Jecie na obiad mięso z ziemniakami? To połączenie szkodzi wam bardziej, niż myślicie
Adobe Stock
Newsy

Jecie na obiad mięso z ziemniakami? To połączenie szkodzi wam bardziej, niż myślicie

Dla wielu Polaków prawdziwy obiad to ten składający się z ziemniaków, kawałka mięsa i ewentualnie surówki. Niestety nie wszystkie popularne połączenia żywności są dobre dla organizmu. Niektóre mogą źle wpływać na zdrowie. takim przykładem jest łączenie mięsa z ziemniakami.
Aleksandra Żarkiewicz
kwiecień 28, 2021

Kotlet schabowy czy mielony musi być obowiązkowo z ziemniakami, prawda? Mało kto wyobraża sobie inną kombinację. To klasyka polskiej kuchni, która często gości na stołach, zarówno na co dzień, jak i od święta.

Kotlety schabowe bez bułki tartej

Nie łączcie ziemniaków z mięsem!

Niestety niewiele osób zdaje sobie sprawę, iż łączenie w jednym posiłku ziemniaków oraz mięsa nie jest dobrym pomysłem. Takie działanie może powodować przewlekłe bóle brzucha, wzdęcia, uczucie ciężkości po jedzeniu, zgagę. 

Mięso jest obowiązkowym składnikiem większości polskich obiadów. Koniecznie muszą towarzyszyć ziemniaki. W takim połączeniu najczęściej serwuje się:

Warto jednak w tych połączeniach zastąpić ziemniaki innymi produktami. Niżej znajdziecie zasady rozdzielania różnych grup pokarmowych. Jest to szczególnie polecane osobom, które uskarżają się problemy trawienne.

Zobacz także

Dieta rozdzielna

Idealna w takim przypadku jest dieta rozdzielna. Polega na przyrządzaniu pożywienia tak, aby w jednym posiłku nie łączyć produktów bogatych w węglowodany i białka. Autor tej diety podzielił żywność na trzy podstawowe grupy:

  • neutralne - nasiona, miód, tłuszcze, warzywa, soki owocowo-warzywne, kawa, herbata, zakwaszone produkty mleczne oraz wędzone mięso,
  • białkowe - gotowane mięso, sery z niską zawartością tłuszczu, owoce, mleko, wędliny i rośliny strączkowe,
  • węglowodanowe - ziemniaki, cukier, ciastka, słodycze, pieczywo, makaron, kasze, banany, suszone owoce, kukurydza, płatki.

W diecie rozdzielnej należy tak komponować dania, by białka łączyły się tłuszczami, a tłuszcze z węglowodanami.

Zasady diety rozdzielnej

Jak każde żywienie, tak i dieta rozdzielna ma swoje zasady. Ich przestrzeganie pozwoli na lepsze samopoczucie, dobre zdrowie, a także zgubienie kilku kilogramów. Założenia diety rozdzielnej:

  • spożywanie pięciu posiłków dziennie,
  • owoce tylko jako dodatek do posiłku,
  • zakaz łączenia białek z węglowodanami,
  • białka oraz węglowodany można komponować jedynie ze składnikami neutralnymi,
  • wyeliminowanie smażonych oraz ostrych potraw,
  • wyeliminowanie słodyczy,
  • czterogodzinna przerwa pomiędzy posiłkami białkowymi i skrobiowymi. 

Efekty żywienia rozdzielnego

Taka dieta pozwoli na łatwiejsze trawienie pokarmów, co przełoży się również na jego lepsze funkcjonowanie. Uczucie ciężkości czy wzdęcia po jedzeniu miną bezpowrotnie, a wy będziecie się cieszyć dobrym samopoczuciem.

Czytaj także:

Komentarze