W każdy piątek i sobotę we wszystkich sklepach sieci Lidl w godzinach 8-10 (w piątek) i 19-21 (w sobotę) organizowane są „ciche godziny”. Co to znaczy i skąd się wzięła taka inicjatywa? Cel jest bardzo szlachetny!

„Ciche godziny” w Lidlu

Sieć zdecydowała się na wprowadzenie „cichych godzin” w każdy piątek i sobotę w określonych godzinach. Ma to związek ze Światowym Dniem Świadomości Autyzmu. Inicjatywa ma na celu zwiększenie wśród społeczeństwa świadomości na temat autyzmu – w Polsce żyje bowiem aż 400 tysięcy osób dotkniętych autyzmem. W każdym przypadku objawy i sposób radzenia sobie z nimi wygląda nieco inaczej, jednak jednym z nich jest ograniczanie bodźców z zewnątrz. Wiele osób z autyzmem radzi sobie w codziennych sytuacjach tak, jak zdrowi ludzie, jednak wiele czynności sprawia im trudność. Jedną z nich jest robienie zakupów – ostre światło w sklepach i głośna muzyka, powodują duży dyskomfort u osób dotkniętych autyzmem.

Świadomość na temat autyzmu w Polsce

Na stronie internetowej sieci Lidl można przeczytać informacje o szczegółach na temat akcji „ciche godziny”:

W celu ułatwienia codziennego funkcjonowania osobom ze spektrum autyzmu, Lidl Polska jako pierwsza sieć wprowadziła we wszystkich swoich sklepach tzw. ciche godziny. Głównym założeniem rozwiązania, jest zapewnienie odpowiednich warunków codziennego funkcjonowania osobom ze spektrum autyzmu. Raport z analizy badania ankietowego w sprawie dostosowania sklepów do potrzeb osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przygotowany przez Fundację JiM wskazuje, że dla większości osób ze spektrum zakupy są negatywnym doświadczeniem, a najbardziej uciążliwymi czynnikami w ich trakcie jest hałas, mocne oświetlenie czy kolejki do kasy.

Właśnie dlatego sieć zdecydowała się na działania, które sprawią, że klienci ze spektrum autyzmu będą mogli komfortowo zrobić zakupy.

Zobacz także:

Na czym polegają „ciche godziny”?

Pomysł wprowadzenia „cichych godzin” jest odpowiedzią na potrzeby osób autystycznych. W tym czasie, przez 2 godziny w piątek i w sobotę, w sklepach sieci Lidl muzyka i komunikaty są wyciszone, a osoby dotknięte autyzmem, mają pierwszeństwo obsługi w kolejkach. O szczegółach sieć informuje w komunikacie:

W każde piątki od 8:00 do 10:00 oraz w soboty od 19:00 do 21:00 we wszystkich sklepach Lidl jest wyciszona muzyka oraz komunikaty w systemie nagłośnienia. Klienci deklarujący, że są osobami ze spektrum autyzmu, bez weryfikacji są obsługiwani poza kolejnością w tzw. kasach pierwszeństwa (jest to zazwyczaj kasa nr 1). Sieć prosi także wszystkich klientów, aby wykazali się zrozumieniem, jak i cierpliwością w stosunku do osób uprzywilejowanych do korzystania z kas pierwszeństwa.