jedzenie kiwi pomaga na sen
Adobe Stock
Newsy

Problemy ze snem? Jedzcie ten owoc na godzinę przed położeniem się spać, a zaśniecie jak susły

Ten niepozorny owoc znany jest ze swoich właściwości zdrowotnych. Niewiele osób jednak wie, że ma jeszcze jedną supermoc - pomaga na sen.
Karolina Stępniewska
kwiecień 16, 2021

Ma bardzo dużo witaminy C i E, pomaga walczyć z infekcjami, zawiera też błonnik i potas - jest więc dobre dla serca. Badania wykazały, że jedzenie tego owocu jest wskazane u dzieci z problemami górnych dróg oddechowych. Nic dziwnego, że specjaliści uznali, że kiwi to najzdrowszy owoc świata. Okazuje się jednak, że kiwi ma jeszcze jedną właściwość, o której słyszy się dużo rzadziej.

Magda Gessler odpowiada na pytania

Kiwi na dobry sen

Naukowcy z Tajwanu przyjrzeli się, jak codzienne jedzenie owoców kiwi wpływa na jakość i długość snu. Okazało się, że wśród badanych doświadczających problemów ze snem, zjadanie 2 kiwi na godzinę przed położeniem się spać, znacząco poprawiło jakość ich snu. Spali dłużej, rzadziej budzili się w nocy i szybciej zasypiali. Przyczyny upatruje się w przeciwutleniaczach i wysokiej zawartości serotoniny, której niedobory powodują nie tylko depresję, ale też problemy ze snem i zasypianiem.

Jak łatwo obrać kiwi?

Niektórzy tną owoc na pół i wyjadają miąższ łyżeczką. Inni obierają kiwi ze skórki i kroją owoc na plasterki. Jeśli chcecie łatwo obrać kiwi, odetnijcie oba końce, a później wsuńcie łyżkę pod skórkę i obracając owoc dookoła łyżki, pozbądźcie się skórki.

Zobaczcie na tym filmie, jakie to łatwe:

Inne owoce dobre na sen

Kiwi to nie jedyny owoc, który pomoże wam zasnąć i przespać noc. Wybierajcie te owoce i warzywa, które zawierają dużo potasu i magnezu:

Waszym sprzymierzeńcem w walce z bezsennością będą też produkty bogate w wapń, np. nabiał, soja, orzechy, migdały, produkty pełnoziarniste.

Zobacz także

Co jeszcze pomoże wam zasnąć?

Odpowiednie jedzenie przed snem to nie wszystko, możecie sobie pomóc, trzymając się tych wskazówek:

  • idźcie na wieczorny spacer
  • unikajcie czarnej herbaty i kawy na ok. 6 godzin przed snem, wybierajcie zamiast tego rumianek lub melisę
  • obniżcie temperaturę w sypialni - nie powinna przekraczać 19-20ºC
  • wietrzcie sypialnię przed snem
  • unikajcie patrzenia w ekrany komputerów i telefonów na 2 godziny przed położeniem się spać - niebieskie światło, które emitują, zaburza wydzielanie melatoniny
  • kładźcie się spać zawsze o tej samej porze.

I oczywiście nie zapomnijcie o zjedzeniu dwóch owoców kiwi! 

źródło: Lin HH, Tsai PS, Fang SC, Liu JF. Effect of kiwifruit consumption on sleep quality in adults with sleep problems. Asia Pac J Clin Nutr. 2011;20(2):169-74. PMID: 21669584 [dostęp online: 16.04.2021]  

Czytaj także:

Komentarze