ile chleba jeść żeby nie przytyć
Adobe Stock
Newsy

Ile kromek chleba można zjeść, aby nie przytyć? Będziecie zaskoczeni tą ilością

Uwielbiany przez większość Polaków chleb to w rzeczywistości produkt pełen glutenu i węglowodanów. Składniki te spożywane w dużej ilości, mogą bardzo negatywnie wpłynąć na wasze zdrowie, a przede wszystkim wagę. Jedzenie pieczywa na śniadanie, przekąskę i kolację nie jest więc dobrym pomysłem.
Weronika Kępa
grudzień 23, 2020

Choć mówi się, że chleb nigdzie nie smakuje tak dobrze jak w Polsce, to w istocie nie powinno się przesadzać z ilością spożywanych codziennie kromek pieczywa.

Szkodliwe okazuje się szczególnie to wykonane z mąki pszennej. Jednak pełnoziarniste jest niewiele zdrowsze. Bowiem wszystkie rodzaje chleba zawierają gluten, skrobię oraz węglowodany pochodzące między innymi z ziaren pszenicy.

Kasia gotuje z Polki.pl - Ciasto marchewkowe z orzechowym kremem

Pieczywo zawiera cukier

Nie jest tajemnicą, że sklepowe pieczywo zawiera cukier, nie tylko ten powstający w organizmie ze skrobi, ale również dodany... Dietetycy uważają więc chleb za produkt tuczący, zapychający i praktycznie zbędny w codziennej diecie zdrowego człowieka.

Obok cukru, ziemniaków i makaronu to właśnie z niego najczęściej rezygnują osoby, które chcą zgubić nadprogramowe kilogramy. 

Spożywanie chleba powoduje gwałtowny skok poziomu cukru we krwi oraz wyrzut insuliny. To sprawia, że organizm ma dużo energii, jednak tylko przez krótką chwilę. Po zaledwie kilkunastu minutach od jego zjedzenia będziecie znowu głodni, podobnie jak po wypiciu słodkich napojów zaraz znowu chce wam się pić.

Chleb jest tuczący

Niestety rosnące dane dotyczące nadwagi i otyłości w Polsce są między innymi wynikiem częstego spożywania chleba w naszym kraju. Osoby jedzące pieczywo codziennie - na śniadanie, przekąskę i kolację, z pewnością nie są zadowolone ze swojej wagi. A takich przecież nie brakuje. Bowiem statystyczny Polak zjada aż 8 kilogramów pieczywa rocznie!

W jakiej ilości można jeść chleb?

Specjaliści nie każą jednak wykluczać chleba całkowicie ze swojej diety. Bowiem jedzony rozsądnie nie powinien szkodzić. Należy natomiast pamiętać, że nie może on stanowić podstawy diety żadnego dorosłego człowieka.

Okazuje się, że 6 kromek chleba dziennie to zbyt duży zastrzyk energii. Zwłaszcza że węglowodany dostarczane są zwykle również z innymi produktami, jak płatki owsiane, ryż czy makaron. Z kolei więcej niż 6 kromek to gotowa recepta na zakwaszenie organizmu, które objawia się między innymi bezsennością, bólami głowy i migrenami.

Pieczywo powinno się ograniczyć do 3 kromek spożywanych 1 raz dziennie. Najlepiej, jeśli zje się je na śniadanie, do godziny 12. Organizm będzie miał cały dzień, żeby je spalić.

Komentarze
Chleb
Netka/gotujmy.pl
Newsy Jedliście kiedyś chleb z garnka? Raz spróbujecie, a będziecie go robić codziennie
Marzycie o swoim własnym chlebie, a nie macie odpowiedniego pieca? Nic straconego. Wystarczy naczynie żaroodporne!
Hubert Rój
listopad 27, 2020

Pieczenie chleba w domu było jeszcze do niedawna niezwykle ważną częścią życia ludzi na wsiach. Bez umiejętności wyrabiania ciasta i pieczenia ładnych bochenków, żadna dobra panna nie mogła myśleć o zamążpójściu. Zakwas, mąka żytnia, woda, sól – dzięki tym trzem prostym składnikom dawne gospodynie wyczyniały prawdziwe chlebowe cuda, za które dzisiaj dalibyśmy się pokroić. W wypieku chleba pomagała jeszcze jedna kwestia – w dawnych wiejskich domach obowiązkowo stał specjalny piec chlebowy. Dzisiaj piece chlebowe to niezwykła rzadkość. Wraz z nimi odchodzą już na zawsze tradycyjne wiejskie chleby. Nie mylmy jednak przyczyny ze skutkiem. To nie przez brak pieców nie pieczemy już chleba. Dawne domowe pieczywo zostało w końcu wyparte przez chleby z piekarni. Jeżeli marzy się wam powrót do domu babci, nic straconego. Obędzie się nawet bez zakwasu i pieca chlebowego. Pyszne pieczywo upieczemy za pomocą jednego prostego triku. A mianowicie dzięki sporemu, żaroodpornemu naczyniu. Jego właściwości zapewnią odpowiednią temperaturę pieczenia naszemu bochenkowi. Przepis na „chleb z garnka” Składniki: 75 dag mąki pszennej 25 g paczki drożdży (zwykle jest to ¼ opakowania) Łyżka soli Łyżka cukru 2 szklanki ciepłej wody 2 łyżki oleju Opcjonalnie – otręby i ziarna do chleba. Przygotowanie: Drożdże rozpuszczamy w cukrze, dodajemy mąkę i sól. Wyrabiamy ciasto, które następnie przykrywamy folią spożywczą i odkładamy do lodówki na noc. Kolejnego dnia wyrabiamy ciasto ponownie, podsypując stolnice mąką. Odstawiamy ciasto chlebowe na kolejne 30 min do wyrośnięcia. Puste naczynie żaroodporne wstawiamy do piekarnika i rozgrzewamy je w temperaturze 220 st. C. Następnie ostrożnie wyciągamy „garnek”, a...

Przeczytaj