Smażenie ryby, ryba smażona, jak smażyć rybę
Pexels/Jasper Koster
Newsy

Jak smażyć rybę, żeby była niskokaloryczna? Jest 1 niezawodny sposób

Ryba na wigilijnym stole to podstawa. Jej smażenie przysparza jednak trudności nawet najbardziej wytrawnym znawcom kuchni. Najlepiej, żeby miała mało kalorii. Jak to zrobić?
Aleksandra Jaworska
grudzień 15, 2020

Świąteczne potrawy są tłuste i sycące. Ich złagodzenie w postaci obniżenia kaloryczności nie zabierze smaku, a w znaczący sposób zniweluje wyrzuty sumienia. 

Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Ryba na Wigilię

Ryba to nieodłączny element świątecznego biesiadowania z bliskimi. Obok pierogów z kapustą i barszczu czerwonego na Wigilii znajdziemy rozmaite jej rodzaje. Polacy zaraz po karpiu równie chętnie sięgają po śledzie, łososia i dorsza. Właśnie w grudniu konsumpcja ryb jest statystycznie najwyższa. 

Mięso ryb stanowi wartościowe źródło potrzebnych organizmowi składników odżywczych, takich jak kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, witamina D, a także selen, jod i potas. Wybierając ryby na Wigilię, powinniście brać pod uwagę nie tylko cenę, ale także wpływ hodowli danej ryby na środowisko naturalne.

Ile ryb zjadamy?

Statystyczny Polak zjada nawet do 5 kilogramów ryb w ciągu roku. Kraje azjatyckie biją wszystkie inne regiony na głowę. Azjaci są rekordzistami w jedzeniu ryb. Średnia konsumpcja ryb dochodzi nawet do 50 kilogramów rocznie.

Jak się okazuje, jako konsumenci bardzo chętnie sięgacie po ryby mrożone, przetworzone na konserwy, świeże ryby oraz ryby wędzone. Każdego roku WWF wydaje poradnik „Jaka ryba na obiad?”, w jakim znajdziecie wskazówki odnośnie świadomego wyboru kupowanych ryb. 

Ryby, które dostają zielone światło warto kupować najczęściej. Przy żółtym kolorze trzeba się nad ich zakupem dwa razy zastanowić, z kolor czerwony świadczy o tym, że ich połowy nie sprzyjają bioróżnorodności środowiska lub że gatunki te są na wyginięciu. 

Karp to tradycyjna ryba na Wigilię

Bez karpia wiele osób nie wyobraża sobie wigilijnej kolacji. Polska produkuje go najwięcej. Szczyt połowów przypada na okres przez Bożym Narodzeniem. Dorosłe karpie mogą osiągać nawet 14 kg wagi. Na Wigilię kupuje się zazwyczaj mniejsze, około dwukilogramowe. 

Jak zdrowo usmażyć rybę?

Dodatkowej, świątecznej nadwyżki kalorii możecie sobie jednak zaoszczędzić. Ryba na święta może być porcją zdrowia, zamiast ociekającej tłuszczem bomby kalorycznej. 

Wystarczy, że rybę wigilijną podacie na stół bez panierki. Wykonana z bułki i jajka ma całą masę niepotrzebnych kalorii. Panierka kilkukrotnie zwiększa kaloryczność waszej ryby.

Do smażenie ryby bez panierki należy wykorzystać patelnię z nieprzywierającą powłoką. Jeśli się uprzecie, wystarczy odrobina oleju. Ryba usmażona w ten sposób będzie lekka i pyszna, wcale nie mniej wigilijna!

Komentarze
Surówka z kiszonej kapusty
Gotujmy.pl/muminka
Newsy Najlepsza do smażonej ryby. Prosta, wigilijna surówka z kiszonej kapusty w 10 minut
Kiszona kapusta to jesienny przysmak. W towarzystwie kilku tanich dodatków może zmienić się w pyszną sałatką, którą podacie bliskim do wigilijnego karpia.
Aleksandra Jaworska
grudzień 15, 2020

Drugie danie bez dodatków może się odbyć. Tylko czemu tak? Święta to w końcu czas dopieszczania podniebienia i łączenia naszych ulubionych smaków. Mamy dla was przepis na domową surówkę z kiszonej kapusty. Właściwości zdrowotne kiszonej kapusty Kapusta słynie ze swoich zdrowotnych właściwości i niezasłużenie miewa opinię ciężkostrawnej. To przede wszystkim probiotyk, chroniący nasz organizm przed infekcjami. Jeśli boicie się przeziębienia i zostawania w łóżku na kilka dni, sięgnijcie po kiszoną kapustę. Powinna się znaleźć w waszej codziennej diecie. Kiszona kapusta wspiera waszą odporność Głównie dzięki dużej zawartości witaminy C, która jest szalenie istotna dla waszego układu immunologicznego. Jest też bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe, białko i węglowodany. Zapewnia wszystko, czego potrzeba organizmowi. Na dodatek w 100 g kapusty kiszonej znajdziemy tylko 15 kalorii! Wpływ kapusty kiszonej na zdrowie Powstaje na skutek procesów fermentacji, dzięki czemu zawiera ogrom kwasu mlekowego i dobrych bakterii. Odpowiadają one za prawidłowe funkcjonowanie flory bakteryjnej, odpowiedzialnej z kolei za zapobieganie chorobom takim jak grypa jelitowa.   Kapusta reguluje procesy trawienne Przy tłustych, wigilijnych potrawach surówka z kapusty wypada lekko i zdrowo. Do świątecznego menu pasuje zatem szczególnie. Zwarty w niej błonnik usprawni trawienie i wyreguluje metabolizm. Obiecujemy, że nie będziecie mieli problemów z zaparciami. Jak zrobić orzeźwiającą surówkę z kiszonej kapusty? Składniki 500 g kapusty kiszonej 2 jabłka 2 marchewki 1 cebula 50 ml oleju około 150 ml soku jabłkowego pieprz czarny mielony 1 łyżka cukru Przygotowanie krok po...

Przeczytaj