanie w Hiszpanii zakazana. Zakaz będzie obowiązywał w przedsiębiorstwach detalicznych (zarówno w sklepach osiedlowych, jak i supermarketach) od 2023 r. Jest to jeden ze środków przewidzianych w dekrecie królewskim w sprawie opakowań i odpadów, który rząd hiszpański obecnie finalizuje. Zakaz,...

Szynka wieprzowa w Biedronce tylko za 8,99 zł/kg. Spieszcie się, bo promocja trwa tylko do jutra
AdobeStock/AdobeStock
Newsy
Szynka wieprzowa w Biedronce tylko za 8,99 zł/kg. Spieszcie się, bo promocja trwa tylko do jutra
Za nami długi, świąteczny weekend. Co przygotowała dla nas na nowy tydzień Biedronka? Sprawdźcie!

Wasza lodówka świeci po długim weekendzie pustkami? Wybierzcie się do Biedronki, żeby uzupełnić zapasy jedzenia. Tylko do jutra kupicie w Biedronce w promocyjnej cenie świeżą polską szynkę wieprzową bez kości pakowaną próżniowo od producenta Kraina Mięs. Za kilogram tego mięsa zapłacicie tylko 8,99 zł, czyli aż 43% taniej niż zwykle. Regularna cena tego produktu wynosi 15,99 zł/kg. Limit dzienny na szynkę wynosi 4 kilogramy z kartą Moja Biedronka. Oferta dostępna jest w sklepach bez lady mięsnej. Tanie wędliny w Biedronce Biedronka przygotowała też świetną promocję na przepyszną kiełbasę podwawelską od producenta Kraina Wędlin. Posiadacze karty Moja Biedronka mogą ją kupić w promocyjnej cenie 0,99 groszy za 100 gramów. Regularna cena tego produktu to 1,79 zł/100 g. Lubicie jeść kanapki z szynką konserwową? Skoczcie do Biedronki, bo została ona właśnie objęta wysoką, bo aż 50% promocją. Kupując trzy opakowania tej szynki, zapłacicie za każde z nich tylko 2,99 zł. Limit dzienny to sześć opakowań na kartę Moja Biedronka. Promocja na jajka w Biedronce Biedronka przygotowała też świetną promocję na jajka od producenta Moja Kurka. Kupując dwa opakowania jaj, trzecie dostaniecie za darmo. Limit dzienny to sześć produktów i maksymalnie dwa gratis. Robiąc zakupy nie zapomnijcie też o świeżych i zdrowych owocach. Winogrona różowe kosztują teraz w Biedronce aż 30% taniej – tylko 6,99 zł/kg. Banany dostaniecie aż o 50% taniej, za 2,49 zł/kg. Limit dzienny na te owoce to 3 kg na kartę Moja Biedronka. Pamiętajcie też o najmłodszych, dla których Biedronka przygotowała świetną promocję na Kinder czekoladki. Kupując dwa 100-gramowe opakowania tych czekoladek, zapłacicie za drugi produkt aż 60% taniej – tylko 3,49 zł. Limit dzienny wynosi osiem opakowań na kartę...

Wysoki rachunek przy kasie? Róbcie tak, aby nie przepłacać
AdobeStock
Newsy
Wysoki rachunek przy kasie? Róbcie tak, aby nie przepłacać
Z przerażeniem patrzycie ostatnio na paragony za zakupy? Dowiedzcie się jak kupować, by zaoszczędzić!

Ostatnio ceny w sklepach zdecydowanie nie powodują uśmiechu na twarzach większości Polaków. Owoce i warzywa kosztują sporo, rosną także ceny innych produktów. By ograniczyć wypływanie pieniędzy z domowego budżetu, warto nauczyć się tak robić zakupy, by oszczędzić jak najwięcej. Kupujcie zawsze na wagę W większych supermarketach można kupić na wagę nie tylko owoce, warzywa, mięso czy sery, ale także ciastka, cukierki, makaron, a nawet płatki śniadaniowe ! Kupując takie produkty w gotowych opakowaniach znacznie przepłacacie. Gdy kupujecie na wagę, nie tylko kontrolujecie ilość jedzenia, ale także jego cenę. Sprzedawane luzem produkty są bowiem znacznie tańsze od tych znajdujących się w firmowym opakowaniu. Nie wybierajcie dużego kosza Wielkie wózki na zakupy nie mają być tylko praktyczne. Jedną z ich funkcji jest zachęcenie was do zrobienia jak największych zakupów. W końcu skoro w wózku jest jeszcze dużo miejsca, to trzeba coś do niego dołożyć! Nie dajcie się nabrać na takie sztuczki i korzystajcie z mniejszych wózków, a duże wybierajcie wówczas, gdy planujecie naprawdę duże zakupy. Zjedzcie coś przed wyjściem do sklepu Nie ma nic gorszego niż wybranie się na zakupy z pustym żołądkiem! Gdy jesteście głodni i wejdziecie do sklepu pełnego smakowitości, to bardzo trudno jest się oprzeć przed wykupieniem połowy asortymentu. Starajcie się robić zakupy po posiłku – wówczas wyjdziecie ze sklepu tylko z tym, czego naprawdę potrzebujecie. Nie dość, że sporo zaoszczędzicie, to postępując w ten sposób przeciwdziałacie marnowaniu żywności. Nie kupujcie przed świętami Gorączka zakupów przed dniami wolnymi od pracy sprawia, że większość osób kupuje o wiele więcej jedzenia, niż potrzeba. Wystarczy zamknąć sklepy w całym kraju na dwa dni, by ludzie...

Od dziś nowe limity w sklepach. Ile osób na raz może zrobić zakupy spożywcze?
Adobe Stock
Newsy
Sprytna sztuczka sklepów spożywczych, o której mało kto wie: „przeciętny klient i tak nie zauważy”
Są takie triki, których klienci nie zauważają. Sklepy jednak zarabiają na nich tysiące złotych!

Eksperci przebadali realny wpływ zmian cen na budżet sklepów i przedsiębiorców. Okazuje się, że podwyżki, których klienci nawet nie zauważają, mogą przynosić ogromne zyski. Ile zarabiają sklepy na podwyżkach? Portal WiadomosciHandlowe.pl informuje, że końcówka 0,98 zł jest dla klienta praktycznie tym samym, co 0,99 zł. Różnica, na którą klient nie zwraca uwagi, może przynosić sklepowi dodatkowe zyski w postaci nawet kilkudziesięciu tysięcy – zwłaszcza kiedy mowa o wielkopowierzchniowych marketach. „Taki market uzyskuje zazwyczaj obroty wysokości około 500 tys. zł miesięcznie. 3 proc. marży daje nam więc 15 tys. zł, a 4 proc. – 20 tys. zł. Jej podniesienie o 1 proc. oznacza zatem 5 tys. zł miesięcznie dodatkowego zysku, a rocznie – 60 tys. zł. Gdy pomnożymy to przez liczbę placówek, wchodzących w skład sieci, otrzymamy setki tysięcy złotych dodatkowego zysku” – twierdzą eksperci z WiadomosciHandlowe.pl Biorąc pod uwagę, że klient nie zauważa różnicy pomiędzy końcówką 98 a 99 groszy – ta druga jest zdecydowanie bardziej opłacalna dla sklepu. Są jednak wyjątki!  Które ceny się zapamiętuje? Eksperci ocenili, że jest 10-20 kategorii produktów, których ceny klienci zapamiętują – czasem nawet co do grosza. Często na podstawie właśnie tych produktów klienci wyrabiają opinię czy wrócą do danego sklepu, czy też nie. Mowa tu o m.in. produktach takich jak: Mleko Masło Cukier Pomidory Ser To przez to klienci paradoksalnie są w stanie robić zakupy w droższym sklepie tylko dlatego, że określone produkty są w nim tańsze. „Jest grupa konsumentów, którzy potrafią zrobić zakupy w innym sklepie, w którym przepłacą za dziesięć innych produktów, ale za to...