jedzenie późnym wieczorem
Adobe Stock
Newsy

Jedzenie późnym wieczorem szkodzi i sprzyja tyciu - prawda czy mit?

Jedzenie późnym wieczorem uważane jest powszechnie za niezdrowe, sprzyjające otyłości, zaburzające zdrowy sen. A jak jest naprawdę?
Karolina Stępniewska
kwiecień 16, 2021

Większość z was żyje najpewniej w przekonaniu, że jedzenie późnym wieczorem jest szkodliwe. To, czy można jeść przed snem, wywołuje kontrowersje nawet wśród dietetyków. To jak to w końcu jest?

Magda Gessler odpowiada na pytania

Jedzenie późnym wieczorem sprzyja tyciu?

Dlaczego późnym wieczorem chce się jeść? Odpowiada za to grelina, czyli hormon głodu, a także to, że często w czasie dnia jemy zbyt mało i nadrabiamy deficyt kaloryczny przed snem. Jednak jedzenie obfitej kolacji tuż przed położeniem się spać jest złe dla naszego organizmu. Może prowadzić do nadciśnienia, chorób serca, stanu przedcukrzycowego. To prawda, tak samo jak to, że metabolizm zwalnia podczas snu, a to sprzyja tyciu.

Czy to oznacza, że jeśli chcecie schudnąć, w ogóle nie możecie jeść wieczorami? Nie, powód tycia jest inny, niż sądzicie. Osoby, które jedzą późnym wieczorem, najczęściej zjadają po prostu dodatkowy posiłek. To tak jakby jadły dwie kolacje. Nic więc dziwnego, że przybierają na wadze.

Jedzenie przed snem jednak nie szkodzi?

Okazuje się, że są takie sytuacje, gdy jedzenie przed snem jest korzystne i może nawet… pomóc schudnąć! Jak to możliwe? Dzieje się tak w przypadku osób, które mają tendencję do podjadania po kolacji. Lepiej jest zjeść jedną zdrową przekąskę. Nie zwiększy się wtedy znacznie dziennego spożycia kalorii.

Udowodniono to w badaniu, w którym grupa nocnych „podjadaczy" zjadała 1,5 godz. przed snem miseczkę płatków z mlekiem. Dzięki temu udało im się ograniczyć dzienne spożycie kalorii o prawie 400 kcal i w rezultacie schudnąć ok. kilograma. My za to polecamy jeść kiwi przed snem - pomaga zasnąć, jest witaminową bombą i ma bardzo mało kalorii.

Zobacz także

Jeść późnym wieczorem, czy nie?

Ostatni posiłek najlepiej jedzcie nie później niż 2-3 godziny przed zaśnięciem. Jeśli jednak czujecie lekki głód przed snem, sięgnijcie po zdrową przekąskę, np. banana, gorzką czekoladę, migdały lub owoce włoskie. Są zdrowe i pozytywnie wpływają na jakość snu. Unikajcie późnym wieczorem (a najlepiej zawsze!) jedzenia śmieciowego i słodyczy. Łatwo wtedy zwiększyć znacząco spożycie kalorii (nie wspominając już o niezdrowych tłuszczach i cukrach).

Nie jedzcie też przed snem, jeśli cierpicie na refluks - pozycja leżąca wzmaga cofanie się kwasów żołądkowych do przełyku.

Wieczorne jedzenie a cukrzyca

Jeśli diabetyk nie jadł nic od kolacji, może paradoksalnie mieć za wysoki poziom cukru rano. Odpowiadają za to dwa zjawiska:

  • zjawisko Somogyi - spada poziom cukru w nocy, organizm wydziela więc hormony, które go podwyższają, w efekcie rano cukier jest za wysoki
  • efekt brzasku - wątroba wydziela nad ranem glukozę, przygotowując organizm do obudzenia, jednak trzustka nie radzi sobie z produkcją odpowiedniej ilości insuliny. 

W takich wypadkach niewielki posiłek przed snem może pomóc wyregulować wahania glukozy. Powinien to być produkt wysoko białkowy o niskiej zawartości tłuszczu, np. orzechy i jabłko, jajko na twardo na pełnoziarnistym chlebie, słupki ogórka z humusem, jogurt naturalny z orzechami.

źródło: diabetesendocare.com, cukrzyca.pl, healthline.com

Czytaj także:

Komentarze