Używacie tej rzeczy w kuchni? To siedlisko miliardów bakterii jest gorsze nawet od toalety
Flickr

Wydaje się wam, że dobrze sprzątacie i bakterie nie mają wstępu do waszego domu? Błąd! Nie wyobrażacie sobie, gdzie jest ich najwięcej.

Gotowanie jest bardzo przyjemne, ale niestety po wszystkim trzeba później posprzątać! Ubrudzone tłuszczem i resztkami zaschniętego jedzenia garnki i patelnie, to nie wszystko. Trzeba pamiętać też koniecznie o umyciu kuchenki i dbaniu o czystość wszystkich narzędzi kuchennych. Rzadko myta kuchnia jest ogromnym siedliskiem bakterii!

Lepiące się plamy z tłuszczu, to najmniejszy problem. Jeśli nie będziecie regularnie sprzątać, to szybko rozgoszczą się u was karaluchy, mole spożywcze i inni niechciani goście. Ale nie tylko owady stanowią zagrożenie!

Zastanówcie się teraz i z ręką na sercu przyznajcie, kiedy ostatni raz wymienialiście gąbkę do mycia naczyń? Jeżeli robicie to regularnie, czyli przynajmniej raz na tydzień, dwa – nie powinniście mieć powodów do niepokoju. Ale jeśli nie jesteście w stanie powiedzieć, jak długo gąbka leży w zlewie, to najwyższy czas ją wyrzucić! To, co się w niej kryje, jest naprawdę odrażające.

Ile bakterii jest w gąbkach do zmywania naczyń?

Ciekawe jest to, że większość osób za najbardziej brudną rzecz w domu, uznaje toaletę. Czyszczą ją więc bardzo dokładnie i szorują, podczas gdy takiej samej (jak nie większej) staranności w sprzątaniu, wymagają inne miejsca w domu. Jak choćby zlew kuchenny, w którym aż roi się od drobnoustrojów! A jeszcze gorzej sprawa ma się z gąbką, której używa się do mycia naczyń. Sprawdźcie sami!

Naukowcy przeprowadzili badania, by sprawdzić, ile bakterii znajduje się w ludzkich domach. Zbadali najpierw oczywiście deskę sedesową. Odkryli, że na nieco ponad 2 centymetrach kwadratowych znajduje się 50 bakterii kałowych. Czy tu dużo?

Może się tak wydawać, ale spojrzycie na to zupełnie inaczej, gdy dowiecie się, że ci sami badacze znaleźli na desce do krojenia aż… 200 razy więcej bakterii kałowych! Zdecydowanie nie wzięły się tam z toalety. Ich źródłem jest głównie surowe mięso. Jeszcze gorzej jest w przypadku gąbek do mycia naczyń. Wilgoć jest idealnym środowiskiem dla różnych bakterii, które w takich warunkach wprost rozkwitają.

Dlaczego kolor gąbki do mycia naczyń ma znaczenie? Tę wiedzę posiadają nieliczni

Dlaczego kolor gąbki do mycia naczyń ma znaczenie? Mało kto o tym słyszał

Pascal Brodnicki wytknął Polakom błąd, który nagminnie popełniają w kuchni. Prawie wszyscy to robimy

Pascal Brodnicki wytknął Polakom błąd, który nagminnie popełniają w kuchni. Robimy to prawie wszyscy

Czy gąbki do zmywania naczyń są bezpieczne?

Badacze byli jednak najbardziej zaskoczeni tym, co znaleźli w kuchennych zmywakach. Przebadali 14 używanych gąbek, w których znajdowały się… aż 82 miliardy bakterii w zaledwie jednym centymetrze sześciennym! Prosimy wrażliwców o wybaczenie, ale nie można o tym nie wspomnieć – naukowcy podkreślili, że tak imponująca liczba bakterii znajduje się jeszcze chyba tylko w ludzkim kale.

Skąd biorą się one w gąbkach? Trafiają tam z jedzenia, naszej skóry i tego, co unosi się w powietrzu. Specyficzna, porowata struktura gąbek oraz stale panująca w nich wilgoć, jest wspaniałym siedliskiem dla różnych bakterii, które mogą wywoływać nieprzyjemne dolegliwości. Natomiast brzydki zapach starej gąbki to po prostu… odchody bakterii. Lepiej wymieniać gąbkę jak najczęściej!

Czy mycie naczyń gąbką jest bezpieczne? Prawda może was mocno zdziwić
Flickr
Czy mycie naczyń gąbką jest bezpieczne? Prawda może was mocno zdziwić
Zastanawialiście się kiedyś nad tym, co kryje się w waszej gąbce do naczyń? Pewnych rzeczy lepiej nie wiedzieć!

Czego używacie do mycia naczyń - gąbki czy szczotki? Jeden z tych przedmiotów jest pełen groźnych bakterii. Naukowcy z Norwegii zbadali przybory kuchenne codziennego użytku by sprawdzić, gdzie bakterii gromadzi się najwięcej. Rezultaty są wprost szokujące.  Czy mycie naczyń gąbką jest higieniczne? Niestety, odpowiedź na to pytanie brzmi krótko - nie. Z badania opublikowanego w Journal of Applied Microbiology wynika, że to właśnie gąbki do naczyń są siedliskiem bakterii w kuchni. Na szczotkach do szorowania naczyń bakterii jest znacznie mniej z jednego powodu - szczotki mają szansę wyschnąć po użyciu, w przeciwieństwie do gąbek, które są cały czas wilgotne. A wilgoć i ciepło to idealne środowisko dla różnych drobnoustrojów. W efekcie, w waszych gąbkach do naczyń mogą się znajdować takie bakterie, jak: Klebsiella pneumoniae - może powodować zapalenie płuc Escherichia coli - wywołuje gwałtowne w przebiegu schorzenia układu pokarmowego Proteus - odpowiada za zakażenia układu moczowego Campylobacter jejuni - powoduje ostre zapalenie jelit i żołądka Umycie gąbki nie pomoże  Jeżeli pomyśleliście, że może wystarczy po prostu wyczyścić porządnie gąbkę, którą myjecie naczynia, odpowiadamy - nic to nie da. Jak zauważa Trond Møretrø, naukowiec z Nofima (norweski instytut badań nad żywnością), praktycznie nie da się uniknąć rozwoju niebezpiecznych drobnoustrojów na gąbkach kuchennych. Jedynym rozwiązaniem jest jej codzienne wymienianie. Wniosek jest taki, że należy jak najczęściej wyrzucać gąbki i wymieniać je na nowe, by uchronić się przed ryzykiem zakażenia różnymi chorobami powodowanymi przez bakterie żyjące w gąbkach.  Czym lepiej myć - szczotką, czy gąbką? Z badań wynika, że choć zarówno gąbki jak i szczotki do naczyń są...

Włóżcie na 2 minuty do mikrofalówki gąbkę do czyszczenia naczyń
Własne
Włóżcie na 2 minuty do mikrofalówki gąbkę do naczyń. Nie uwierzycie, co stanie się ze zmywakiem
Słyszeliście kiedyś o tym prostym triku? Wykorzystajcie go, aby uniknąć poważnych problemów ze zdrowiem.

Czy wiecie, że gąbka do mycia naczyń jest jednym z najbrudniejszych przedmiotów w całym waszym domu? Gąbka jest nie tylko wilgotna, co ułatwia rozwój bakterii chorobotwórczych, ale także jest pokryta cząstkami jedzenia. Te czynniki sprawiają, że bakterie otrzymują wszystko, czego potrzebują do rozwoju. A to prosta droga do zatrucia. Jak prawidłowo dbać o gąbkę do mycia naczyń? Jak dbać o gąbkę do mycia naczyń? Przeczytajcie, jak prawidłowo dbać o gąbkę do mycia naczyń i co ile ją wymieniać, aby zmniejszyć ryzyko rozprzestrzeniania się patogenów przenoszonych przez żywność. Używajcie gąbki z mikrofibry. Kiedy następnym razem będziecie chcieli kupić nową gąbkę do naczyń, która zastąpi zużytą, kupcie gąbkę wykonaną z tego właśnie materiału. Skład takiej gąbki umożliwia szybkie wysychanie. Oznacza to, że gąbka z mikrofibry może nie pozostawać wilgotna po użyciu tak długo, jak zwykła gąbka celulozowa. A to oznacza mniejszą podatność na rozwój groźnych bakterii. Czyśćcie gąbki każdego dnia. Dbanie o czystość gąbki to podstawa. Czysta gąbka do naczyń zmniejsza ryzyko rozprzestrzeniania się bakterii w kuchni. Możecie w tym celu wykorzystać kuchenkę mikrofalową. Mikrofale to jedna z najskuteczniejszych metod czyszczenia gąbek. Wystarczy, że umieścicie całkowicie mokrą gąbkę w kuchence mikrofalowej na jedną do dwóch minut. Pamiętajcie, by dać jej czas do ostygnięcia, zanim ją wyjmiecie. Ta prosta metoda pomaga skutecznie pozbyć się wirusów, pierwotniaków i bakterii. Po myciu naczyń gąbką, pamiętajcie, by wycisnąć z gąbki jak najwięcej wody. Następnie przechowujcie gąbkę w miejscu, w którym może ona całkowicie wyschnąć, na przykład w małym stojaku na gąbki -  nigdy nie trzymajcie jej na dnie zlewu....

Co jest najbrudniejsze w domu? Nie uwierzylibyście, że to 1 z przedmiotów kuchennych
Sedes, dywan, wycieraczka - to zwykle przychodzi do głowy, jeśli mówimy o najbrudniejszych miejscach w domu. Kto by pomyślał, że na szczycie listy znajdziemy przedmioty kuchenne...

Dziennikarka magazynu The Sun, matka trojga dzieci, postanowiła zbadać, które z domowych przedmiotów uważanych zwykle za czyste, tak naprawdę są źródłem brudu i siedliskiem bakterii. Była w szoku. Wszystko wskazuje na to, że wy też będziecie. Co jest brudniejsze: ścierka do naczyń czy dziecięcy ręcznik? Lynsey Hope jest dziennikarką The Sun i matką, dbającą w domu o porządek i higieniczne warunki życia dzieci. Pewnego dnia, postanowiła przetestować wybrane przedmioty pod względem ich czystości. Zawiozła do laboratorium niektóre z nich. Były to rzeczy codziennego użytku, które często pierzemy, wymieniamy i uważamy za czyste. Badaniem zajęła się mikrobiolożka Melody Greenwood z laboratorium Microtech Services w Bournemouth. Sprawdziła ile bakterii znajduje się na poszczególnych przedmiotach. Sprawdzano obecność między innymi E.coli, a nawet gronkowca złocistego. Jak wypadły testy? Okazało się, że najgorzej wypadła… ściereczka do naczyń. Ścierka, którą używamy do wycierania umytych naczyń i wkładamy do szafki, żeby były czyste i gotowe do użycia, miała na sobie aż 4,2 miliarda bakterii, pomimo że była regularnie prana w temperaturze 60 st. Celsjusza. Kolejnym przedmiotem pod względem liczby bakterii był ręcznik, w który dzieci wycierały buzię i ręce. Na ręczniku było 1,8 miliarda bakterii, w tym tych, którzy rodzicie unikają jak ognia, bo nie tylko powodują bóle brzucha, biegunki i wymioty, ale mogą też prowadzić do odwodnienia. Chodzi o bakterie E.coli. Co jest brudniejsze gąbka do mycia naczyń czy poszewka na poduszkę? Porównanie gąbki do mycia naczyń i poszewki na poduszkę może być takim samym zaskoczeniem jak słynne, swego czasu wyniki badań, które ujawniły, że na ekranach smartfonów znajduje się 10 razy więcej...

Trzymacie gąbkę do naczyń w lodówce? Nie? To źle, czym prędzej ją tam włóżcie (po co?)
W każdej kuchni przy zlewie można znaleźć gąbkę. Ułatwia ona zmywanie ręczne i usuwa zabrudzenia na naczyniach. Jak się okazuje, takie akcesoria mają również inne ukryte funkcje.

Od kilku lat w domostwach królują zmywarki. To praktyczne rozwiązanie dla każdej gospodyni domowej, gdyż ułatwia ona codzienne funkcjonowanie i wyręcza przy zmywaniu góry, brudnych naczyń. Mimo posiadania takiego sprzętu, nadal wiele osób korzysta ze zlewu oraz gąbki. Ta druga jak się okazuje ma również inne funkcje, które ułatwiają codzienne życie. Kluczowa zmywarka Zmywarka idealnie sprawdza się przy większych ilościach brudnych naczyń oraz przy trudniejszych do umycia naczyniach. To świetne rozwiązanie, gdyż pozwala zaoszczędzić czas. Zajmuje w kuchni niewiele miejsca, a wiele osób obecnie nie wyobraża sobie bez niej życia. Codzienność bez zmywarki wydaje się być trudna do przyjęcia.  Klasyczna gąbka do zmywania Mimo ogromnej sławy zmywarek, wciąż w użyciu pozostają gąbki do zmywania. Są proste w użyciu i wystarczy do nich dodać jedynie odpowiedni płyn do zmywania naczyń. Ręczne zmywanie, co prawda wymaga trochę czasu oraz siły, by wyczyścić brudne naczynia, jednakże czasami jest niezastąpiona. Takie rozwiązanie sprawdza się przy szybkiej potrzebie posiadania konkretnego naczynia bądź pozwala ono umyć takie akcesoria, których nie można wkładać do zmywarki.  Gąbka w lodówce Wydawać by się mogło, iż gąbka jest wyłącznie przeznaczona do zmywania, zresztą jak wskazuje sama jej nazwa. Jednak ma ona również inne ukryte funkcje, które ułatwiają życie. Jednym z ciekawych patentów jest włożenie takiego produktu do lodówki. Oczywiście nie chodzi o brudną po użyciu gąbkę, ale o nowy egzemplarz. Taki trik pozwoli zachować dłuższą świeżość produktów przechowywanych w lodówce, a zwłaszcza owoców i warzyw! Gąbka idealnie pochłania wilgoć, dzięki czemu psucie się artykułów spożywczych jest oddalone w czasie. To świetna...