Pomagają przy wysokiej temperaturze, biegunce i bólu miesiączkowym. Rosną wszędzie
AdobeStock
Newsy

Pomagają przy wysokiej temperaturze, biegunce i bólu miesiączkowym. Rosną wszędzie

Rosną dziko w lasach i na przydomowych krzakach. Maliny zawierają prawdziwe bogactwo witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Dlaczego warto je jeść? Korzyści są wprost nieocenione!

Sezon na maliny trwa od maja aż do września, ale właśnie teraz możemy natrafić na najbardziej wartościowe owoce. Niektórzy uprawiają krzaki malin tuż przy domu, inni zrywają je w lesie. Możemy też oczywiście kupić gotowe maliny w warzywniaku. Dlaczego warto jeść te owoce?

Magda Gessler odpowiada na pytania

Na co pomagają maliny?

Maliny zawierają prawdziwy ogrom witamin i minerałów, przez co mają potężne działanie prozdrowotne. Kiedy zerwiecie je z krzaka, koniecznie pamiętajcie, by je umyć a następnie możecie się nimi zajadać do woli. Dlaczego warto jeść maliny?

Pomagają przy biegunce

Liście malin znane są ze swojego działania ściągającego, przeciwbakteryjnego i przeciwzapalnego. Dzięki obecności garbników hamują rozwój bakterii jelitowych oraz łagodzą dolegliwości biegunkowe.

Zmniejszają ryzyko chorób serca

Z uwagi na wysoką zawartość potasu, maliny pomagają regulować ciśnienie krwi i bicie serca, dzięki czemu zmniejszają ryzyko chorób serca. Owoce te są również bogate w minerały, w tym żelazo, miedź i mangan, które sprzyjają produkcji czerwonych krwinek.

Mają działanie napotne i przeciwgorączkowe

Zarówno owoce, łodygi, jak i liście malin, mają działanie napotne i przeciwgorączkowe. Napar z suszu owocowego i liści wykorzystuje się w stanach gorączkowych oraz w przebiegu chorób wirusowych i bakteryjnych.

Zobacz także
Te 3 grupy osób nie powinny jeść truskawek. Mogą im bardzo zaszkodzić

Te 3 grupy osób nie powinny jeść truskawek. Mogą im bardzo zaszkodzić

Wyrzucacie liście wiśni? Są bardzo zdrowe i pomagają ukoić ból mięśni

Wyrzucacie liście wiśni? Są bardzo zdrowe i pomagają ukoić ból mięśni

Pomocne przy odchudzaniu

Maliny są bogate w błonnik pokarmowy i mangan. Owoce te spowalniają proces trawienia, sprawiając, że po ich zjedzeniu dłużej czujemy sytość. Przeciwdziałają też odwodnieniu z uwagi na wysoką zawartość wody i potasu.

Profilaktyka antynowotworowa

Czy wiecie, że maliny mają jedno z najwyższych stężeń przeciwutleniaczy spośród wszystkich owoców na świecie? A te, jak wiadomo, znane są z tego, że zmniejszają ryzyko zachorowania na raka Owoce te zmniejszają również stany zapalne dzięki zawartym w nich fitoskładnikom. Występujący w malinach kwas elagowy ma silne działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne, przeciwnowotworowe i przeciwwirusowe.

Łagodzą bóle miesiączkowe

Macie bolesne miesiączki? Zacznijcie jeść maliny. Owoce te zawierają składniki, które powodują nieznaczny rozkurcz mięśni gładkich, m.in. w macicy, dzięki czemu miesiączki przebiegają łagodniej.

Wzmacniają odporność

Z uwagi na wysokie stężenie witaminy C, malina doskonale wzmacnia odporność i przeciwdziała wszelkim infekcjom i chorobom. Owoc ten przygotowuje również komórki krwi do walki z wirusami.

Skuteczne w leczeniu mdłości i wymiotów

Herbata z liści malin jest skuteczna w leczeniu porannych mdłości i wymiotów.

Piękna i gładka skóra

Przeciwutleniacze zawarte w malinach wspomagają regenerację komórek kości, skóry i naczyń krwionośnych, a także naprawiają uszkodzoną tkankę skórną.

Poprawiają pamięć

Maliny są bogate w fitoskładniki, które wzmacniają i utrzymują funkcję pamięci.

Zwiększają płodność i podnoszą libido

Z uwagi na duże stężenie przeciwutleniaczy w malinach, owoce te mogą chronić plemniki przed uszkodzeniem oksydacyjnym. Zawarta w nich witamina C i magnez, wzmacnia męską płodność i produkcję testosteronu.

Badania wykazały, że zawarte w malinach przeciwutleniacze chronią zarodek po zapłodnieniu, zmniejszając w ten sposób ryzyko poronienia. Cynk zawarty w tych owocach pomaga stymulować libido.

Jak wykorzystać w kuchni maliny?

Istnieje wiele ciekawych pomysłów na wykorzystanie tych pysznych letnich owoców.

Możemy zrobić z nich:

Możemy też oczywiście spożywać maliny na surowo, po wcześniejszym umyciu.

A wy jak najbardziej lubicie jeść maliny?

Źródło: gazetalubuska.pl, mindfood.com, stylecraze.com

Soki na przeziębienie
Pixabay/Luisella Planeta Leoni
Zdrowie
Pomoże zwalczyć najgorsze przeziębienie. Skuteczne lekarstwo, którego smak kocha każdy
 
Soki zawierają cenne i lecznicze właściwości. Na jesień warto przygotować się jeszcze latem. Które owoce pomogą nam najskuteczniej w pierwszych objawach przeziębienia?

    Do jedzenia owoców nie trzeba namawiać nikogo. Co prawda, sezon na świeże owoce pomału dobiega końca, jednak w sezonie zimowym zostają wcale nie gorsze mrożonki i kilka sprawdzonych pomysłów na domowej roboty soki.  Jednym z lepszych przygotowań na sezon przeziębień i kataru jest profilaktyka. W praktyce oznacza ona nic innego jak przygotowanie się na falę chorób, która uderza, licząc od pierwszych dni października.  Malinowa pychota Maliny należą w Polsce do gatunku roślin rodzimych. U różnych odmian uprawnych owoce mogą być koloru od czarnego i purpurowego, przez czerwony, żółty, do białawego. Do soku na przeziębienie najlepiej przyda się popularna odmiana czerwona. Sok z malin można pić łyżkami, ze względu na jego słodkawy smak, jak również jako dodatek do herbaty, która przyda się w sytuacji, kiedy czujemy, że nas rozkłada. Soki malinowe znajdziecie również w supermarkecie, jednak owoc, z którego są zrobione mają najczęściej tylko w nazwie. Lekarstwo czerpiące z natury Maliny utarte z cukrem - to podstawowa baza naszego soku. Dla smaku można dorzucić liście mięty lub kilka łyżeczek miodu. Właściwości tak przyrządzonego soku są niezliczone. Od przeciwgorączkowych, po wzmacniające i przeciwmiażdżycowe. Ważną zaletą soku z malin jest jego działania odpornościowe. Witaminy zawarte w malinach wspierają działanie układu odpornościowego, który w sezonie przeziębień jest szczególnie narażony na osłabienie. Picie herbaty z dodatkiem soku z malin pomoże przeciwdziałać chorobie. I to dopiero argument!    Źródło: PoradnikZdrowie.pl  

zupa owocowa
Gotujmy.pl
Newsy
Zupa owocowa – klasyk czasów dzieciństwa. Jeden składnik sprawi, że będzie smakowała nieziemsko
Talerz zupy owocowej to nieodłączne wspomnienie z dzieciństwa. Jeżeli masz dzieci i pragniesz odtworzyć na nowo zapomniany już nieco smak tradycyjnej owocowej zupy, skorzystaj z naszego przepisu. Maluchy będą wniebowzięte!

Zupa owocowa to wspomnienie z dzieciństwa wielu z nas. Zazwyczaj podawała nam ją ukochana mama lub babcia. Latem zupę tę robiły ze świeżych owoców – malin, wiśni lub truskawek. Po zamrożeniu owoce te można było wykorzystać do przygotowania zupy owocowej jesienią lub zimą. Często z domowej roboty zacierką. Jak przygotować przepyszną zupę owocową? Podpowiadamy! Zupa truskawkowa z makaronem i miętą truskawki 1 kg woda 1,5 litra kisiel truskawkowy 1 łyżka czubata makaron 150 g śmietana 2 łyżki mięta suszona do smaku Przygotowanie Obierz truskawki z szypułek i opłucz je, a następnie przełóż do garnka, zalej wodą i ugotuj, jak na kompot. Podczas gotowania do smaku możesz dodać suszoną miętę. Jeśli nie masz truskawek w wersji świeżej, możesz użyć zamrożonych. Czy wiesz, że truskawki są bardzo korzystne dla zdrowia? Niezależnie od tego, czy są świeże czy mrożone, truskawki mają wiele właściwości zdrowotnych. Te cudownie słodkie i soczyste letnie owoce mają ochronne działanie na serce, zwiększają poziom dobrego cholesterolu i obniżają ciśnienie krwi. Bogate w witaminy, błonnik i szczególnie wysokie poziomy przeciwutleniaczy zwanych polifenolami, truskawki są niskokalorycznym pożywieniem, które nie zawiera sodu, tłuszczu ani niezdrowego cholesterolu. Truskawki: zwiększają odporność dzięki witaminie C pomagają utrzymać zdrowy wzrok zmniejszają ryzyko zachorowania na raka poprawiają sprężystość i elastyczność skóry obniżają poziom cholesterolu zmniejszają uciążliwe stany zapalne regulują ciśnienie krwi pomagają w kontrolowaniu wagi są świetne w okresie prenatalnym Jedz je na surowo lub w zupie owocowej i ciesz się ich wspaniałym smakiem.  Źródło: Gotujmy.pl  

Sok "bomba witaminowa"
Pixabay/Febe Gracia
Newsy
Witaminowa bomba, która wzmocni odporność i nawodni organizm. Pijcie codziennie 1 szklankę
Po szaleństwie sylwestrowej nocy, nawet jeśli będzie to noc spędzona w domu, najlepiej wymyślić kilka postanowień na Nowy Rok. Jeden z najlepszych dotyczą większej dbałości o zdrowie.

Starty rok kończą znaczące podsumowania. Zazwyczaj zliczacie swoje sukcesy i przypominacie porażki. Warto na chwilę przystanąć i mieć w głowie siebie, swoich bliskich i dbałość o zdrowie. Organizm po świętach potrzebuje specjalnej dawki witamin Świąteczne dania, jakkolwiek pyszne, obciążają układ pokarmowy, spowalniają trawienie i procesy przemiany materii. Po świętach najlepiej przejść na sokowy detoks albo zaserwować sobie zdrowe koktajle, które w błyskawiczny sposób rozprawią się z ociężałym brzuchem i problemami z trawieniem. Picie soków z warzyw i owoców nie potrzebuje specjalnej reklamy. To zdrowy nawyk, który można wprowadzić do swojego życia na stałe. Dodatkowo, niektóre produkty działają zbawiennie na cały nasz organizm. Na pewno macie je w domu.  Właściwości prozdrowotne imbiru Zimowy towarzysz wieczornych herbat i naparów.  Jego korzenie zawierają węglowodany, witaminy C, B1 i B2, witaminę E, A i K, kwas foliowy oraz składniki mineralne takie jak wapń, fosfor, żelazo i potas. Imbir jest źródłem olejków eterycznych o działaniu przeciwzapalnym, przeciwbakteryjnym i przeciwwirusowym. Herbatka z imbirem łagodzi kaszel, rozrzedza śluz oraz jest w stanie zahamować skurcze oskrzeli. Zalecana jest przy nieżytach i stanach zapalnych górnych dróg oddechowych. Napój z imbirem ma właściwości silnie rozgrzewające, napotne i przeciwgorączkowe. Imbir to prawdziwy sprzymierzeniec zdrowienia. Cytryna to dobre źródło beta-karotenu Ten popularny cytrus ma w sobie także witaminy z grupy B, E, potas, magnez, sód i żelazo. Cytryna pobudza procesy trawienne, przyśpieszając oczyszczanie organizmu. Jeśli myślicie o schudnięciu ponadprogramowych kilogramów, sięgajcie właśnie po cytrynę. Kurkuma korzystnie wpływa na organizm Kurkumina...

Sok pomidorowy
Pixabay/Dvinchanin
Newsy
Sok z pomidorów - dlaczego warto pić go regularnie? Korzyści są wręcz niebywałe
Pomidory to nie tylko cenne źródło potasu. Pijąc sok z pomidorów robicie duży ukłon w stronę zdrowia. Dlaczego sok pomidorowy jest niezbędny dla organizmu człowieka?

Pomidor do Europy dotarł dopiero w XV wieku, po odkryciu Ameryki przez Krzysztofa Kolumba. Owoce pomidorów są spożywane pod różnymi postaciami.  Znacie je na pewno w stanie surowym, jako składnik zup, sosów, sałatek, kanapek, potraw z kaszą i ryżem. Pomidory są też przetwarzane na soki, przeciery i koncentraty. Każdy rodzaj przetworzenia pomidora przysłuży się waszemu zdrowiu. Te warzywa to prawdziwa bomba witaminowa! Sok pomidorowy to naturalny napój Napój z pomidorów, zrobiony w domu poprzez zblendowanie warzyw i połączenie ich z niewielką ilością wody, to szklanka szerokiej gamy witamin, minerałów i silnych przeciwutleniaczy. Takie rozwiązanie ma więcej plusów niż minusów. Szczególnie, jeśli nie znaliście do tej pory imponujących właściwości tych zdrowych warzyw. Pamiętajcie, że do soku z pomidorów pasuje też seler, marchew oraz buraki.  Jedna szklanka 100% soku pomidorowego w liczbach to: Kalorie: 41 Białko: 2 gramy Witamina A: 22% dziennego zapotrzebowania Witamina C: 74% dziennego zapotrzebowania Witamina K: 7% dziennego zapotrzebowania Kwas foliowy: 12% dziennego zapotrzebowania Sok pomidorowy to także magnez, mangan i potas. Jak widać, sok pomidorowy jest bardzo pożywny i zawiera wiele ważnych witamin i minerałów. Picie 1 szklanki soku pomidorowego zaspokaja codzienne zapotrzebowanie na witaminę C, konieczną w okresie jesienno-zimowym. Pomidory są bogate w likopen  Likopen to cenny przeciwutleniacz, który przeciwdziała zachorowaniom na nowotwory. Likopen jest szczególnie przyswajalny dla człowieka w formie poddanej termicznej obróbce. Mamy na myśli przetwory pomidorowe, koncentraty i przeciery.  Spożywanie przetworów z pomidorów chroni komórki przed uszkodzeniami, obniża ryzyko...