Sok pomidorowy
Pixabay/Dvinchanin
Newsy

Sok z pomidorów - dlaczego warto pić go regularnie? Korzyści są wręcz niebywałe

Pomidory to nie tylko cenne źródło potasu. Pijąc sok z pomidorów robicie duży ukłon w stronę zdrowia. Dlaczego sok pomidorowy jest niezbędny dla organizmu człowieka?
Aleksandra Jaworska
grudzień 28, 2020

Pomidor do Europy dotarł dopiero w XV wieku, po odkryciu Ameryki przez Krzysztofa Kolumba. Owoce pomidorów są spożywane pod różnymi postaciami. 

Znacie je na pewno w stanie surowym, jako składnik zup, sosów, sałatek, kanapek, potraw z kaszą i ryżem. Pomidory są też przetwarzane na soki, przeciery i koncentraty. Każdy rodzaj przetworzenia pomidora przysłuży się waszemu zdrowiu. Te warzywa to prawdziwa bomba witaminowa!

Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Sok pomidorowy to naturalny napój

Napój z pomidorów, zrobiony w domu poprzez zblendowanie warzyw i połączenie ich z niewielką ilością wody, to szklanka szerokiej gamy witamin, minerałów i silnych przeciwutleniaczy. Takie rozwiązanie ma więcej plusów niż minusów. Szczególnie, jeśli nie znaliście do tej pory imponujących właściwości tych zdrowych warzyw. Pamiętajcie, że do soku z pomidorów pasuje też seler, marchew oraz buraki. 

Jedna szklanka 100% soku pomidorowego w liczbach to:

  • Kalorie: 41
  • Białko: 2 gramy
  • Witamina A: 22% dziennego zapotrzebowania
  • Witamina C: 74% dziennego zapotrzebowania
  • Witamina K: 7% dziennego zapotrzebowania
  • Kwas foliowy: 12% dziennego zapotrzebowania

Sok pomidorowy to także magnez, mangan i potas. Jak widać, sok pomidorowy jest bardzo pożywny i zawiera wiele ważnych witamin i minerałów. Picie 1 szklanki soku pomidorowego zaspokaja codzienne zapotrzebowanie na witaminę C, konieczną w okresie jesienno-zimowym.

Pomidory są bogate w likopen 

Likopen to cenny przeciwutleniacz, który przeciwdziała zachorowaniom na nowotwory. Likopen jest szczególnie przyswajalny dla człowieka w formie poddanej termicznej obróbce. Mamy na myśli przetwory pomidorowe, koncentraty i przeciery. 

Spożywanie przetworów z pomidorów chroni komórki przed uszkodzeniami, obniża ryzyko zachorowania na raka prostaty, płuc czy piersi. Wyższe stężenie likopenu we krwi stwierdzano właśnie u osób spożywających przetworzone pomidory. 

W ciężkiej postaci raka jest ono niższe nawet o 63%. Różne badania wskazują również, że spożywanie dużych ilości pomidorów zmniejsza ryzyko rozwoju chorób układu krążenia. W grupie osób z dietą bogatą w likopen, obserwuje się wolniejsze odkładanie płytek miażdżycowych w naczyniach.

Witaminy z pomidorów są niezbędne dla zdrowego wzroku 

Pomidory to również doskonałe źródło witamin z grupy B, w tym kwasu foliowego i witaminy B6, które są ważne dla metabolizmu i wielu innych funkcji. Co więcej, kobiety które doświadczyły znacznego wzrostu stężenia likopenu we krwi chwaliły się zdecydowanym obniżeniem stężenia cholesterolu.

Sok pomidorowy może zmniejszyć ryzyko chorób przewlekłych

Badania wykazały, że dieta bogata w produkty pomidorowe, takie jak sok pomidorowy, mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia niektórych chorób przewlekłych. Pomidory od dawna związane są z poprawą m.in. kondycji serca. 

Soki dla osób starszych

Wiele osób starszych ma ograniczony dostęp do żywności. Niektórzy mają tendencję do jedzenia mniej pożywnych pokarmów. Sok pomidorowy może być wygodnym i smacznym sposobem na spełnienie wymagań dotyczących wielu składników odżywczych dla osób w starszym wieku. 

Komentarze
Danie jednorękawowe
dża/gotujmy.pl
Newsy Wciąż czujecie się przejedzeni po świętach? W takim razie zróbcie ten lekki obiad z rękawa
Ryby w panierce, smażone pierogi, tłuste śledzie i bigosy – święta mogą dać naszemu żołądkowi w kość. Czas na lekkie i dietetyczne jedzenie.
Hubert Rój
grudzień 28, 2020

Właśnie tak powinna prezentować się teraz wasza dieta. Jeżeli nie macie cierpliwości do detoksów i innego oczyszczania organizmu po wielkiej wyżerce, jaką były długie święta Bożego Narodzenia, warto przynajmniej odstawić na bok potrawy smażone. Dobrze byłoby także unikać przez jakiś czas tłustego jedzenia. Co w takim razie przygotowywać sobie i swojej całej rodzinie na obiad? Służymy radą. Dzisiaj polecamy wam przepis na mięso i warzywa pieczone razem w rękawie. Co takiego? Tak, wrzućcie do rękawa do pieczenia mięsa marchewkę i ziemniaki – będą mięciutkie  i niezwykle smaczne! Oprócz tego nie zapomnijcie o jednej przyprawie. Będzie nią w tym przepisie rozmaryn, najlepiej świeży. Gałązki tej aromatycznej rośliny nadadzą naszemu mięsu i warzywom niepowtarzalny aromat. Przepis na mięso i warzywa z rękawa Składniki Kawałek szynki wieprzowej, ok. 40 dag Majeranek suszony Sól i pieprz Cebula 2-3 ząbki czosnku Ok. 1 kg ziemniaków 3 spore marchewki Papryczka chilii lub zwykła papryka czerwona Tymianek suszony 1 łyżeczka oleju Gałązka świeżego rozmarynu Przygotowanie Mięso myjemy, następnie osuszamy i przyprawiamy solą, pieprzem i majerankiem w proszku. Wkładamy przygotowane mięso do rękawa piekarskiego. Cebulę kroimy w piórka, czosnek obieramy i przeciskamy przez praskę, ziemniaki obieramy i kroimy w małe kawałki. Podobnie postępujemy z marchwią i papryką. Doprawiamy warzywa do smaku, polewamy niewielką ilością oleju. Zamykamy wszystko w rękawie do pieczenia, na koniec wkładamy do środka gałązkę rozmarynu. Zamykamy rękaw, ale robimy w nim niewielki otwór. Pieczemy ok. godzinę w dobrze rozgrzanym piekarniku (200 st. C). Źródło: gotujmy.pl

Przeczytaj