Kosz owoców
Pixabay/Sven Hilker
Newsy

Jak dbać o zdrowie jamy ustnej podczas choroby? Jeden owoc może zdziałać cuda

Upewnij się, że wiesz jak dbać o prawidłową higieną jamy ustnej. Popularny, polski owoc przyjdzie ci z pomocą. 
Aleksandra Jaworska
grudzień 02, 2020

Pandemia wywróciła do góry nogami życie nas wszystkich. Zmieniamy nawyki zakupowe, towarzyskie, a także przyzwyczajamy się do nietypowego zachowania względem służby zdrowia. Obładowane pacjentami szpitale nie przekonują do korzystania z przychodni. 

Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Powszechne zaniedbanie

Są obszary, które nie zawsze są dla nas priorytetem. Często jednym z nich są kwestie stomatologiczne. Zawieszamy swoje wizyty stomatologiczne nie tylko w strachu przed dentystą, ale także w ramach bezpiecznego zostawania w domu.

COVID-19 nie oszczędza ani młodszych, ani starszych. Jednak zdrowie zębów jest czymś o co powinniśmy dbać szczególnie. Ignorowanie sygnałów dotyczących zębów może się dla nas źle skończyć. Sytuacja naszej jamy ustnej może się wręcz pogorszyć.

Jeśli chorujesz w sezonie jesienno-zimowym, twoja jama ustna wymaga szczególnej pielęgnacji. Kiedy masz grypę, wystarczy kilka prostych wskazówek, by twoje zdrowie nie szwankowało w najgorszym dla zachorowania okresie.

1. Utrzymaj właściwy poziom czystości jamy ustnej

Rada nie tylko zwyczajna, co konieczna i nie do pominięcia. Powinieneś szczotkować zęby co najmniej dwa razy dziennie. Czyste zęby to podstawa higieny jamy ustnej. Jak się okazuje, utrzymanie języka w czystości jest równie ważne. Możesz go szczotkować razem z zębami. Na języku rozwija się flora bakteryjna, którą trzeba sukcesywnie usuwać.

2. Płucz gardło co najmniej 2-3 razy dziennie

Wystarczy kilka tanich składników i masz prosty i skuteczny płyn do jamy ustnej. Użyj czarnego pieprzu, kurkumy, liści bazylii i wody. To również dodatkowy zastrzyk witaminy C, który w znaczący sposób zwiększy twoją odporność. Płucz nim gardło nawet kilka razy dziennie. Możesz dodać też aloes, aby uzyskać dodatkowe właściwości kojące.

3. Pamiętaj o regularnym nawadnianiu

Podczas chorowania pij więcej wody. Woda powinna być twoim pierwszym wyborem jeśli chodzi o płyny. Zmywa niepotrzebne cząstki z zębów i niweluje suchość jamy ustnej. Ma także moc zwalczania nieświeżego oddechu. Jeśli boli cię gardło, wystarczy, że ją przegotujesz i ostudzisz. Możesz pić także świeże soki owocowe i warzywne, łączyć wodę z cytryną lub miętę. Jedyne czego warto unikać podczas przeziębienia to napoje gazowane i te o wysokiej zawartości cukru.

4. Unikaj słodzonych syropów

Syropy są skuteczne jeśli mamy kaszel i chrypkę. Przynoszą odwrotny efekt dla jamy ustnej jeśli walczymy z infekcją. Te na bazie cukru mogą powodować ubytki i dalsze uszkodzenia jamy ustnej. Przyczyniają się do rozwoju bakterii i jeśli to tylko możliwe, wybierz te bez cukru lub słodzone fruktozą.

5. Odpowiednia dieta

Podczas choroby nasz organizm wymaga szczególnego traktowania. Należy dbać o to, co znajduje się na naszym talerzu. Z jedzenia bierze się siła i witalność, tak ważna przy walce z infekcjami. Musimy wtedy dobrze się odżywiać. Nie zaszkodzi suplementacja witamin i minerałów.

Bez wyrzutów sumienia możesz postawić na chrupiące warzywa i owoce. Naturalną szczoteczką dla twoich zębów będzie najpopularniejszy polski owoc - jabłko. Ściera ono niepotrzebny osad z zębów. Dzięki niemu zdrowie jamy ustnej pozostanie w nienaruszonej kondycji. Sięgaj po nie tak często, jak tylko chcesz!

Komentarze
depresja sezonowa sposoby
Adobe Stock
Zdrowie Masz wahania nastroju? Zwalcz je w naturalny sposób. Oto najlepsza dieta na zimowe przygnębienie
Kiedy do Polski przychodzi jesień, a wraz z nią długie i ciemne wieczory, wielu osobom zaczyna doskwierać obniżony nastrój i złe samopoczucie. Temu problemowi można jednak łatwo zaradzić. Wystarczy, że włączysz do swojej diety kilka kluczowych produktów.
Weronika Kępa
grudzień 01, 2020

Niewielu wie, że obniżony nastrój w okresie jesienno-zimowym, potocznie nazywany przez wielu depresją, bądź chandrą, w rzeczywistości ma swój fachowy termin. Sezonowe zaburzenie afektywne , dotykające większość społeczeństwa, to istotnie rodzaj depresji związanej ze zmianami pór roku i przestawionym zegarkiem.  Wiele osób, nie zdając sobie sprawy z powagi sytuacji, za wszelką cenę chce poprawić swoje samopoczucie łykając tabletki, oglądając seriale, bądź zajadając słodycze. Jednak każda z tych dróg prowadzi donikąd. W tym stanie twój nastrój może poprawić tylko właściwie zbilansowana dieta.  Kwasy tłuszczowe omega-3 Badania przeprowadzone na jednym z amerykańskich uniwersytetów dowiodły, że spożywanie kwasów tłuszczowych omega-3, zawartych między innymi w łososiu, pozytywnie wpływa na nastrój. Bowiem osoby z ich wysoką zawartością w organizmie doświadczały o wiele łagodniejszych objawów depresji sezonowej niż pozostali. Witamina D Organizm każdego człowieka czerpię tę witaminę przede wszystkim ze słońca, którego tak brakuje jesienią i zimą. Jej niedobór bardzo negatywnie wpływa na samopoczucie. Na szczęście witaminę można również suplementować lub wchłaniać wraz z pożywieniem. Nie brakuje jej przecież w mleku, rybach, grzybach oraz jajkach. Słodycze Wbrew powszechnemu przekonaniu, słodycze wcale nie sprawiają, że czujesz się lepiej. Zawarty w nich cukier pobudza twój organizm tylko na chwilę. Po kilku minutach twoje samopoczucie jest jeszcze gorsze niż przed ich zjedzeniem. Zamiast żelków, ciastek i lodów, spróbuj włączyć do swojej diety jedną kostkę gorzkiej czekolady dziennie. Na pewno poczujesz różnicę. Banany Zawarty w bananach tryptofan, potas oraz magnez przede wszystkim...

Przeczytaj