cena przy kasie wyzsza niz na polce
AdobeStock
Newsy

Produkt przy kasie ma wyższą cenę niż na półce? Mało kto wie, co w tej sytuacji zrobić. Wiedzieliście o tym?

Gdy w sklepie dochodzi do nieporozumień, z pomocą przychodzą prawa konsumenta. Sprawdźcie, jak je wykorzystać w różnych sytuacjach.

Niejednokrotnie zdarzyły się wam pewnie podczas zakupów nieprzyjemne sytuacje, gdy doszło do różnych nieporozumień. Niektóre sklepy nie chcą przyjmować reklamacji lub zwrotów albo każą płacić za produkty więcej, niż wskazuje cena na półce. Nie dajcie się oszukać! Pamiętajcie o tym, że przysługują wam prawa konsumenta. Dowiedzcie się, jak postępować w takich sytuacjach.

Magda Gessler odpowiada na pytania

Sklep nie przyjmuje reklamacji

Czasami sklepy nie chcą w ogóle przyjąć produktu na reklamację, argumentując to na różne sposoby. Za powód odmowy podaje się często fakt, że produkt był na wyprzedaży i nie można go już zwrócić. W takiej sytuacji skontaktujcie się z rzecznikiem konsumentów, który bezpłatnie udzieli wam pomocy.

Przeszukanie torebki lub plecaka

Zdarzyło się wam, że wchodząc do sklepu lub wychodząc z niego, niechcący włączyliście alarm w bramkach przy wejściu? Jeśli ktoś z obsługi żąda od was okazania zawartości torebki lub plecaka, pamiętajcie o tym, że nie musicie tego robić. Poproście o sprawdzenie, czy zakupione przez was produkty zostały rozkodowane – zdarza się, że pracownik pominie zabezpieczenie przez pomyłkę. Natomiast jeśli uruchomiliście alarm wchodząc do sklepu, to sprawa jest oczywista i zwykle obsługa sklepu w takiej sytuacji rezygnuje z przeszukania.

Wyższa cena produktu przy kasie

Nie ma chyba sytuacji bardziej podnoszącej ciśnienie niż ta, gdy podchodzicie do kasy z zakupami i okazuje się, że produkt który wybraliście ze względu na jego niską cenę, po skasowaniu kosztuje o wiele więcej! Co wtedy należy zrobić?

Pamiętajcie, że jako klienci macie prawo kupić produkt za korzystniejszą cenę. Jeżeli na półce cena była nieaktualna, to jest to wina obsługi sklepu, a nie wasza. Nie macie obowiązku sprawdzać, czy cena na półce zgadza się z tą w systemie. Dlatego nawet, jeżeli przy kasie okaże się, że produkt jest o wiele droższy niż wskazała cena na półce, to macie prawo zapłacić mniej. Pamiętajcie o swoich prawach!

Zawyżone i niewłaściwe ceny w sklepach? To niemal norma w polskich sklepach. Mamy raport UOKIK-u
Adobe Stock
Newsy
Zawyżone i niewłaściwe ceny? To niemal norma w polskich sklepach. Mamy raport UOKIK-u
Typowy obrazek w naszych sklepach: pod produktem na półce w ogóle nie ma ceny lub jest etykieta cenowa innego produktu. Sprzedawcy zwykle nawet nie reagują. A jak reaguje na to Inspekcja Handlowa?

Zdarzyło wam się zaczepić w markecie sprzedawcę przemykającego pomiędzy regałami i zwrócić uwagę, że na półkach znajdują się niewłaściwe ceny? Najczęstsza reakcja jaką wtedy obserwujemy, to wzruszenie ramionami lub rada, żeby sprawdzić sobie cenę w czytniku cen, na drugim końcu sklepu. Po ostatniej kontroli Inspekcji Handlowej, sklepy zapłacą za to 350 tysięcy zł kary. Wystawiono 449 mandatów dla sklepów i punktów usługowych . Czego konkretne dotyczyły przewinienia? Wyniki kontroli sklepów prowadzonej przez Inspekcję Handlową Urząd Ochrony Konkurencji i konsumentów co roku zleca Inspekcji Handlowej prowadzenie kontroli w sklepach. Badanie ma na celu sprawdzenie czy właściciele sklepów i punktów usługowych przedstawiają ceny towarów oraz usług w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości klientów. Z raportu za I półrocze 2021 roku wynika, że stan etykiet cenowych w sklepach jest bardzo zły. W co drugim punkcie odkryto nieprawidłowości w informowaniu o cenach, które wprowadzały klientów w błąd. Na 1530 skontrolowanych sklepów i lokali usługowych, w 816 czyli w 53% miejsc, odkryto błędy w komunikacji tej najważniejszej cechy produktu leżącego na półce. Przedmiotem badania była nie tylko liczba marketów, w których odkryto uchybienia, ale też część towaru którego dotyczyły błędy. Inspekcja Handlowa skontrolowała 280 tysięcy partii towaru i tu zakwestionowano sposób oznakowania w co 7 partii. Z kolei w 1022 sklepach stwierdzono, że 5% towarów miało zawyżona cenę podczas kasowania zawartości koszyka przy kasie, w stosunku do ceny znajdującej się na półce. Nieprawidłowości obejmowały przede wszystkim: brak ceny produktu niewłaściwą wartość, w tym...

Nie tylko Biedronka! W tych sklepach też źle oznaczają towar. Uważajcie!
AdobeStock
Newsy
Nie tylko Biedronka! W tym sklepie też źle oznaczają towar. Uważajcie!
Błędna cena lub brak informacji o kraju pochodzenia produktów – kolejne sklepy znajdują się na celowniku UOKiK z powodu tych nieprawidłowości.

Przynajmniej raz w życiu każdemu zdarzyła się sytuacja, w której przy kasie towar okazywał się być droższy, niż wskazywała cena podana na półce. Taka sytuacja zwykle wynika ze złej organizacji w sklepie – jeden z pracowników nie zdążył zmienić etykiet z cenami i klienci zostali wprowadzeni w błąd. Pamiętajcie, że wówczas macie prawo do kupienia towaru za cenę, która znajdowała się na półce! Jednak niektóre sklepy wydają się celowo stosować takie zabiegi, żeby klienci płacili więcej za zakupy. Sprawdźcie. Kara dla Biedronki od UOKiK Niedawno pisaliśmy o tym, że sieć sklepów Biedronka dostała karę od UOKiK za utrudnianie klientom składania reklamacji oraz nieprawidłowe oznaczanie towarów. W oficjalnym oświadczeniu sieć tłumaczy się tak: Biorąc pod uwagę skalę działalności naszej sieci – ponad 3 tys. sklepów, blisko 70 tys. pracowników, ponad 4 mld odwiedzin klientów w okresie od 2017 r. do lipca 2020 r. – nie możemy wykluczyć indywidualnych przypadków, w których niezamierzony błąd ludzki doprowadził do braku ceny lub braku jej natychmiastowej aktualizacji. W trosce o naszych klientów podjęliśmy zdecydowane, znacznie wykraczające poza rynkowe standardy, działania mające na celu ograniczenie liczby tego typu przypadkowych błędów. Już teraz widzimy pozytywne efekty wdrażanych rozwiązań Tłumaczeniem był zbulwersowany Tomasz Chróstny, który jest prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: Sieć Biedronka co najmniej od 2016 r. na dużą skalę naruszała podstawowe prawa konsumentów. Chodzi o ich zbiorowe interesy, dlatego UOKiK musiał wkroczyć bezpośrednio. W porównaniu do uchybień innych sieci, mamy do czynienia z przepaścią. Tłumaczenie się skalą działalności jest absolutnie...

Skandaliczne praktyki sklepów. 9-latek z Olsztyna popłakał się przy kasie. Chciał tylko kupić lody
Adobe Stock
Newsy
Skandaliczne praktyki sklepów. 9-latek z Olsztyna popłakał się przy kasie. Chciał tylko kupić lody
Nie ma co owijać w bawełnę. Do takich sytuacji jak ta z Olsztyna nie powinno dochodzić. 9-letni chłopczyk rozkleił się przy kasie, kiedy przyszło do zapłaty za wybrane słodkości. Dlaczego? Cena słynnych lodów Ekipy wzrosła do monstrualnych rozmiarów.

To wyjście do sklepu dla tego małego Olsztynianina zapadnie w pamięci na długo. 9-latek nabrał ochoty na zimny deser. Zgodnie z obowiązującą modą wśród najmłodszych, chłopiec zdecydował się na zakup lodów Ekipy Friza firmy Koral. Kiedy mały fan youtubera Friza i jego kolegów podszedł do kasy z kilkoma lodami sygnowanych wizerunkiem swoich ulubieńców, jego radość na smaczny deser szybko przerodziła się w czystą rozpacz. Dlaczego sklep doprowadził do rozpaczy małego chłopca? Poszło oczywiście o cenę lodów Ekipy. Za 8 lodów chłopczykowi w jednym ze sklepów Lewiatan policzono aż 80 zł. Z wielkiej lodowej uczty wyszły nici. 9-latek miał przy sobie zaledwie 10 zł i nie spodziewał się aż tak wygórowanej ceny lodów. W tym miejscu należy jasno i wyraźnie zrzucić winę za całe zaistniałe zamieszanie na sklep, który nie oznaczył właściwie ceny swojego produktu na półce w zamrażarce z lodami. Nieświadomy chłopiec miał prawo do takiej, a nie innej reakcji. Firma Koral odcina się od podwyżek cen swoich lodów O całej sytuacji lokalne media poinformowała zszokowana matka chłopczyka, która opowiedziała olsztyński gazecie o telefonie, który odebrała od zapłakanego i wstrząśniętego syna. Nic w tym dziwnego – o rosnących cenach lodów Ekipy było głośno od dłuższego już czasu. Tego typu praktyki odradzał producent zimnego deseru, czyli firma Koral. To dość rzadka praktyka w branży spożywczej, ale producent postanowił jasno i wyraźnie zasugerować cenę wszystkim zainteresowanym. Jednocześnie Koral zdystansował się od nakłania wysokich marż na swoje produkty. Zobaczcie sami w jaki sposób swoją sugerowaną cenę przedstawił producent lodów Ekipy, czyli firma Koral: Niezrozumiany fenomen lodów Ekipy i reakcje dzieci...

jak sprawdzić czy mięso jest świeże
AdobeStock
Newsy
Jak sprawdzić świeżość towaru na dziale mięsnym? Zastosujcie 1 trik i wszystko będzie jasne
Supermarkety stosują mnóstwo sztuczek, które sprawiają, że sprzedawane tam produkty, wydają się być wyjątkowo atrakcyjne. Jak jest naprawdę i jak nie dać się na to złapać?

Handlowcy nieustannie pracują nad tym co zrobić, by klienci kupili w sklepach jak najwięcej produktów. Stosowanie różnych technik wpływających na konsumentów, dostało swoją własną nazwę (merchandising) i napisano na ten temat wiele podręczników. Nawet nie zdajecie sobie sprawy, jak dobrze przemyślany jest każdy metr kwadratowy dowolnego supermarketu! Specjaliści projektują cały sklep od wyboru kolorów, przez ustawienie regałów, półek, dobór oświetlenia czy muzyki. Dowiedzcie się, jakie sztuczki są stosowane, by skłonić was do kupienia jak największej ilości produktów i jak nie dać się na nie złapać! Triki marketingowe w sklepach Specjaliści od zachowań klientów doskonale wiedzą, jak na was wpłynąć. Używają różnych sztuczek i sposobów, które mają sprawić, że zrobicie o wiele większe zakupy niż planowaliście. Niektóre z tych trików czasami podchodzą wręcz pod oszustwo, dlatego lepiej dobrze je poznać, by być bardziej świadomym konsumentem. Poznajcie niektóre z nich. Ustawienie regałów Badacze zachowań konsumentów w sklepach dowiedli, że ludzie wchodząc do sklepu automatycznie patrzą najpierw w prawą stronę. To właśnie dlatego najczęściej na prawo od wejścia znajdują się bardzo atrakcyjne towary, choć część sklepów po prostu ustawia w tym miejscu na przykład koszyki, żeby klienci nie musieli ich szukać. Innym trikiem związanym z odpowiednim rozstawieniem regałów w sklepie, jest znajomość ścieżki klientów. Badacze obserwują sposób, w jaki ludzie poruszają się po sklepie i dzięki tej wiedzy mogą tak zaplanować rozstawienie regałów z różnymi kategoriami produktów, by zmusić was do przejścia przez cały sklep. Zauważyliście, że często dział z pieczywem znajduje się dość...