Gotowany ryż
Pixabay/Uwe Conrad
Newsy

Ugotujcie ryż w ten sposób, a zmniejszycie jego kaloryczność nawet o połowę

Ryż i jego właściwości to wiedza powszechna. Dziś trudno sobie wyobrazić gotowanie bez ryżu.
Aleksandra Jaworska
grudzień 30, 2020

W Azji ryż znaczy tyle, co w Europie chleb i ziemniaki. Produkt ten przydaje się także w diecie bezglutenowej i wszystkich dietach lekkostrawnych. Osoby dbające o linię chętnie sięgają po niego.

Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Ryż dobrze syci

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów ryżu. Najbardziej znany i najczęściej spożywany jest ryż biały. Pewnie często używacie go do przygotowywania ulubionych dań. Ze względu na długość ziarna ryżu wyróżnia się ryż: krótkoziarnisty (np. ryż perłowy do sushi), średnioziarnisty i długoziarnisty, np. jaśminowy i basmati.

Ryż to źródło błonnika pokarmowego

Jego najlepszym źródłem jest ryż brązowy, czarny i dziki. Ryż biały, ze względu na wysoki stopień oczyszczenia ziarna, jest znacznie uboższy w błonnik. Niską zawartością błonnika charakteryzuje się podobnie ryż paraboliczny, w którym składnik ten jest tracony w trakcie szlifowania ziaren.

Dzięki obecności błonnika pokarmowego ryż brązowy, czarny i dziki wpływa korzystnie na ośrodek głodu i sytości, zwiększając i wydłużając uczucie sytości po posiłku oraz poprawia funkcję jelit. Taki ryż sprawdzi się głównie w przypadku osób z otyłością. Dzięki ciemnym odmianom  ryżu zmniejszycie masę ciała. 

Ryż jest produktem bezglutenowym

Dlatego może być spożywany przez osoby z celiakią i nietolerancją glutenu. Dodatkowo ryż bogaty w błonnik może zapobiec rozwojowi cukrzycy typu 2 i może być wykorzystywany w diecie osób już chorujących na cukrzycę. Przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu LDL we krwi oraz zmniejszenia ryzyka wystąpienia raka jelita grubego. Ryż biały przyda się z kolei osobom cierpiącym na biegunki. Przynosi ulgę, kiedy trawienie działa jak rollercoaster.

Nietypowa metoda gotowania ryżu

Jak donoszą media internetowe badacz ze Sri Lanki odkrył metodę, która manipuluje składem chemicznym skrobi w ryżu. Jeżeli chcecie przeprowadzić podobny eksperyment w domu, dodajcie olej kokosowy tuż po zagotowaniu wody. Ugotujcie w niej ryż, a następnie włóżcie go do lodówki na 12 godzin.

Okazuje się, że gotowanie ryżu z olejem kokosowym może zmniejszyć wchłanianie kalorii o 10-12%, ale najnowsze badania mówią nawet o 50-60%. Metoda może działać również na innych odmianach ryżu. Badania prowadzone w tym kierunku jeszcze chwile potrwają. Jeśli jednak okażą się w pełni trafione, będzie to ogromny przełom w dziedzinie żywienia.

Komentarze
pieczeń z karkówki przepis
Wiech / gotujmy.pl
Newsy Lepszej nie kupicie w żadnym sklepie - ta domowa wędlina bije na głowę wszystkie inne
Pomysł na zdrową i pozbawioną konserwantów wędlinę? Domowej roboty pieczeń wieprzowa!
Katarzyna Wyborska
grudzień 30, 2020

Mięso jest bardzo zdrowe i trzeba je jeść – a już zwłaszcza powinno się podawać je dzieciom. Niestety, wędliny dostępne w sklepach pełne są ulepszaczy i konserwantów, które mogą wywoływać reakcje alergiczne, a do tego są po prostu niezdrowe. Dlatego warto samodzielnie przygotowywać je w domu! Choć wymaga to odrobiny pracy, to rezultaty są więcej niż zadowalające. Domowa wędlina jest bardzo smaczna, a najważniejsze jest to, że nie znajdują się w niej żadnej konserwanty ani inne składniki niewiadomego pochodzenia. Będzie wam bardzo smakować, bo w końcu sami wybierzecie do niej swoje ulubione przyprawy! Przepis na domową pieczeń z karkówki W roli domowych wędlin doskonale sprawdza się mięso wieprzowe, a zwłaszcza z karkówki! Do przygotowania pieczeni będziecie potrzebowali poniższych składników: 1 kawałek karkówki o wadze ok. 1,5 kg Pół szklanki bulionu 8 ząbków czosnku 1 duża cebula 3 łyżki musztardy Płaska łyżeczka cząbru Pół łyżeczki majeranku 1 łyżka czosnku granulowanego 1 łyżka soli gruboziarnistej 1 łyżeczka cukru 2 łyżki oliwy Przygotowanie Posiekajcie i wymieszajcie z solą 4 ząbki czosnku. Karkówkę umyjcie, osuszcie papierowymi ręcznikami i natrzyjcie czosnkiem z solą. Odstawcie na godzinę do lodówki.  W tym czasie musztardę, majeranek, cząber, 4 ząbki czosnku i czosnek granulowany oraz sól, cukier i oliwę wymieszajcie na gładką masę. Gdy wyjmiecie karkówkę z lodówki, natrzyjcie ją powstałą marynatą, owińcie folią spożywczą i ponownie odstawcie do lodówki na 2-3 doby. Po tym czasie oczyśćcie mięso z marynaty, ale jej nie wyrzucajcie! Przełóżcie ją do miseczki – zrobicie z niej sos. Karkówkę obwiążcie sznurkiem i podsmażcie na patelni na niewielkiej...

Przeczytaj