Szczecinek to piękne miasto, położone między lasami i jeziorami. Niestety, ostatnie wiadomości raczej nie przyniosą mu dobrej sławy! Okazało się, że Sanepid wykrył wiele nieprawidłowości w sklepach, piekarniach i restauracjach działających w Szczecinku. Zwłaszcza teraz, w trakcie pandemii koronawirusa, lokalne służby sanitarne mają pełne ręce roboty.

Brud w sklepach i przeterminowane jedzenie

Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Szczecinku przeprowadziła w ostatnim czasie 215 kontroli. W części kontrolowanych obiektów stwierdzono szereg nieprawidłowości:

Najczęstszymi uchybieniami w skontrolowanych zakładach były:  niewłaściwy stan sanitarno–higieniczny w zakładzie – brudne powierzchnie i urządzenia,  przechowywanie środków spożywczych w nieodpowiedniej temperaturze, w tym środków spożywczych wymagającej zachowania ciągłości łańcucha chłodniczego,  niezachowanie segregacji masy towarowej,  wprowadzanie do obrotu żywności po upływie daty minimalnej trwałości bądź terminu przydatności do spożycia, brak wdrożonych procedur systemu HACCP.

Zwłaszcza przechowywanie żywności w nieodpowiedniej temperaturze jest bardzo niebezpieczne – wystarczy sobie wyobrazić mięso leżące wiele godzin poza lodówką w wysokiej temperaturze. To samo dotyczy mrożonek, które przez nieodpowiednie przechowywanie mogłyby się rozmrozić. Przypominamy, że jedzenia nie wolno ponownie zamrażać, ponieważ grozi to groźnymi dla zdrowia konsekwencjami.

Kary od Sanepidu

Właściciele skontrolowanych w Szczecinku lokali, które nie przestrzegały zasad sanitarnych, musieli zapłacić mandat w wysokości 2100 złotych. Mandaty dostali właściciele:

Zobacz także:

  • 1 supermarketu
  • 3 sklepów spożywczych
  • 2 piekarni
  • 1 zakładu małej gastronomii

Czujni klienci sklepów

Nieprawidłowości w sklepach czy restauracjach nie są wykrywane tylko przy okazji kontroli Sanepidu. Swoje skargi mogą zgłaszać także klienci tych placówek. Do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Szczecinku w ubiegłym roku wpłynęło aż 27 skarg. Dotyczyły one supermarketów, sklepów spożywczych, restauracji, piekarni, a nawet hurtowni spożywczej. Klienci zgłaszali takie nieprawidłowości jak brud w pomieszczeniach, sprzedaż przeterminowanej żywności, przechowywanie produktów spożywczych poza lodówkami i zamrażarkami, a także brak zachowania odpowiedniej higieny przy sprzedaży żywności – zarzut ten dotyczył przede wszystkim nienoszenia maseczek przez pracowników oraz braku możliwości dezynfekcji rąk.

Czytaj także: