produkty które źle wpływają na jelita
Adobe Stock
Newsy

Te pokarmy niszczą wasze jelita. Na pewno większość macie w swojej kuchni

Właściwie funkcjonujące jelita to podstawa zdrowego organizmu i dobrego samopoczucia, eksperci nie mają co do tego wątpliwości. Niestety, w codziennej diecie większości Polaków nie brakuje produktów, które szczególnie szkodzą temu fragmentowi przewodu pokarmowego. Lepiej ich unikajcie!
Weronika Kępa
grudzień 23, 2020
Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Jelito cienkie

Jelito cienkie to najdłuższy odcinek przewodu pokarmowego. W organizmie dorosłego człowieka może osiągać nawet 6 metrów! To bardzo ważny element waszego organizmu. To właśnie dzięki niemu cenne składniki odżywcze ze spożywanych pokarmów są wchłaniane do krwioobiegu, rozprowadzane po organizmie, a następnie wykorzystywane do różnych procesów życiowych.

Jelito grube

Z kolei jelito grube to ostatni odcinek ludzkiego układu pokarmowego. To właśnie w nim resztki niestrawionego jedzenia przybierają formę kału, a następnie są wydalane z organizmu. Na tym jednak nie koniec. Jelito grube jest w stanie odzyskać nawet do 90 proc. wody z pożywienia, które do niego dociera, ale również nieco elektrolitów i soli mineralnych.

Nie ulega więc wątpliwości, że o jelita trzeba dbać. To one odpowiadają za prawidłowego funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Niestety, w polskiej kuchni istnieją pokarmy, które spożywane w dużych ilościach mogą wpływać na nie bardzo negatywnie.

Szkodliwa wieprzowina

Najpopularniejszym czerwonym mięsem w Polsce jest oczywiście wieprzowina. Niestety, jej regularne spożywanie, szczególnie w postaci smażonej lub grillowanej, zwiększa ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Eksperci apelują, by jeść ją stosunkowo rzadko. Zamiast wieprzowiny do diety warto włączyć ryby oraz białe mięso, najlepiej z indyka lub kury.

Niebezpieczny cukier dla jelit

Cukier, bez względu na jego rodzaj, stanowi pożywkę dla złych bakterii, drożdży oraz grzybów. Regularnie spożywane powodują wzdęcia oraz zaburzenia trawienia, które mogą prowadzić nawet do ostrego zapalenia jelit. Dodawanie go codziennie do herbaty czy kawy nie jest dobrym pomysłem.

Ciężkostrawny czosnek i cebula

Choć czosnek i cebulę dodaje się niemal do każdego dania w polskiej kuchni, w rzeczywistości wiele osób ma problem z ich przetrawieniem. Wszystko przez zawarte w nich fruktany. Produkty spożywane w dużej ilości mogą podrażniać wasze jelita i powodować nieprzyjemne wzdęcia oraz bolesne skurcze.

Komentarze
Zdrowe jelita
Pixabay/Martin Büdenbender
Zdrowie Jak zachować zdrowe jelita? O tych składnikach nigdy nie zapominaj w swojej diecie
Często mówi się o znaczeniu mikrobiomu jelitowego na ciało człowieka. Niektóre produkty pomagają utrzymać jego pracę na prawidłowym poziomie.
Aleksandra Jaworska
listopad 06, 2020

Jelita wpływają nie tylko na procesy metaboliczne. Ich prawidłowe funkcjonowanie może usprawniać pracę mózgu, serca, czy układu odpornościowego. Ma wpływ na skórę, wagę i poziom hormonów. Nie tylko jedzenie  Do zachowania stanu jelit w zdrowiu przyda się kilka zmian w obszarze nawyków żywieniowych. To co jest treścią naszego dnia, w równym stopniu wpływa na jelita co jedzenie. Tak samo ważny jest sen i obniżenie poziomu stresu .  Suplementy. Wymysł, a może ratunek? Wiedzę o jelitach warto poszerzyć terminem prebiotyki, które są niczym innym jak mikroorganizmami w nich występującymi. Dla zachowania równowagi flory jelitowej należy pamiętać o zdrowym odżywianiu. Nie mniej pomocna może się okazać dodatkowa suplementacja , czy sfermentowana żywność, jak: kapusta, kimchi, jogurt, czy tempeh. Te ostatnie są bogatym źródłem prebiotyków, tak ważnych w codziennej pracy jelit. Składnikowe must have Szczególnie istotne dla mikrobiomu jelit ważne są duże ilości rozpuszczalnego błonnika, który stymuluje wzrost pożytecznych mikroorganizmów. W codziennej diecie koniecznością powinny być także określone składniki odżywcze, takie jak: cynk witaminy A,C i E olej rybny L-glutamina Oprócz składników odżywczych, suplementacji i dbaniu o zdrowy poziom stresu podobnie kluczowe wydają się nawyki. Jelita lubią bowiem dokładne przeżuwanie i wolniejsze spożywanie posiłków. Co z kolei może pomóc w trawieniu i wchłanianiu niezbędnych wartości odżywczych. Najbardziej ekscytuje jednak fakt, że tych kilka zmian w naszej diecie pomaga błyskawicznie, we wszystkich aspektach zdrowia!   Źródło: Attune Health  

Przeczytaj