Najnowsze Badanie ARC Rynek i Opinia ukazuje współczesną rzeczywistość zakupową Polaków. Kryzys, inflacja i wojna w Ukrainie determinują zachowania w tym względzie. Oszczędzamy na różne sposoby, jesteśmy rozsądniejsi podczas zakupów i wybieramy najkorzystniejsze cenowo opcje. 

Polacy chętnie korzystają z promocji 

Tak otwarci na promocje Polacy jeszcze nie byli. Najbardziej pożądane są te, w których obniżona jest cena produktu. Z tego typu obniżek korzysta 67 proc. konsumentów. Coraz mniej interesujące wydają się być natomiast promocje z gratisowymi próbkami, degustacje oraz testowanie produktów. W dobie zaciskania pasa Polaków przyciąga jedynie namacalny finansowy aspekt. Tak o polskim podejściu do promocji mówi cytowana przez portalspozywczy.pl Anna Dąbrowska, kierowniczka zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia: 

- Obecna sytuacja na rynku – wysoka inflacja, rosnące stopy procentowe i ceny choćby energii powodują, że Polacy coraz bardziej zaciskają pasa i starają się oszczędzać. Widać to w ostrożniejszym i bardziej przemyślanym podejściu do wydawania pieniędzy oraz większym zaufaniu do promocji i większym zainteresowaniu nimi. Z naszego badania wynika, że respondenci poświęcają dużo czasu na szukanie produktów i usług atrakcyjnych cenowo, jednocześnie unikają robienia zapasów 

Nie kupujemy już na zapas 

Zobacz także:

Na początku pandemii Polacy nauczyli się robić zapasy. Wirus i lockdown wymusiły na milionach zabezpieczanie gospodarstw domowych dodatkową żywnością, kosmetykami, lekarstwami i chemią gospodarczą. Obecnie ten trend ulega odwróceniu. Wiąże się to z coraz trudniejszą sytuacją finansową społeczeństwa. 

Według przeprowadzonego badania konsumenci ograniczają coraz bardziej kupowanie na zapas. W 2021 roku robiło w ten sposób zakupy 48 proc. Polaków, natomiast w 2022 już tylko 38 proc. To znacząca zmiana. 

Zaciskanie pasa i planowanie zakupów to sposób na oszczędzanie 

Impulsywne i nieprzemyślane zakupy odchodzą w niepamięć. Teraz idzie się do sklepu z listą potrzebnych produktów. Takie działanie połączone z planowaniem posiłków pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy. Współcześni konsumenci coraz częściej ograniczają zakupy, zastanawiają się przed nimi i potrafią odmówić sobie drobnych przyjemności, z których wcześniej korzystali. Anna Dąbrowska, tak widzi tę sytuację: 

- Badani podkreślali, że przed inflacją ich zakupy były dużo bardziej spontaniczne i impulsywne. Teraz dużo częściej zastanawiają się, czy dany produkt jest im rzeczywiście potrzebny. Co więcej, niektórzy przyznają, że rezygnują z produktów, które uznają za „luksusowe”, takie jak np. lody, ciasta, słodycze.  

Źródło: portalspozywczy.pl