Wegański smalec z fasoli
Gotujmy.pl
Newsy

„Smalec” z fasoli to pożywna i aromatyczna pasta na kanapki. Zrobicie go w 30 minut

Szukacie zdrowszej alternatywy tego kultowego smarowidła do kanapek? Będziecie zachwyceni tym smakiem!
Anna Urbańska
luty 15, 2021

Mimo że bardzo smaczny i prosty w przygotowaniu, tradycyjny smalec jest niestety też bardzo niezdrowy. Zawiera dużo tłuszczu, jest tuczący i często podajecie go pewnie ze sporą ilością soli, której nadmiar zdecydowanie szkodzi waszemu zdrowiu. Na szczęście mamy równie pyszną alternatywę.

Kotlety schabowe bez bułki tartej

Smalec z fasoli - przepis

To kanapkowe smarowidło jest naprawdę przepyszne! Zachwyci nawet największych tradycjonalistów w kuchni. Smalec z białej fasoli nie ustępuje smakiem tradycyjnemu smalczykowi, a do tego jest wegański i bardzo tani.

Składniki na pastę z fasoli:

  • 2 puszki białej fasoli
  • 2 cebule
  • Szczypta majeranku
  • Sól
  • Pieprz
  • Oliwa z oliwek lub olej rzepakowy

Przygotowanie smalcu z fasoli

  1. Odsączcie fasolę z zalewy na sicie. 
  2. Cebulę pokrójcie w drobne kostki. 
  3. Na patelni rozgrzejcie olej lub oliwę i przyrumieńcie na niej cebulę. 
  4. Fasolę przełóżcie do blendera i miksujcie, dodając oleju lub oliwy, aż do momentu, w którym uzyskacie pożądaną konsystencję. 
  5. Pastę przyprawcie solą, pieprzem i dużą ilością majeranku. Zmiksujcie jeszcze raz do połączenia składników. 
  6. Dodajcie zarumienioną cebulkę i dobrze wymieszajcie. Smacznego!

Jak przechowywać smalec?

Tak przygotowane smarowidło możecie włożyć do słoika i odstawić do lodówki. Będzie świeże przez kilka dni. Jeśli chcecie utrzymać jego świeżość na dłużej, polejcie powierzchnię olejem. Odetnie on dostęp do powietrza i nie powoli na rozwój pleśni. Przedłużycie dzięki temu trwałość smalcu.

Zobacz także

Zdrowa pasta z fasoli

Dlaczego takie smarowidło to lepszy wybór?

  • Tradycyjny smalec jest bardzo bogaty w tłuszcze nasycone, które niekorzystnie działają na zdrowie serca i całego układu krwionośnego. Tłuszcz używany do pasty z fasoli (olej rzepakowy lub oliwa z oliwek) jest znacznie zdrowszy, a dodatkowo jest go po prostu mniej.
  • W smarowidle regulujecie samemu ilość dodanej soli, a tradycyjny smalec zawiera jej po prostu naturalnie więcej.
  • Fasola jest zdrowa, zawiera wiele witamin, potasu i sporą ilość białka. Tego niestety nie można powiedzieć o słoninie, głównym składniku smalcu.
Komentarze