Nigdy nie używajcie mokrej rękawicy kuchennej. Naukowcy odkryli czym to grozi i co w niej jest najgorsze

Nigdy nie używajcie mokrej rękawicy kuchennej. Naukowcy odkryli, czym to grozi

Praca w kuchni, przenoszenie gorących garnków, wyjmowanie z piekarnika parzącej brytfanki. To wszystko grozi poparzeniami. Podpowiadamy, jak ich unikać.

W niemal każdej kuchni używane są grube rękawice z materiału, służące do przenoszenia gorących naczyń. Też takie macie? Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego w Oklahomie przeprowadzili badanie i ogłosili co nam grozi gdy używamy takich rękawic, przy jakiej temperaturze oraz które części rękawicy są najbardziej niebezpieczne.

Kuchenne rękawice nie zawsze chronią ręce

Jeśli wydawało wam się, że skoro używacie kuchennych rękawic to unikniecie poparzenia podczas gotowania lub pieczenia, to błąd. Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego w Oklahomie zbadali że jeśli włożycie dłonie w mokrą rękawicę, to bardzo łatwo doznacie poparzenia.

Dzieje się tak z powodu wody, którą nasiąkła rękawica. Przy zetknięciu z gorącą powierzchnią woda paruje, a powstała para wodna parzy naszą dłoń. Przy temperaturze 180 st. Celsjusza, już po 1 sekundzie grozi nam miejscowe poparzenie III stopnia.

Podczas badań potwierdzono wcześniejsze przypuszczenia, że najbardziej niebezpiecznym miejscem na rękawicach są szwy. Szew staje się prawdziwą pułapką, bo chwytając gorący garnek lub brytfankę, dotykamy palcami właśnie szwów.

Stają się one bardzo narażone na bolesne poparzenia. Jedna z badaczek z Oklahomy, dr Aditya Jayadas zdradziła jakie zalecenia naukowcy mogą wydać producentom tych akcesoriów kuchennych:

- Moglibyśmy zasugerować przeprojektowanie rękawic kuchennych, tak, by umieścić szwy z dala od palców oraz zawrzeć etykietę, naszywkę z ostrzeżeniem, jakie ryzyko sprawia wilgotny materiał.

W jakiej temperaturze piec pierniczki? Uważajcie żeby nie przepiec bo będą twarde jak kamień

W jakiej temperaturze piec pierniczki? Uważajcie, żeby nie przepiec, bo będą twarde jak kamień

W jakiej temperaturze koronawirus ginie w jedzeniu? Wielu Polaków od roku żyje w błędzie

W jakiej temperaturze koronawirus ginie w jedzeniu? Wielu Polaków od roku żyło w błędzie

Jak unikać poparzenia w kuchni?

Chcąc uniknąć poparzeń podczas gotowania i pieczenia weźcie pod uwagę następujące zalecania:

• Używajcie rękawic z materiału lub tworzyw sztucznych, nie chwytajcie gorących naczyń nieosłoniętą dłonią
  • Używajcie garnków i przykrywek z nienagrzewającymi się uchwytami
  • Nie zostawiajcie w garnku z gotującą się potrawą metalowych łyżek do mieszania. Łyżkę odłóżcie na talerzyk obok kuchenki lub korzystajcie z łyżek drewnianych.
  • Nie chwytajcie nagrzanej brytfanki ściereczka kuchenną. Cienki materiał może nie uchronić przed poparzeniem.
  • Nie używajcie wilgotnych rękawic, które poparzą wam dłonie parą wodną. Utrzymujcie w kuchni czystość i porządek, odkładajcie rękawice na miejsce, np. na wieszak, nie trzymajcie ich przy zlewie, żeby się nie moczyły
  • Używajcie luźnych rękawic, nieprzylegających do dłoni. Takie rękawice można bardzo szybko zrzucić gdy poczujecie, że cos was parzy

Źródło: Haps.pl

Myjecie blat w kuchni gąbką do naczyń? To duży błąd i nie chodzi o smugi na blacie.
Myjecie blat w kuchni gąbką do naczyń? Ten ogromny błąd popełnia większość Polaków
Gąbka kuchenna do naczyń powinna służyć tylko i wyłącznie do mycia naczyń. Sprzątanie w kuchni to zupełnie inna sprawa, wymagająca innych przyrządów. Oto co powinniście wiedzieć o gąbce.

Gąbka, która leży na zlewie służy wam do wszystkiego? Czasem umyjecie nią naczynia, a czasem wyszorujecie kuchenkę czy przetrzecie brudny blat? Nigdy już tak nie róbcie. To niebezpieczne dla zdrowia. Dlaczego nie można myć blatu gąbką do naczyń? Sprzątając kuchnie odruchowo sięgamy po gąbkę leżącą na zlewie i przecieramy nią wszystko: kuchenkę, piekarnik czy blat. Mamy wtedy wrażenie, że sprzątnęliśmy i rzeczywiście zebraliśmy okruszki i starliśmy większe plamy tłuszczu. Jednak zbieranie brudu z powierzchni, nie do końca czystym zmywakiem nie jest najlepszym sposobem sprzątania. Nawet na opłukanej gąbce pozostają drobiny tłuszczu i przecierając blat nie tylko rozprowadzamy po nim resztki tłuszczu, tworzymy smugi na powierzchni, ale możemy ją też zarysować i zniszczyć.         Wyświetl ten post na Instagramie                       Post udostępniony przez Zaklinaczka Smaku (@zaklinaczka_smaku) Żeby pozbyć się brudu z przedmiotów i mebli kuchennych, nie używajcie gąbki, która służy do mycia naczyń. Przygotujcie czystą, miękką ściereczkę oraz detergent przeznaczony do czyszczenia delikatnych powierzchni. Dopiero takie przetarcie blatów i innych powierzchni sprawi, że będą czyste, bez tłuszczu i bez smug. Ile bakterii jest na zmywaku do naczyń? Naukowcy z uniwersytetu Furtwangen w Schwarzwaldzie policzyli ilość bakterii mieszczących się na kuchennej gąbce. Żyje na niej 82 miliony bakterii z ponad 360 odmian. Jeden z nich powiedział nawet, że nie ma drugiego miejsca na ziemi, w którym żyłoby tak dużo mikroorganizmów. Z tego powodu gąbki nie należy używać do...

99% z was używa codziennie tego przedmiotu w kuchni. Naukowcy twierdzą, że może was podtruwać!
Nie mamy dobrych informacji. Ten kuchenny przedmiot jest prawdziwym siedliskiem niebezpiecznych bakterii.

Jest jeden przedmiot kuchenny, który jest siedliskiem wielu bakterii. Mimo wszystko prawie każdy z was korzysta z niego codziennie i każdego dnia roznosi nim bakterie na naczynia, talerze, kubki, garnki i kieliszki, które w teorii powinny być sterylne i czyste. Domyślacie się już o co chodzi? Tym razem wieści te potwierdzają naukowcy, które przyjrzeli się bliżej temu problemowi. Kuchenne siedlisko bakterii Najnowsze badania naukowców z Uniwersytetu w Maurtitusie potwierdziły niekorzystne informacje. Korzystanie ze ścierek kuchennych może przyczyniać się do powstawania zakażeń pokarmowych. W raporcie ze swoich badań, naukowcy używają dość ostrych słów. Używanie ścierek kuchennych na co dzień potencjalnie naraża całe rodziny na zakażenia pokarmowe . Badanie ścierek kuchennych Naukowcy przez miesiąc badali ścierki kuchenne pod kątem występujących na nich bakterii. Wykorzystano 100 ścierek. Okazało się, że na 49 ze 100 ścierek wykorzystanych w eksperymencie, wykryte zostały bakterie E.coli . Które ścierki kuchenne były największym siedliskiem bakterii? Badanie wykazało nie tylko, że ścierki mogą stanowić zagrożenie pod względem zawartości bakterii. Wysnuto w nim też inne interesujące wnioski. Okazało się, że nie wszystkie gospodarstwa domowe mają taką samą ilość bakterii na swoich ścierkach. Rezultaty są bardzo ciekawe: Więcej bakterii było na ścierkach, które zostawiano mokre, bez dobrego rozwieszenia do wyschnięcia. Więcej bakterii typu coli i gronkowców złocistych znajdowało się na ścierkach z gospodarstw, w których stosowano dietę mięsną w porównaniu do tych w których stosuje się dietę wegetariańską. Większe rodziny miały bardziej zanieczyszczone bakteriami ścierki kuchenne. Rodziny z niższym dochodem miały statystycznie więcej bakterii na...

Plamy na blacie
Pexels/Anastasia
Jak usunąć plamy z drewnianego blatu? Uważajcie. Jedna metoda tylko pogorszy sprawę
Plamy na blacie to codzienność każdej kucharki. Wystarczy chwila nieuwagi i możecie mieć problem.

Blaty, szczególnie drewniane wprowadzają do wnętrza niepowtarzalną, ciepłą atmosferę. Są jednak materiałem bardzo wymagającym. Żeby zachowały swój wygląd, potrzebują regularnego czyszczenia. Jak pielęgnować drewniany blat kuchenny? Drewno potrzebuje pielęgnacji i konserwacji. Trzeba również wiedzieć, jak we właściwy sposób czyścić drewniane blaty, aby im nie zaszkodzić. Na blacie może zostać wiele efektów waszego gotowania. Trudno gotować bez rozsypanej mąki, tłuszczu i soczystych owoców.  Woda i silne detergenty potrafią zniszczyć drewniane powierzchnie, lepiej więc unikać ich stosowania. Nie używajcie też szorstkich gąbek, wybierzcie miękkie ściereczki z naturalnych tkanin. Pamiętajcie, że drewno czyści się zawsze wzdłuż włókien. Po wyczyszczeniu blatu należy zawsze wytrzeć powierzchnię do sucha. Drewniany blat może ulec wielu kulinarnym wypadkom. Mogą na nim powstać różne, trudne do usunięcia plamy. Niektóre powierzchnie są w szczególny sposób narażone na powstanie plam, w wyniku przypadkowego kontaktu powierzchni z gorącym napojem. Plamy po gorących naczyniach Pewnie nie raz zdarzyło się wam postawić na drewniany blat garnek, patelnię, a nawet brytfannę. Chwila nieuwagi i katastrofa gotowa. Po zetknięciu gorącego z drewnem można ujrzeć charakterystyczne białe kółko, które odwzorowuje formę z gorącym płynem. Taką plamę wyczyści tylko jeden patent. Pocierajcie powstałe białe kółko naftą zmieszaną z olejem jadalnym. Następnie należy powierzchnię wypolerować naturalnym korkiem od butelki. Jeżeli plama nie jest duża, można się jej pozbyć, polerując tylko korkiem. Najczęstsze plamy po winie i kawie Alkohol uszkadza blat, co do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Zwłaszcza jeśli chodzi o blat...

Przygotowujesz obiad? Odłóż telefon! To największe siedlisko bakterii w całym domu
Przygotowujecie obiad? Odłóżcie telefon! To gorsze, niż gdybyście gotowali... w ubikacji
Telefon okazuje się być większym siedliskiem bakterii niż... deska klozetowa. Wiedzieliście o tym?

Telefony komórkowe zabiera się dziś ze sobą wszędzie: od szybkiego wyjścia do sklepu aż po… łazienkę. Z racji na tak częste używanie tego sprzętu, jest on wyjątkowo zanieczyszczony wszystkimi drobnoustrojami, wirusami i bakteriami , które możecie przenosić za pomocą dłoni. Chociaż dłonie standardowo myje się przynajmniej kilka razy dziennie, telefon jest często zaniedbywany w zakresie higieny… Nie gotujcie z telefonem pod ręką Eksperci ocenili, że telefony komórkowe mogą być pokryte aż 25 127 bakteriami na 2,5 cm kwadratowych! To więcej niż klamki, a nawet… deski klozetowe. Zabierając ze sobą telefon na miasto, do sklepu, do komunikacji miejskiej, a także do łazienki, po czym dotykając go podczas przyrządzania jedzenia możecie narazić się na spożycie wielu groźnych drobnoustrojów! To ważna informacja zwłaszcza dla otwierającej się gastronomii . Właśnie w tej branży problem jest najbardziej poważny: ludzie dotykający telefonów przyrządzają jedzenie dla dziesiątek, a czasem setek osób. Nawet jeśli korzystają z rękawiczek ochronnych , dotykając ekran telefonu przez lateks, na powierzchni materiału nadal mogą przenosić bakterie i wirusy. Jak zapewnić bezpieczeństwo żywności? Unikanie kontaktu z czymkolwiek, co mogłoby zanieczyścić ręce, to najlepszy sposób na utrzymanie rąk w czystości. Na pewno myjecie dłonie po każdym skorzystaniu z toalety lub dotknięciu śmietnika. Takie same reguły powinny obowiązywać korzystania z telefonu. Warto stosować te zasady także przygotowując jedzenie dla siebie i swoich najbliższych – w końcu to ich zdrowie jest dla was najważniejsze. Z kolei pracując w gastronomii, najlepiej przechowywać telefon w szafce lub pomieszczeniu socjalnym i nie wyciągać go w godzinach pracy. Można odpisać na wiadomości lub...