Jak zrobić kefir w domu? Potrzebujesz tych 2 składników i zwykły koc
Adobe Stock
Newsy

Jak zrobić kefir w domu? Potrzebujecie tych 2 składników i ciepłego koca

Przygotowanie domowego kefiru nie wymaga ani wielkich umiejętności, ani specjalistycznego sprzętu. Zobaczcie, jakie to proste.

Kefir to jeden z najstarszych mlecznych napojów na świecie. Wytwarza się go poprzez fermentację mleka pod wpływem bakterii. Jego nazwa pochodzi prawdopodobnie od tureckich słów „keyif”, czyli radość, przyjemność i „kopur”, co oznacza lekką, mleczną piankę. Niektórzy mówią, że kombinacja tureckich czy kaukazkich określeń znaczy tyle, co „czuj się dobrze”. Bo tak się właśnie czujemy pijąc kefir.

Magda Gessler odpowiada na pytania

Właściwości zdrowotne kefiru

Kefir trafił do Europy na początku XX w. dzięki Ilji Miecznikowi, ukraińskiemu mikrobiologowi, laureatowi Nagrody Nobla, który badał przyczyny długowieczności ludzi żyjących na Bałkanach. Stwierdził, że zdrowie i długowieczność zawdzięczają diecie bogatej w fermentowaną żywność mleczną – kefir i jogurt.

Warto wiedzieć, że skład kefiru, jako produktu powstającego naturalnie, może być zmienny. Zależy od jakości mleka oraz warunków, w których przebiega fermentacja. Kefir jest bogaty w witaminy z grupy B, w tym B1, B2, B12 D, biotyny i białka.

Enzymy oraz bakterie probiotyczne, które zawiera, wspomagają procesy trawienne. Zawartość bakterii probiotycznych, w przeliczeniu na porcję produktu jest dużo wyższa w kefirze niż w jogurcie.

Zobacz także
kefir z siemieniem lnianym

Pijcie codziennie rano kefir z nasionami lnu. Niesamowite jak wspaniale działa na kobiecy organizm

racuchy

Doskonałe i lekkie racuchy na serku homogenizowanym. Biją na głowę te na kefirze czy maślance

Dostarcza także znacznych ilości wapnia i magnezu. Zawiera też laktozę z mleka, często wywołującą uczulenia. Jednak nawet osoby, które nie trawią laktozy i mają dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego po wypiciu mleka, nie mają problemów żołądkowych po spożyciu kefiru. Dzieje się tak dlatego, że proces fermentacji w obecności bakterii, częściowo wpływa na rozkład laktozy i lepsze jej trawienie.

Kefir doskonały na zdrową dietę odchudzającą

Kefir to napój niskokaloryczny. W 100 ml produktu znajduje się jedynie 50-70 kcal. Do tego jest napojem sycącym, więc pomaga uniknąć odczuwania uczucia głodu, gdy jesteśmy na diecie. Jego właściwości usprawniające przemianę materii, także pomagają w zdrowy i szybki sposób pozbyć się zbędnych kilogramów.

Przepis na domowy kefir z użyciem resztek kefiru

To najlepszy sposób na domowy kefir. Do zakwaszenia mleka użyjcie po prostu kefiru, jaki macie w domu. Zwróćcie tylko uwagę, żeby nie zawierał dodatku mleka w proszku.

Składniki:

  • 1 litr mleka pasteryzowanego, ale nie UHT
  • Ćwierć szklanki kefiru kupnego
  • Słoik z przykrywką
  • Ciepły koc

Przygotowanie:

  1. Mleko podgrzejcie do temperatury 30-40 st. Celsjusza. Dodajcie kefir i dokładnie wymieszajcie drewnianą łyżką.
  2. Przelejcie do słoika, zakręćcie i owińcie w koc. W kocu zostawcie na kilka godzin, a najlepiej na noc.

Przepis na domowy kefir z użyciem bakterii kefirowych

Taki kefir może być przygotowany z dodatkiem dowolnych bakterii kefirowych sprzedawanych w sklepach ze zdrową żywnością. Mogą to być żywe kultury bakterii, bakterie kefirowe w proszku lub w płynie, lub ziarna kefirowe zwane grzybkiem tybetańskim. Mleko użyte do fermentacji powinno być pasteryzowane, ale nie może być UHT.

Składniki:

  • 2 łyżki ziaren kefirowych (grzybka tybetańskiego) lub innych kultur
  • 1 litr mleka
  • Słoik 1,2 l lub kilka mniejszych
  • Gaza do przykrycia

Przygotowanie:

  1. Wlejcie mleko do słoika, dodajcie ziarna kefirowe i wymieszajcie drewnianą lub szklaną łyżką.
  2. Przykryjcie słoik gazą i odstawcie na 24-48 godzin na blacie w kuchni.
  3. Można też przyspieszyć fermentację, podgrzać mleko do temperatury 43 st. Celsjusza, po czym wymieszać z bakteriami i odstawić na 8-12 godzin w ciepłe miejsce.

Źródło: Beszamel, Olga Smile, foodexpert

Kaszka manna z sokiem malinowym
Gotujmy.pl/akrobatka2
Newsy
Nie czas na sentymenty. Prosty przepis na kaszkę mannę z sokiem malinowym przypomni wam smak dzieciństwa
Jest jedną z najbardziej popularnych kasz, ze względu na lekkostrawność często stosowana w dietach małych dzieci oraz osób z nadwrażliwością układu pokarmowego.

Kasza manna, zwana potocznie grysikiem to drobnoziarnista kasza otrzymywana z pszenicy zwyczajnej. Powstaje dzięki odsiewaniu i przemiału jej ziaren na mąkę. Poproszę kaszę Oczyszczona kaszka o ustalonej wielkości ziarna stanowi produkt handlowy o nazwie kasza manna. W obrocie produktów spożywczych można spotkać kaszę mannę oraz kaszę mannę preparowaną. Kasza manna preparowana podlega w procesie produkcji wstępnej obróbce termicznej. Dzięki temu można ją przygotować znacznie szybciej. Obydwie mają podobne wartości kaloryczne. Lekko żółta Dobra jakościowo kasza manna powinna być biała z odcieniem żółtawym. Kasza nie powinna być natomiast zbytnio zamączona. Od chwili wyprodukowania nadaje się do spożycia przez kilka miesięcy. Współcześnie znaną nam z tradycji kaszę urozmaicono o różne jej odmiany. Obecnie produkowane są również: kasza manna razowa, kasza manna orkiszowa oraz kasza manna orkiszowa razowa. Kasza to przede wszystkim łatwe danie o delikatnym smaku. Można ją podawać jako potrawę z sokiem lub przyrządzać z niej zupę mleczną, mus czy kisiel. Kaszy manny nie płucze się, ponieważ kasze drobne mocno nasiąkają wodą. W ten sposób możemy też usunąć rozdrobnione cząstki ziarna, które są cenne we właściwości odżywcze. Składniki na kaszkę mannę z sokiem malinowym: 3 łyżki ulubionej kaszy 1,5 szklanki mleka cukier kryształ maliny Sposób przygotowania Do garnka wlewamy mleko. Może być pełnotłuste, jeśli wolicie - bez laktozy. Kiedy zacznie się gotować wsypujemy kaszę i cukier (jedną lub dwie łyżeczki). Od czasu do czasu mieszamy. Gotujemy aż zrobi się gęsta. Kaszę przelewamy do miseczek. Maliny blendujemy z cukrem, aż całość będzie gładka i...