Kobieta jedząca ciasto
Adobe Stock
Newsy

Macie ciągle ochotę na słodycze? Wasz organizm próbuje wam przekazać, że…

Ciągły ból głowy, zmęczenie, drażliwość, a do tego wzmożony apetyt na słodycze. Nie lekceważcie tych objawów.
Hubert Rój
styczeń 29, 2021

Wbrew pozorom nie muszą być to zwykłe objawy niewyspania. Często właśnie w tym stanie towarzyszyć mogę tego typu odczucia.

Czasami w ten sposób organizm próbuje wam przekazać, że cierpi na brak jakiegoś ważnego mikroelementu. W tym przypadku może być to chrom. W organizmie znajdują się naprawdę mikroskopijne ilości tego pierwiastka.

Jednak jego niedobór może skutkować problemami zdrowotnymi. Chrom i jego poziom w organizmie związany jest z przemianą materii i regulacją gospodarki cukrowej. Ten właśnie pierwiastek odpowiada za wrażliwość tkanek na insulinę, czyli hormon odpowiadający za prawidłowy metabolizm węglowodanów, czyli cukrów.

Kotlety schabowe bez bułki tartej

Niedobór chromu - skutki

W jakich przypadkach może okazać się, że wasz organizm przyswaja zbyt małą ilość chromu? Na to pytanie odpowiecie sobie, patrząc na swoją dietę.

Jeżeli spożywacie za duże ilości cukrów prostych, jest duże prawdopodobieństwo, że ograniczacie w ten sposób przyswajanie chromu.

Czym są cukry proste? Przede wszystkim chodzi tu o słodycze i białe pieczywo. Pomimo tego, że zjadacie duże ilości łakoci i bułek, podczas niedoboru chromu może pojawiać się zwiększone zapotrzebowanie na podjadanie słodkości.

Eksperci twierdzą, że takie objawy nie zdarzają się jednak w każdym wypadku niedoboru chromu w ludzkim organizmie. Niedobory chromu mogą pośrednio wpływać na rozwój cukrzycy u człowieka, a także chorób krążenia. Co więc czynić, by mieć pewność, że gospodarka mikroelementami w waszym ciele przebiega prawidłowo?

Zobacz także

Dieta i suplementacja chromu

Warto wzbogacić swoją dietę o produkty zawierające dany pierwiastek. I tak w przypadku chromu będą to przede wszystkim orzechy. Polecamy zwłaszcza przepyszne orzechy brazylijskiej, które oprócz tego, że są niezwykle bogate w chrom, zapewnią waszemu organizmowi także sporą dawkę selenu.

Oprócz orzechów brazylijskich, osoby cierpiące na niedobór chromu powinny dodać do swojego codziennego menu jeszcze kilka produktów. Oto one:

  • Pieczywo pełnoziarniste zamiast białego i inne tego typu produkty
  • Rośliny strączkowe - groch, fasola, ciecierzyca, soczewica i inne
  • Ryby - najlepiej te morskie
  • Jabłka

Na początku zacznijcie więc od zmiany w swoich żywieniowych przyzwyczajeniach. Jeśli to nie pomoże, o ewentualnej suplementacji powinien zadecydować wasz lekarz.

Komentarze