Niemieckie linie lotnicze Lufthansa zleciły badania na ten temat częstego zamawiania przez pasażerów soku pomidorowego, gdy odkryły, że rocznie serwują ponad 200 tys. litrów tego napoju. Podobne doświadczenia mają inni przewoźnicy. Austrian Airliness podaje go niewiele mniej, bo 180 tys. litrów. Wiemy, dlaczego w przestworzach sok pomidorowy smakuje aż tak dobrze.

Dlaczego pasażerowie samolotów lubią sok pomidorowy?

Robin Dando, fizjolog z Uniwersytetu Cornell odkrył, że głośne dźwięki, takie jak hałas silnika odrzutowego, nawet jeśli są stłumione w kabinie pasażerskiej, osłabiają zdolność odczuwania słodkich smaków, a jednocześnie powodują potrzebę odczuwania smaku umami, obecnego np. w żółtym serze, kiełbasie pepperoni czy właśnie soku pomidorowym.

Według portalu southernliving.com gorsze działanie zmysłów węchu i smaku spowodowane jest także niską wilgotnością. Kolejnym czynnikiem, który upośledza zmysły jest wysokość. Wszystko to powoduje, że receptory zapachów i smaków stają się osłabione i poszczególne rzeczy zaczynają smakować inaczej niż w normalnych warunkach na lądzie. Podczas gdy wiele smaków traci wyrazistość, sok pomidorowy w takich warunkach staje się słodszy i bardziej owocowy.

Pasażerowie instynktownie sięgają po sok pomidorowy w samolotach

Istnieje jeszcze jeden powód, dla którego w przestworzach wybieramy do picia właśnie sok pomidorowy. Robimy to instynktownie czując, czego zaczyna brakować organizmowi. Lot, szczególnie ten trwający długo, wpływa na prace serca i ciśnienie tętnicze. To powoduje, że zwiększa się ryzyko zakrzepów.

Zobacz także:

Składnik, który w takich okolicznościach niweluje negatywne skutki lotu to potas. W soku pomidorowych jest jego szczególnie dużo. 0,5 l soku pomidorowego zawiera aż 1508 mg potasu, a to jest prawie połowa dziennego zapotrzebowania organizmu człowieka na ten minerał.

Magazyn „The Guardian” do tych naukowo udowodnionych powodów popularności soku pomidorowego na pokładach samolotów, dodał jeszcze jeden. Wg brytyjskiej gazety istotne może też być podłoże psychologiczne. Pasażerowie, widząc, że inni wybrali sok pomidorowy mogą przypuszczać, że inni wiedzą co robią i z tego powodu też proszą o podanie tego soku.

Źródło: podroze.onet.pl