kawa czy zdrowa
AdobeStock
Newsy

Pijesz w ten sposób kawę? Ten błąd może cię naprawdę sporo kosztować

Choć udowodniono, że kawa ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie, to bardzo ważne jest też to, w jaki sposób ją pijemy - a nie każdy jest prawidłowy!
Katarzyna Wyborska
grudzień 14, 2020

Wielu z nas nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki lub kubka pachnącej kawy. Stawia na nogi, dodaje energii i po prostu dobrze smakuje. Jednak okazuje się, że codzienna kawa może wcale nie być taka zdrowa, jak się nam wydawało! Wszystko zależy od tego, w jaki sposób ją pijemy. Sprawdźcie, czy wy też popełniacie te błędy – mogą mieć one naprawdę zły wpływ na wasze zdrowie!

Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Jak pić kawę?

Sporo osób przyznaje się do tego, że nie jedzą śniadań. Śpieszą się do pracy, mają dużo do zrobienia i nie wystarcza im czasu na przygotowanie porannego posiłku. Trudno sobie wyobrazić, jak można pracować z burczącym brzuchem – jednak kto pije kawę ten dobrze wie, że jest to jak najbardziej możliwe!

Poranny zastrzyk kofeiny hamuje uczucie głodu i dodaje energii, dzięki czemu łatwiej jest zapomnieć o śniadaniu. Niestety, taki zwyczaj picia kawy jest bardzo niezdrowy! Badania wykazują, że jeśli codziennie robimy sobie filiżankę kawy tuż po wstaniu z łóżka, to szybko się uodpornimy na jej działanie, które z czasem będzie coraz słabsze. Dlaczego? Otóż zaraz po obudzeniu poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu, jest wysoki. Dodatkowe podnoszenie ciśnienia za pomocą kawy niewiele daje, ponieważ i tak jesteśmy wtedy pobudzeni. Dlatego zaleca się, aby pierwszą kawę wypić dopiero około godziny 10 (zakładając, że wstajemy o 6-7 rano). Właśnie wtedy poziom kortyzolu obniża się, a my stajemy się lekko senni.

Wpływ kawy na zdrowie

Zwyczaj picia kawy na czczo jest niezdrowy z jeszcze jednego powodu – po całej nocy żołądek jest wypełniony jedynie sokami żołądkowymi. Wlewając w niego kawę dodatkowo podrażniamy ten delikatny organ, a wieloletnie picie kawy w ten sposób może doprowadzić do bólów żołądka, wrzodów i innych problemów. Jeszcze gorzej, jeżeli dodajemy do tego napoju cukier – oszukuje on nasz organizm, że jesteśmy najedzeni (podnosząc poziom glukozy) i nie potrzebujemy śniadania.

 

Najlepiej zamiast filiżanki kawy po obudzeniu zrobić sobie porządne śniadanie – to najrozsądniejsze i najzdrowsze rozwiązanie, za które nasz żołądek i cały organizm z pewnością nam podziękują!

 

Źródło: poradnikzdrowie.pl

Komentarze
Masło, margaryna
Pixabay/congerdesign
Newsy Do ciasta masło czy margaryna? Co najlepiej wybrać do pieczenia? Będziecie zaskoczeni
Pewnie zadajecie sobie pytanie, co będzie lepsze do ciasta - masło czy margaryna? Warto to wiedzieć, szczególnie przed startem wigilijnego pichcenia słodkości.
Aleksandra Jaworska
grudzień 15, 2020

Jeśli macie podstawowe pojęcie kulinarne zapewne wiecie, że do wypieku jakiegokolwiek ciasta potrzebne są jajka, mąka i tłuszcz. Zdaje się, że ten z pozoru łatwy skład ma znaczenie. Pozostaje jeszcze pytanie, wybieracie margarynę czy masło? Czy masło można zastąpić w cieście margaryną? Jeżeli zapytacie o pieczenie ciast znane wam gospodynie, spotkacie się z jedną, często padającą wówczas odpowiedzią. Najpewniej polecą, żeby masło zastąpić zdecydowanie tańszą margaryną. Obydwa produkty mają bowiem podobną zawartość tłuszczu, a to w przypadku pieczenia najbardziej istotne. Biorąc pod uwagę walory smakowe, wręcz z zamkniętymi oczami powinniśmy wybrać masło. Jak powstaje masło? Ten jadalny tłuszcz otrzymujemy ze śmietany z mleka krowiego, a także owczego i koziego. Pozostałą część masła stanowi woda. Znajdziemy w nim również duże ilości witaminy A, retinolu i beta-karotenu. Mając na uwadze prawidłowy poziom cholesterolu, powinniśmy sięgać po masło z głową. Tradycyjnie jest wyrabiane w urządzeniach zwanych maselnicami. Masło można wyrobić też ręcznie. Będzie smakowało równie dobrze. Lubi towarzystwo ziół, soli i czosnku. Masło jest ponadto bogate w nasycone kwasy tłuszczowe, których potrzebuje nasz organizm. Z czego składa się margaryna? Margaryna składa się głównie z olejów roślinnych i tłuszczu. To gwarancja dużej ilości nienasyconych, prostych kwasów tłuszczowych, które są dobre dla naszego zdrowia. Osoby, które dbają o linię z pewnością wiedzą, o czym mowa. Jaki tłuszcz jest lepszy do pieczenia ciast? Po jaki rodzaj tłuszczu sięgamy najchętniej? W zdecydowanej większości wygra masło, choć nie zaszkodzi, jeśli zastąpicie je margaryną. Ważne, by zachować odpowiednie proporcje. Masło można zmienić na...

Przeczytaj
wigilijne produkty których nie można jeść w ciąży
Adobe Stock
Newsy Tych potraw wigilijnych należy unikać będąc w ciąży. Zaskakujące informacje
Już wkrótce Polacy znów zasiądą do najważniejszej kolacji w ciągu roku. Na stole pojawi się więc mnóstwo smakowitości. Jeśli jednak spodziewasz się dziecka powinnaś wiedzieć, że spożywanie niektórych z nich, w tym pierogów i makowca, nie wpłynie pozytywnie na twój organizm.
Weronika Kępa
grudzień 13, 2020

Stan błogosławiony, choć piękny, niestety wiąże się z pewnymi ograniczeniami. W ciągu tych wyjątkowych 9 miesięcy, szczególnie powinnaś uważać na to, co jesz. Niektóre produkty, również wigilijne, mogą powodować nieprzyjemne wzdęcia. Te, choć niegroźne dla dziecka, sprawiają duży dyskomfort.  Makowiec Jeśli jesteś wielbicielką maku, tym razem musisz go sobie odmówić. Produkt oprócz tego, że jest ciężkostrawny i wywołuje zaparcia, wykazuje również silne właściwości uspokajające. Bowiem zawiera w sobie śladowe ilości związków narkotycznych. Kutia Skoro już o deserach mowa, będąc w ciąży powinnaś również unikać jedzenia kutii. Choć na pierwszy rzut oka smaczna i zdrowa, w rzeczywistości jest bardzo kaloryczna i ciężkostrawna. Spożywanie jej nie wpłynie pozytywnie na twój organizm. Sałatka jarzynowa Choć to podstawa wigilijnej kolacji, nie sięgaj po nią. Połączenie surowych produktów z gotowanymi warzywami z pewnością nie będzie ci służyć. W ten sposób możesz jedynie nabawić się wzdęć. Jeśli naprawdę ją lubisz, zjedz tylko odrobinę! Pierogi  W kwestii pierogów sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Lepiej postawić na te prosto z wody. Spożywanie ich w wersji smażonej może mieć przykre konsekwencje. Jeśli przygotowujesz je sama zadbaj również o porcję tylko z kapustą. Pamiętaj, że grzyby są ciężkostrawne. Karp Wigilijna ryba to niemniej delikatna kwestia. Jeśli spodziewasz się dziecka nie powinnaś spożywać dużych ilości ryb słodkowodnych, do których zalicza się karpia.  Śledź w oleju Jeśli już o rybach mowa, tego dnia stroń również od śledzi w oleju. Bowiem zawarta w nich sól zatrzymuje wodę w organizmie, co może prowadzić do powstawania obrzęków, a nawet nadciśnienia.

Przeczytaj