Polacy chronią się przed COVID-19 kupując te produkty. Jemy dużo zdrowiej
Adobe Stock
Newsy

Polacy chronią się przed COVID-19 kupując te produkty. Jemy dużo zdrowiej

Nie ma żadnych wątpliwości. Pandemia koronawirusa zmieniła nasze gusta i wpłynęła na nasze wybory w sklepach spożywczych. Najdobitniej pokazują to ostatnie badania rynku przeprowadzone przez agencję NielsenIQ.

Polacy znowu polubili owoce i warzywa – taki wniosek można wysnuć po przeanalizowaniu trendów, które rządziły rodzimym rynkiem od marca 2020 roku,  a więc od czasu kiedy w Polsce stwierdzono pierwszy przypadek zakażenia koronawirusem i ogłoszono stan epidemii.

Magda Gessler odpowiada na pytania

Jakie produkty Polacy zaczęli częściej kupować w czasie pandemii?

Z pewnością na zmianę przyzwyczajeń i gustów klientów wpłynęła obawa o własne zdrowie i wynikająca stąd potrzeba wzmacniania własnej odporności. Z tego choćby względu Polacy na potęgę zaopatrywali się w czosnek (wzrost sprzedaży o 39% w stosunku do poprzedniego roku).

Duże wzrosty zanotowały także różnego rodzaju cytrusy na czele oczywiście ze zdrową i polecaną na wszelkiego rodzaju infekcje i wirusy cytryną. Jak wytłumaczyć za to wzrost popularności jabłek? Tutaj powód może nie mieć niewiele wspólnego z pandemią – w porównaniu do poprzedniego roku, w badanym okresie podaż, czyli ilość tanich owoców na rynku była znacznie większa.    

Zmiana wartości sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku:

  • Czosnek +39%
  • Jabłka +30%
  • Cytryny +25%
  • Pomarańcze +18%
  • Kiwi +15%
  • Owoce i orzechy (razem) +10%
  • Warzywa +6%
  • Ryby +8%
  • Mięso +4%

Źródło: badanie NielsenIQ

Zobacz także
sprzedaż alkoholu w czasie pandemii

Podczas pandemii ten produkt zdrożał o niemal 40%. Kupujecie go regularnie?

Co jeść by podnieść odporność podczas pandemii koronawirusa? Magda Gessler zaleca taką dietę

Co jeść by podnieść odporność podczas pandemii koronawirusa? Magda Gessler zaleca taką dietę

Jakie warzywa i produkty mogą pomóc w walce z koronawirusem?

Cebula nie znalazła się na liście produktów i warzyw, na które wzrósł popyt w czasie pandemii koronawirusa. Tymczasem ostatnio sieć podbija domowy przepis na cebulę z solą, która ma pomagać właśnie na łagodniejsze przebycie COVID-19.

Nie tylko producenci warzyw i owoców reklamują swoje produkty, jako te, które pomagają w walce z koronawirusem. Takie same hasła reklamowe miała na swoich sztandarach pewna mleczarnia z dalekiej Korei Południowej. Teraz za rozpowszechnianie fałszywych informacji grozi im zamknięcie firmy…

Czytaj także:

sprzedaż alkoholu w czasie pandemii
Adobe Stock
Newsy
Podczas pandemii ten produkt zdrożał o niemal 40%. Kupujecie go regularnie?
Pandemia koronawirusa wpłynęła na wybory Polaków w sklepach spożywczych. Dość mocno zmieniły się także ceny niektórych produktów.

Informowaliśmy już o jednym z dość ciekawych skutków zamknięcia Polaków w domach w czasie pandemii COVID-19. Polacy szturmem ruszyli przed rokiem do sklepów i na gwałt wykupili nie tylko papier toaletowy, ale także produkty niezbędne do pieczenia ciast i chlebów. Pisaliśmy o tym tutaj: Nieoczekiwany skutek pandemii. Te produkty żywnościowe są prawdziwym hitem sprzedaży Co jeszcze Polacy chętniej kupowali w dobie pandemii koronawirusa? Jeszcze innym produktem, który stał się hitem „ery koronawirusa”, jest gorzka czekolada. Skąd nagły wzrost sprzedaży tego rodzaju łakoci? Tutaj historia ze wzrostem popularności pieczenia ciast w domu łączy się z większym popytem na gorzką czekoladę – gospodynie potrzebowały jej po prostu więcej do wyrobu słodkich pyszności! Więcej przeczytacie o tym klikając w ten link: Nie makaron i nie papier toaletowy. Podczas pandemii Polacy na potęgę wykupują jeden produkt Jak koronawirus wpłynął na sprzedaż alkoholi? A jak pandemia koronawirusa wpłynęła na sprzedaż alkoholu?  W 2020 roku Polacy wydali na trunki blisko 40 milardów dolarów. Ta kwota może wywołać  niemały szok. Kwota wydana przez Polaków na napoje wyskokowe wzrosła o 7% w stosunku do poprzedniego roku. Co ciekawe, nie miało to bezpośredniego przełożenia na ilość kupionych butelek z alkoholem. Dlaczego? Polacy po prostu więcej wydali na wódki, whisky i inne mocne trunki. Spadła sprzedaż piwa.  Branżowi eksperci tłumaczą to faktem, ze sprzedaży i konsumpcji piwa sprzyjają konkretne sytuacje i spotkania. Chodzi m.in.o rozgrywki sportowe do wspólnego oglądania, spotkania w plenerze – a tych w zeszłym roku przecież zabrakło. Czy w 2021 roku alkohole znowu podrożeją? Jak wyglądał będzie rynek alkoholi w Polsce w tym roku? Jest to o...

Nie uwierzycie, ile warte były dwa japońskie melony! Można za to kupić luksusowy samochód
Pixabay
Newsy
Nie uwierzycie, ile warte były dwa japońskie melony! Można za to kupić luksusowy samochód!
Dwa melony klasy premium zostały sprzedane za 2,7 mln jenów japońskich! Ile to w złotówkach? Można za to kupić doskonały samochód!

Luksusowa licytacja na wyspie Hokkaido (Japonia) oferowała na sprzedaż dwa melony z unikalnej odmiany rosnącej wyłącznie w pobliżu Sapporo. Ten konkretny gatunek owoców uznawany jest za jeden z najdroższych na całym świecie! Ile za nie zapłacono? Kolosalna cena za dwa melony Cena melonów tej odmiany została w tym roku sprzedana za… aż 23 razy większą kwotę niż rok temu. Nie jest to dalej rekordowa cena. Tegoroczny kupiec zapłacił za dwa melony 2,7 mln jenów, czyli… 91,5 tys. zł. Dwa lata temu parę takich samych owoców zlicytowano za niecałe 170 tys. zł! Głośna licytacja często przeprowadzana jest przez bogatych Japończyków w celach reklamowych. W tym roku kupcem została firma produkująca pokarm dla niemowląt – Hokkaido Products Ltd. Licytowałem w nadziei na zachęcenie rolników - powiedział prezes firmy, który chciał w ten sposób wesprzeć hodowców. Prezes firmy nie zamierza jednak spożyć melonów samodzielnie… Przekaże je 10 rodzinom za pomocą sieci społecznościowych. Nawet producentom tych najdroższych owoców, dała się we znaki pandemia koronawirusa - co jeść, żeby podnieść odporność podczas pandemii koronawirusa?  102 rolników z lokalnych okolic, ma w tym roku na sprzedaż aż 1675 ton melonów wartych aż… ponad 73 mln złotych! Japan premium melons go for $24,800 after virus slump https://t.co/L1ksGdejtK — MSN (@MSN) May 24, 2021 Hodowcy owoców w pandemii Pandemia koronawirusa naraziła wielu producentów owoców i warzyw na straty, a także wymusiła na wielu z nich podążanie za nowymi technologiami, które mogą pomóc pozyskać nowych klientów. Jakiś czas temu pisaliśmy np. o sadowniku, który sprzedaje owoce w automacie . W tym ciężkim czasie...

Od 15 maja bez maseczek na wolnym powietrzu. Co z targami i bazarami?
Adobe Stock
Newsy
Od 15 maja bez maseczek na wolnym powietrzu. Co z targami i bazarami?
Koniec z maseczkami na świeżym powietrzu. Tyle dobrych informacji. Usta i nos dalej będzie trzeba zakrywać w niektórych sytuacjach na wolnej przestrzeni. Czy cofnięcie nakazu dotyczy zakupów na targowiskach?

Mówi się, ze ludzie są w stanie przyzwyczaić do wszystkiego. Zwłaszcza wtedy, gdy gra idzie o tak wysoką stawkę, jak ich własne zdrowie. Nie inaczej było z maseczkami. Polacy noszą je bez przerwy w przestrzeni publicznej już od 10 października. Obowiązkowe maseczki na świeżym powietrzu pojawiły się już wcześniej, jednak po zeszłorocznej, wiosennej fali koronawirusa, w lecie można było cieszyć się krótkim „odpoczynkiem” od pandemii, w czasie którego na chwilę Ministerstwo Zdrowia wycofało swój nakaz. 15 maja cofnięty zostanie nakaz noszenia maseczek na wolnym powietrzu O samym obowiązku noszenia maseczek chroniących przed transmisją koronawirusa powiedziano już wszystko. Jedni psioczyli i utyskiwali na brak komfortu, innym parowały okulary, a inni zaciskali zęby i nosili je zawsze i niemal wszędzie. Niezależnie od poglądów na temat maseczek, w sprawie których zdanie zmieniał nawet sam były minister zdrowia Łukasz Szumowski, mamy dla was przyjemną informację. 15 maja rząd zniesie wreszcie obowiązek zasłaniania nosa i ust na wolnym powietrzu. Teraz to już pewne. Rząd opublikował specjalne rozporządzenie w Dzienniku Ustaw. Rada Ministrów w swoim akcie prawnym nadal zobowiązuje jednak Polaków do właściwego zachowania stosownie do panującej pandemii. Co to oznacza? Pomimo braku obowiązku noszenia maseczek na wolnym powietrzu: Nadal trzeba będzie zachowywać niezbędny dystans 1,5 m między osobami Maseczki ciągle będą obowiązkowe we wszystkich zamkniętych miejscach publicznych Oprócz tego, obowiązek zakrywania maseczek będzie  nadal obowiązywał we wszystkich miejscach ogólnodostępnych Czy będzie można zrobić zakupy na bazarze i targowisku bez maseczki? Zapisy w rozporządzeniu mówią niestety wyraźnie o tym, że o beztroskich zakupach na świeżym...

Godziny dla seniorów
Adobe Stock
Newsy
Nieoczekiwany skutek pandemii. Te produkty żywnościowe są prawdziwym hitem sprzedaży
Piekliście chleb w czasie lockdownu? W zeszłym roku sklepy sprzedały rekordowe ilości produktów do pieczenia.

Pandemia zmieniła życie Polaków tak mocno, jak mało które wydarzenie w niedawnej przeszłości. Koronawirus swoje piętno odcisnął nie tylko na organizmach osób, które przechorowały wirusową chorobę. Kultura, kwestie społeczne, ekonomiczne, gospodarcze, a nawet kulinaria – w czasach COVID-19 Polacy musieli zmienić swoje nawyki żywieniowe. Wzrosty do przewidzenia Najbardziej odczuwalną odmianą było zamknięcie restauracji w ostatnim okresie, z krótką przerwą na letnie „okno” bez obostrzeń. Zmianie uległy także preferencje mieszkańców Polski, jeśli chodzi o zakupy w sklepach spożywczych. Przyjrzeliśmy się danym statystycznym za ten okres. Nie będzie zaskoczeniem  to, że w 2020 r. o prawie 6% wzrosła sprzedaż tzw. produktów szybko zbywalnych, czyli artykułów spożywczych i domowej chemii. Produkty sypkie w modzie Pamiętacie na pewno marzec i kwiecień zeszłego roku, kiedy z półek sklepowych w locie błyskawicy znikały rolki papieru toaletowego, a także kasza i ryż. Polacy przypomnieli sobie w zeszłym roku o robieniu zapasów. W wózkach klientów robiących duże zakupy szczególnie dużo było produktów sypkich. Oprócz wspomnianej kaszy we wszelkich możliwych wariantach i ryżu, w zeszłym roku szczególny popyt był na mąkę. Polacy znów piekli chleb W czasie pandemii docenione zostały produkty o dłuższej przydatności do spożycia. Obawiając się najgorszego, klienci kupowali produkty, które mogli spożyć w późniejszym okresie. Twarde dane nie kłamią. Polacy w czasie pandemii zaczęli chętniej używać swoich piekarników do różnego rodzaju wypieków. Oprócz wzrostu sprzedaży mąki (o 27%) w 2020 r. wzrosła sprzedaż takich produktów jak mleko (o 14%) czy...