Podatek początkowo miał dotyczyć tylko napojów, które w swoim składzie zawierają cukier lub inne substancje słodzące. Okazuje się jednak, że nowe zapisy odbiją się również na osobach prowadzących zdrowy tryb życia. 

Czym jest podatek cukrowy i ile wynosi?

Od początku 2021 roku do cen napojów zawierających cukier, doliczane są opłaty w dwóch kategoriach – stałej i zmiennej. Pierwsza z nich wynosi 50 groszy za każdy litr słodzonego napoju i kolejne 10 groszy za litr, jeśli produkt zawiera kofeinę lub taurynę. Z kolei opłata zmienna wynosi 5 groszy za każdy gram napoju, który zawiera ponad 5 gramów cukru.

Mimo iż nowe zasady obowiązują dopiero od 5 dni, wyższe ceny już dały się we znaki wielu fanom kolorowych napojów. Okazuje się bowiem, że stawki za niektóre z nich wzrosły nawet o 4 złote za półlitrową butelkę! To wywołało niemały szok i konsternację wśród kupujących.

Niejednoznaczne zapisy ustawy

Jak informują polskie portale, zapisy ustawy nie są jednoznaczne i gubią się w nich nawet przedsiębiorcy. 

Zobacz także:

W jednym miejscu w przepisach jest mowa o tym, że podatek ma być naliczany od całego cukru w produkcie, a w innym miejscu, że tylko od dodanego. Pojawia się więc pytanie, jak go ustalić w przypadku piw typu radler – stwierdził w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną" Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Browarów Polskich. 

Zaskakującym jest fakt, że podatek cukrowy może również wpłynąć na podwyżki cen... wody mineralnej. Ta, choć nie zawiera w swoim składnie żadnych słodzików, będzie idealnym narzędziem do poprawienia konkurencyjności drożejących napojów. 

Podrożeje nawet woda mineralna

Powodów takiej sytuacji jest kilka. Po pierwsze - część popularnych marek wód mineralnych należy do dużych koncernów produkujących napoje słodzone. Te, chcąc uniknąć znaczących spadków w sprzedaży swoich produktów, będą musiały szukać sposobu na wyrównanie dochodów. Bowiem woda, nawet po podwyżce, wciąż będzie tańsza niż napój gazowany przed podwyżką.

Nie ulega wątpliwości, że podwyżka cen napojów słodzonych samoistnie zwiększy popyt na wodę. Dlatego firmy produkujące oba te produkty, będą mogły operować cenami tak, by było to dla nich jak najbardziej korzystne. Zwiększając cenę wody o ok. 5-8 proc., będą mogli zredukować podwyżki cen napojów gazowanych.