podwyżki 2021
Pixabay
Newsy

Nie tylko miłośnicy Coli zapłacą więcej. Ten popularny produkt także podrożeje

Wszystko wskazuje na to, że w 2021 roku będzie trzeba zacisnąć pasa - rząd szykuje kolejne podwyżki cen.

Na rok 2021 większość czekała z utęsknieniem. Po ubiegłym roku, który pełen był strachu, obaw i w końcu zmęczenia pandemią koronawirusa, ludzie mają nadzieję na to, że nareszcie niedługo powróci normalność. Jednak niektórych nowy rok powitał bardzo niemiłą niespodzianką – od 1 stycznia obowiązuje podatek cukrowy, a to oznacza drastyczną podwyżkę cen słodkich napojów. Za niektóre trzeba zapłacić nawet o 2,60 zł więcej za butelkę! Ale to nie koniec złych wiadomości. Niedługo podrożeją kolejne produkty i wiele wskazuje na to, że to dopiero początek wzrostu cen.

Magda Gessler odpowiada na pytania

„Sprawiedliwe” podwyżki

Kategorią produktów, na które rząd ostrzy sobie zęby są papierosy, które i tak są już wysoko opodatkowane (aż połowę ceny paczki papierosów stanowi obecnie akcyza). Rządzący usprawiedliwiają się, że choć papierosy oraz tytoń są objęte wysokimi podatkami, to cały czas zwolnione z wielu opłat są e-papierosy. Rzeczywiście, podatki zdają się nie nadążać za nowinkami technicznymi – w przypadku e-papierosów nie płaci się akcyzy przy kupnie specjalnego urządzenia (zwanego właśnie e-papierosem), a dopiero kupując wkłady i filtry do tych urządzeń. Rząd chce więc uszczelnić podatki, a to oznacza podwyżki cen e-papierosów.

 

Co ciekawe, pomysłodawcą nie jest Ministerstwo Finansów, a… Ministerstwo Sprawiedliwości. Resort Zbigniewa Ziobry wyszedł z propozycją nałożenia kolejnych podatków na papierosy. Tłumaczą, że chodzi im o doprecyzowanie przepisów w kontekście „wyrobów nowatorskich”. Wiadomo już, że wysokość akcyzy na takie produkty miałaby wynosić 293,3 zł na 1000 sztuk nowatorskich wyrobów.

Wszystko dla dobra Polaków

Można się domyślać, że działanie Ministerstwa Sprawiedliwości podyktowane jest rozpaczliwymi poszukiwaniami nowych źródeł pieniędzy, które miałyby wpływać do budżetu. Przez pandemię Skarb Państwa bardzo mocno ucierpiał – zamknięcie sklepów, restauracji, hoteli i innych miejsc, w których Polacy wydają pieniądze, oznacza brak wpływów z podatków. Prawdopodobnie jednak rządzący będą tłumaczyć podwyżkę akcyzy na papierosy troską o zdrowie rodaków. Dokładnie tak tłumaczono wprowadzony na początku tego roku podatek cukrowy.

biedronka pensje
AdobeStock
Newsy
Podatek cukrowy to nic. Kolejny jeszcze bardziej odbije się na waszych portfelach. Koniec z tanimi zakupami
Mogłoby się wydawać, że podatek cukrowy załatwi sprawę podwyżek na ten rok. Nic bardziej mylnego! Prawdziwe podwyżki dopiero przed wami.

Już teraz, bardzo często, daje się zauważyć, że 100 zł na zakupy starcza na symboliczną ilość produktów. Drożeją napoje energetyczne, słodzone oraz tzw. małpki, czyli mini butelki z alkoholem. Co jeszcze? Podatek cukrowy jako początek zmian Na początku roku mogliście się przekonać o pierwszych podwyżkach, które działają na skalę kraju i bez wyjątku. Podatek cukrowy zmusił przedsiębiorców do podwyższenia cen napojów, w których składzie znajduje się cukier. Ceny coli, energetyków i słodzonych soków poszybowały w górę. Podatek cukrowy odczuli również konsumenci, którzy na zakupy wydają obecnie znacznie więcej. Jak się okazuję, podatek od cukru to nie jedyny pomysł rządzących na podwyżki cen w sklepach. Do produktów, które będą kosztowały znacznie więcej, dojdą niebawem i inne pozycje. Największe sieci handlowe zaczną płacić podatek handlowy Podatek handlowy to podatek od sprzedaży detalicznej. Zapłacą go największe sieci handlowe. Biedronka około 700 mln zł, Lidl kolejne 200 mln zł. Podatkiem objęte zostaną także sieci ze sklepem elektronicznym, czyli wszystkie, w których kupujecie sprzęty RTV i AGD. Efektem takiego stanu rzeczy mogą być albo wyższe ceny na półkach, albo gorsze promocje, albo twarde negocjacje z dostawcami. Z treści na portalach internetowych można również wywnioskować, że już niedługo, bo 25 lutego przedsiębiorstwa będą musiały przelać pieniądze na konto fiskusa. Już w grudniu ministerstwo Tadeusza Kościńskiego poinformowało, że rusza masowy pobór podatku. Ministerstwo tłumaczy fakt podatku handlowego jako szansę dla polskich małych i średnich sieci handlowych. Właśnie one zapłacą go znacznie mniej. Sieci będą szukać rozwiązań Mimo że Ministerstwo Finansów nie zakłada...

monster wycofany
Pixabay
Newsy
Słodzone napoje mają ceny z kosmosu. Najbardziej wzrosła cena… tych najtańszych
Wprowadzenie podatku cukrowego sprawiło, że popularne napoje gwałtownie podrożały. Jednak największy wzrost cen zanotowano w przypadku tanich zamienników produktów znanych marek.

Wyhamowanie gospodarki w związku z koronawirusem wymusiło na rządzie szukanie sposobów na zdobycie pieniędzy, które zasiliłyby państwowy budżet. Wpływy z podatków spadają, ponieważ Polacy zaczęli oszczędzać pieniądze w trakcie pandemii i wydawać mniej na konsumpcję. A programy socjalne muszą być z czegoś finansowane, dlatego wyjście jest jedno – nałożenie nowych podatków albo podniesienie już istniejących. Na pierwszy ogień poszły słodzone napoje, które są w Polsce bardzo popularne. Podatek cukrowy w Polsce 1 stycznia 2021 roku wprowadzono w Polsce podatek cukrowy, czyli dodatkową opłatę za cukier znajdujący się w napojach. Opłata wynosi: 50 groszy za litr napoju z dodatkiem cukru i/lub słodziku, Dodatkowe 10 groszy za litr napoju, w którym znajduje się tauryna i/lub kofeina, 5 groszy za każdy dodatkowy gram cukru powyżej 5 gramów na 100 ml na litr. Podatek cukrowy i wzrost cen Wprowadzaniu podatku towarzyszyła narracja o tym, jakoby producenci napojów oraz właściciele sklepów, w których sprzedaje się słodzone napoje, mieli wziąć podatek na siebie i ceny miały się w ogóle nie zmienić. Jest to oczywiście niemożliwe i koszt jak zwykle ponieśli konsumenci. Wzrost cen był bardzo mocno odczuwalny. Za niektóre napoje trzeba teraz zapłacić o prawie 3 złote więcej niż jeszcze kilka miesięcy temu! Już w połowie stycznia zaobserwowano gwałtowny spadek sprzedaży napojów objętych podatkiem. Rząd też nie ma powodów do radości, ponieważ obecnie wpływy z podatku są trzy razy niższe , niż pierwotnie zakładano. Co ciekawe, największy wzrost cen nie dotyczy wcale gigantów w tej branży, a tańszych zamienników produkowanych pod markami własnymi . Produkty znanych marek podrożały o około 23%, podczas gdy napoje sprzedawane pod...

niedziele handlowe 2021
AdobeStock
Newsy
Jedzenie podrożało w sklepach. Od 10 lat nie było tak drogiej żywności, a ceny nadal będą rosnąć
Ceny rosną i można to dostrzec w sklepach i na targach gołym, nieuzbrojonym okiem. Naturalne pytanie brzmi: dlaczego?

Żywność wciąż drożeje. Wzrosty cen dotyczą przede wszystkim chleba, bułek i całego segmentu pieczywa. W dół ani trochę nie chcą drgnąć także ceny nabiału. Oprócz tego w górę poszły ostatnio ceny wielu innych produktów, takich jak np. ryż. Dlaczego żywność drożeje? Od 10 lat, czyli okresu tuż po światowym kryzysie ekonomicznym, nie było w sklepach tak wysokich cen. Pierwszymi powodami, które mogą przyjść do głowy podczas szukania przyczyn takiego stanu rzeczy, jest oczywiście pandemia. Od początku zeszłego roku światem wstrząsnął koronawirus. Zaczęło się w chińskim Wuhan, a potem poszło jak lawina. Światowa pandemia odbiła się na sytuacji ekonomicznej na świecie. Zmieniły się także upodobania klientów. Drugim powodem, który niejako wynika z tego pierwszego, jest inflacja. Spadek siły nabywczej pieniądza spowodowany kryzysem prowadzi do nieuchronnego wzrostu cen. Przyczyn zaistniałej sytuacji wielu upatruje w polityce krajowych rządów w danym państwie. Rządzący powodują drożyznę w jeden prosty sposób. Wzrost cen żywności przez nowe podatki Chodzi oczywiście o podwyżki podatków, nowe opłaty i daniny. Po kieszeni wszystkich Polaków pośrednio uderzy choćby tzw. opłata mocowa. Wpłynie ona na ceny prądu, które z kolei kształtują ceny żywności, a zwłaszcza pieczywa. Stąd nagłe podrożenie produktu w ostatnim czasie.  Piekarze więcej muszą płacić za dostawy energii do swoich piekarni, wzrastają także koszty utrzymania sklepików z pieczywem. To właśnie prąd, a nie same ceny zbóż i mąki na światowym i polskim rynku szybciej przekładają się na ceny chleba i bułek. Koniecznie wspomnieć należy także o wprowadzonym na początku roku podatku cukrowym, który objął słodkie napoje. Cola, oranżada i...

Codzienne spożywanie napojów gazowanych prowadzi do zawału
Adobe Stock
Newsy
Nie uwierzycie. Ceny za napoje mogą być jeszcze wyższe. Nie tylko za te słodzone
Wprowadzony z początkiem 2021 roku podatek cukrowy to była dopiero rozgrzewka. Już niedługo za ulubione napoje zapłacicie jeszcze więcej. Rząd zdradził szczegóły.

Rok 2021 powitał przedsiębiorców i konsumentów wyższymi cenami słodzonych napojów. Chwilę później okazało się, że w wyniku nowych ustaleń zdrożała nawet woda. Niestety, już niedługo będziecie musieli dopłacić kolejne złotówki za każdy napój zamknięty w plastikowej butelce. Czym jest podatek cukrowy i ile wynosi? Od początku 2021 roku do cen napojów zawierających cukier, doliczane są opłaty w dwóch kategoriach – stałej i zmiennej. Pierwsza z nich wynosi 50 groszy za każdy litr słodzonego napoju i kolejne 10 groszy za litr, jeśli produkt zawiera kofeinę lub taurynę. Z kolei opłata zmienna wynosi 5 groszy za każdy gram napoju, który zawiera ponad 5 gramów cukru. W ten sposób stawki za niektóre napoje słodzone wzrosły nawet o 4 złote za półlitrową butelkę. To wywołało niemały szok i konsternację wśród kupujących. Zaskakującym okazał się również fakt, że podatek cukrowy wpłynął na podwyżki cen wody mineralnej. Ta, choć nie zawiera w swoim składnie żadnych słodzików jest idealnym narzędziem do poprawienia konkurencyjności drożejących napojów.  Podrożała nawet woda mineralna Powodów takiej sytuacji jest kilka. Po pierwsze - część popularnych marek wód mineralnych należy do dużych koncernów produkujących napoje słodzone. Te, chcąc uniknąć znaczących spadków w sprzedaży swoich produktów, muszą szukać sposobu na wyrównanie dochodów. Bowiem woda, nawet po podwyżce, wciąż jest tańsza niż napój gazowany przed podwyżką. Nie ulega wątpliwości, że podwyżka cen napojów słodzonych samoistnie zwiększy popyt na wodę. Dlatego firmy produkujące oba te produkty, mogą operować cenami tak, by było to dla nich jak najbardziej korzystne. Zwiększając cenę wody o...