Robicie kompot ze świeżych owoców? Popełniacie duży błąd
Newsy

Robicie kompot ze świeżych owoców? Popełniacie duży błąd

Przestańcie gotować kompot ze świeżych owoców. To nie jest dobry sposób ich wykorzystania.

Truskawki, czereśnie, rabarbar, a niedługo porzeczki i agrest. Trwa sezon na świeże owoce. Jednym z ulubionych sposobów na ich wykorzystanie jest gotowanie kompotów owocowych. Kompot z truskawek czy rabarbaru to obowiązkowa pozycja na stole i towarzysz obiadów wielu Polaków. Niestety nie mamy dobrych informacji dla wielbicieli kompotów owocowych. Ich przygotowanie nie jest dobrym pomysłem.

Magda Gessler odpowiada na pytania

Dlaczego nie powinno się gotować kompotów?

To po prostu nie jest najlepszy sposób na wykorzystanie właściwości owoców sezonowych. Czereśnie, wiśnie, jagody, rabarbar i porzeczki to wszystko niezwykle cenne produkty spożywcze, które są prawdziwym bogactwem antyoksydantów i witamin. Niestety przy ich gotowaniu rozkłada się wiele witamin, które nie są odporne na temperatury.

Jednym z przykładów takich witamin jest słynna witamina C, która odgrywa w organizmie różnorodne role:

  • Przeciwdziała starzeniu
  • Poprawia odporność
  • Polepsza wygląd skóry, włosów i paznokci
  • Poprawia elastyczność skóry i działa przeciwzmarszczkowo
  • Wspiera zdrowie stawów i ich regenerację

Niestety witamina C nie jest odporna na temperaturę. Przy gotowaniu i wekowaniu traci się jej dużą część. Dlatego najlepiej spożywać sezonowe owoce na surowo. Są wtedy najcenniejsze. Zamiast gotować kompot, zróbcie na przykład zdrowy koktajl owocowy ze świeżych owoców. Dodajcie maślanki, kefiru lub mleka, a będzie on bardziej sycący.

Czy kompoty są bezwartościowe?

Nie oznacza to jednak, że kompoty są całkowicie pozbawione witamin i minerałów. Dalej przyswoicie z nich wiele cennych składników, po prostu nie wykorzystacie w 100% potencjału świeżych, sezonowych owoców. W domowym kompocie znajdować się będą przede wszystkim ważne dla zdrowia minerały, które przejdą z owoców do napoju. To na przykład wspierający serce potas lub ważny dla zdrowia całego organizmu magnez.

Pamiętajcie też, że to, czy kompot będzie tak naprawdę zdrowy zależy od ilości użytego cukru. Możecie spróbować robić kompoty bez cukru, albo dodawać do nich zdrowe zamienniki cukru, które smakują prawie identycznie, a są dostępne w każdym sklepie.

kompot z suszu
Adobe Stock
Newsy
Nigdy nie dodawajcie ich do kompotu z suszu. Straci swój smak i będzie niezdrowy
Przygotowywanie kompotu z suszu na Wigilię to jedna z najstarszych polskich tradycji. Przed laty napój warzony był z ususzonych samodzielnie bakalii. Dzisiaj, z uwagi na brak czasu, gospodynie coraz częściej sięgają po gotowe rodzynki, morele oraz daktyle. Niestety, to duży błąd!

Przyrządzany z gotowanych suszonych owoców kompot to istny rarytas. Niegdyś serwowano go zimą do każdego obiadu, dzisiaj pije się go jedynie raz do roku – podczas wigilijnej kolacji.  Kompot z suszu bardzo dobrze gasi pragnienie , zawiera dużo błonnika, witamin, potasu i żelaza. Mogłoby się więc wydawać, że jest niesamowicie zdrowy. Sprawa jest jednak nieco bardziej skomplikowana. Sklepowe suszone owoce to zły wybór O ile owoce, z których przyrządzacie kompot zostały zebrane z własnego sadu , a następnie ususzone w domowych warunkach, z pewnością napój wam nie zaszkodzi. Prawda jest jednak taka, że w niewielu domach przygotowuje się go z tak zaufanych produktów.  Nie jest tajemnicą, że ludzie żyją dzisiaj w ogromnym pośpiechu. Mało kto przygląda się etykietom i spędza czas na myśleniu o zdrowych i nieprzetworzonych produktach. Z reguły, jeśli coś wygląda zdrowo to uznajemy, że takie właśnie jest. Przecież, co złego mogą w sobie kryć suszone owoce! To podejście okazuje się zgubne. Bowiem znajdujące się na sklepowych półkach suszone owoce w rzeczywistości są żywnością mocno przetworzoną. W ich składzie można znaleźć mnóstwo konserwantów, olejów mineralnych, cukru, a także dwutlenku siarki. Ich spożywanie bardzo negatywnie wpływa na ludzki organizm. Te dodatki szkodzą waszemu zdrowiu Dodatek siarki ma przede wszystkim przedłużyć termin przydatności produktu. Związek nie tylko przyspiesza proces jego suszenia, ale również sprawia, że na owocach nie tworzy się pleśń . Siarkowanie wpływa także na wygląd bakalii – dzięki niemu wydają się pełniejsze, ładniejsze i dojrzalsze. Niestety, ten proces pozbawia owoców wszelkich cennych właściwości. Należy również pamiętać, że spożywanie na co dzień dużej ilości...

niezdrowa żywność
Flickr
Newsy
Zaskakujące, ale te produkty są mega niezdrowe, choć wszyscy myśleliśmy inaczej
Jecie te produkty ponieważ myślicie, że są zdrowe? Zdziwicie się, jak bardzo możecie być w błędzie!

Trendy zmieniają się cały czas – również w kwestii żywienia! Stale przeprowadza się badania nad żywnością, dzięki czemu naukowcy wciąż dokonują nowych odkryć. Jeszcze przed wojną wierzono, że cukier jest bardzo zdrowy i powinny go jeść w dużych ilościach zwłaszcza dzieci. Być może niektórzy z was pamiętają hasło reklamowe z tamtych lat, które brzmiało „Cukier krzepi”! A jeszcze kilkanaście lat temu dietetycy przekonywali, że niezdrowe są… jajka i osoby cierpiące na problemy z wysokim poziomem cholesterolu powinny jeść maksymalnie dwa jajka w tygodniu, a najlepiej nie spożywać ich w ogóle. Jednak niedawno przeprowadzone badania dowiodły, że jajka wręcz obniżają cholesterol i powinno się ich jeść jak najwięcej. Poznajcie mity, którymi owiane są popularne produkty uważane powszechnie za zdrowe – wcale nie są takie dobre, jak się wszystkim wydawało! Zdrowe, czy nie? Moda na różne produkty pojawia się i znika, ale wiedza o ich rzekomym dobrym wpływie na zdrowie na długo zakotwicza się w świadomości wielu osób. Czasami dopiero po latach ze zdziwieniem pewnie odkryliście, że niektóre produkty są niezbyt zdrowe, a jedliście je w przekonaniu, że dobrze postępujecie. Poniżej przygotowaliśmy dla was spis produktów, które wcale nie są dobre dla waszego zdrowia! Syrop z agawy – to w ostatnim czasie bardzo popularny słodzik, zalecany jako zamiennik cukru. Okazuje się jednak, że wcale nie jest od niego zdrowszy. Co więcej, skład syropu jest gorszy od cukru! Choć jest nieco mniej przetworzony niż cukier, nie czyni go to zdrowszym. Pełnoziarniste produkty – pewnie wielu z was w trosce o zdrowie kupuje pełnoziarnisty makaron lub pieczywo. Niestety, producenci tych produktów nie są do końca szczerzy wobec swoich klientów! Produkty...

zupa owocowa
Gotujmy.pl
Newsy
Zupa owocowa – klasyk czasów dzieciństwa. Jeden składnik sprawi, że będzie smakowała nieziemsko
Talerz zupy owocowej to nieodłączne wspomnienie z dzieciństwa. Jeżeli masz dzieci i pragniesz odtworzyć na nowo zapomniany już nieco smak tradycyjnej owocowej zupy, skorzystaj z naszego przepisu. Maluchy będą wniebowzięte!

Zupa owocowa to wspomnienie z dzieciństwa wielu z nas. Zazwyczaj podawała nam ją ukochana mama lub babcia. Latem zupę tę robiły ze świeżych owoców – malin, wiśni lub truskawek. Po zamrożeniu owoce te można było wykorzystać do przygotowania zupy owocowej jesienią lub zimą. Często z domowej roboty zacierką. Jak przygotować przepyszną zupę owocową? Podpowiadamy! Zupa truskawkowa z makaronem i miętą truskawki 1 kg woda 1,5 litra kisiel truskawkowy 1 łyżka czubata makaron 150 g śmietana 2 łyżki mięta suszona do smaku Przygotowanie Obierz truskawki z szypułek i opłucz je, a następnie przełóż do garnka, zalej wodą i ugotuj, jak na kompot. Podczas gotowania do smaku możesz dodać suszoną miętę. Jeśli nie masz truskawek w wersji świeżej, możesz użyć zamrożonych. Czy wiesz, że truskawki są bardzo korzystne dla zdrowia? Niezależnie od tego, czy są świeże czy mrożone, truskawki mają wiele właściwości zdrowotnych. Te cudownie słodkie i soczyste letnie owoce mają ochronne działanie na serce, zwiększają poziom dobrego cholesterolu i obniżają ciśnienie krwi. Bogate w witaminy, błonnik i szczególnie wysokie poziomy przeciwutleniaczy zwanych polifenolami, truskawki są niskokalorycznym pożywieniem, które nie zawiera sodu, tłuszczu ani niezdrowego cholesterolu. Truskawki: zwiększają odporność dzięki witaminie C pomagają utrzymać zdrowy wzrok zmniejszają ryzyko zachorowania na raka poprawiają sprężystość i elastyczność skóry obniżają poziom cholesterolu zmniejszają uciążliwe stany zapalne regulują ciśnienie krwi pomagają w kontrolowaniu wagi są świetne w okresie prenatalnym Jedz je na surowo lub w zupie owocowej i ciesz się ich wspaniałym smakiem.  Źródło: Gotujmy.pl  

syrop z pigwy do herbaty
Adobe Stock
Newsy
Ten przepyszny syrop do herbaty to gwarancja zdrowia. Wykorzystaj ten popularny owoc
Choć pigwa to z natury cierpki w smaku owoc, przygotowany na jej bazie syrop z pewnością przypadnie ci do gustu. Bowiem regularne spożywanie tej mikstury nie tylko sprawi frajdę twoim kubkom smakowym, ale również bardzo korzystnie wpłynie na twoją odporność.

Owoce pigwy znane są ze swoich niesamowitych właściwości zdrowotnych. Ich regularne spożywanie nie tylko poprawia odporność organizmu, ale również pomaga oczyścić przewód pokarmowy, poprawia apetyt, regeneruje wątrobę, zapobiega wymiotom, biegunce , a także wzdęciom. Pigwa stanowi silną broń w walce  z chorobą, jednak spożywanie jej nie musi być spowodowane osłabieniem organizmu. Z powodzeniem możesz włączyć ten owoc do swojej codziennej diety . Z pewnością nie pożałujesz tej decyzji. Jednak, aby dobrze smakował, najlepiej przygotować z niego pyszny syrop do herbaty! Przepis na pigwę w syropie Będziesz potrzebować 1 kilogram owoców pigwy 700 gramów cukru Przygotowanie Owoce pigwy dokładnie umyj, a następnie przekrój i usuń z ich wnętrza gniazda nasienne. Tak przygotowane owoce pokrój na bardzo małe kawałki (im mniejsze tym łatwiej będzie je dodać do herbaty i wypić wraz z nią). Pokrojone owoce umieść w dowolnej misce, a następnie zasyp je warstwą cukru i dokładnie wymieszaj. Miskę nakryj ścierką i umieść w chłodnym, zacienionym miejscu, na przykład w domowej spiżarni, na 7 dni. Co jakiś czas zaglądaj do owoców, aby je przemieszać. Po upływie 7 dni owoce powinny puścić sok, a cukier całkowicie się rozpuści. To znak, że pigwa w syropie jest już gotowa. Przełóż ją więc do małych słoików i przechowuj w piwnicy, spiżarni, bądź innym chłodnym i ciemnym miejscu. Tak przygotowaną pigwę możesz z powodzeniem dodawać do herbaty. Syrop nie tylko wzbogaci jej smak, ale również sprawi, że twój organizm będzie mniej podatny na wszelkie przeziębienia.